Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Diverse Motorsport

Grønt brændstof i dansk rally

Diverse 
05/07/22 

Dansk motorsport bliver nu lidt grønnere. Allerede nu er det muligt for deltagere i dansk rallysport at bruge bæredygtigt brændstof. Flere miljøvenlige drivmidler er på vej.
 

Det er ikke nogen hemmelighed, at motorsporten både herhjemme og internationalt i disse år tager syvmileskridt for at sikre en mindre påvirkning af klimaet. Senest har bilerne i eksempelvis 24-timersløbet på Le Mans benyttet sig af genanvendeligt brændstof.

Nu bliver det også muligt i dansk rally at køre på brændstof, der efterlader sig et markant mindre aftryk end de konventionelle brændstoffer, vi tanker til privatbilerne. Der er nemlig åbnet for, at man i rally kan køre på HVO 100 – et bæredygtigt alternativ til traditionel dieselolie.


(Foto: Bo Skovfoged, DASU)

”Vi arbejder benhårdt i dansk motorsport på at afsøge markedet og teste alternative brændstoffer, og allerede nu har vi flere forskellige løsninger på hånden, som vi forhåbentligt kommer til at løfte sløret for og indføre i motorsporten i nær fremtid. Første lille skridt på vejen er, at der nu er åbnet for at man kan benytte HVO 100 i dansk rally, hvilket vi naturligvis er rigtig glade for,” siger Jens Færgemann, der er klimaansvarlig i DASU.

HVO 100 er et bæredygtigt alternativ til traditionel dieselolie. HVO 100 er fremstillet af f.eks. brugt fritureolie eller animalsk fedt. Det er derfor fossilfrit og udleder ikke ’ny’ CO2. Producenter af HVO 100 hævder, at udslippet af CO2 er op til 90 % mindre end fra brugen af fossil dieselolie.

”Vi mærker i disse dage et stort fokus fra alle kanter på omlægning til el, men i sportsverdenen og bilbranchen er der allerede en lang række bæredygtige alternativer til benzin og diesel, der med større eller mindre greb kan anvendes. Det er i vores øjne uhyre interessant at benytte de allerede eksisterende forbrændingsmotorer, hvis vi kan sikre at udledningen minimeres og på sigt helt forsvinder. Vi samarbejder med flere tekniske partnere og forventer at introducere flere bæredygtige brændstoffer allerede i år,” lyder det videre fra Jens Færgemann.

Og netop i motorsporten er der ikke langt fra tanke til handling, når der er klimamæssige gevinster at hente.

”Et af vores medlemmer henvendte sig med et ønske om at deltage med HVO 100 som brændstof, og det blev på få dage ændret, så man nu kan køre på brændstoffet, der kan tankes på nogle tankstationer og erstatte dieselolie,” siger Jens Færgemann videre.

Til at begynde med er det fossilfrie brændstof tilladt at bruge i ikke-mesterskabsløb i disciplinerne klubrally og klubrally light.

DASU er grønt forbund hos DIF og har to-stjernet miljøcertificering fra FIA, Federation Internationale de l’Automobile.