Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

World Endurance Championship

Porsche 963 præsenteret: Michael Christensen skal køre den nye Le Mans-satsning

FIA WEC 
27/06/22 

World Endurance ChampionshipPorsche har længe barslet med en racerbil, som skal bringe mærket tilbage til toppen af VM-serien for sportsvogne – samt fortsætte historien på Le Mans, hvor fabrikken med 19 generelle sejre er det mest vindende bilmærke i det berømte 24-timersløb
 


(Foto: Porsche AG)

Fredag aften blev den nye Porsche 963 så omsider afsløret på den britiske racerbane Goodwood, hvor også de kørere, som skal bag rattet af den nye racerbil, blev præsenteret. Blandt de otte profiler er danske Michael Christensen, som dermed kan blive den første dansker til at vinde den generelle sejr på Le Mans i en Porsche.


(Foto: Porsche AG)

Efterfølger til ikoniske racerbiler

Porsche 963 er efterfølgeren til succesfulde racerbiler som den legendariske 917, der i 1970 blev den første Porsche til at vinde den generelle sejr på Le Mans – til den seneste 919 Hybrid, som vandt verdensmesterskabet samt 24-timersløbet på Le Mans tre år i træk 2015 til 2017. Der er tale om en 680-hestes prototyperacer udviklet efter LMDh-reglementet i topklassen Hypercar. Chassiset er produceret af det canadiske hightechfirma Multimatic, mens drivlinjens standardiserede hybridkomponent er udviklet af den tyske elektronikgigant Bosch i samarbejde med Williams Advanced Engineering and Xtrac.


(Foto: Porsche AG)

Hjertet i den nye Porsche 963 er en 4,6-liters biturbo-V8, baseret på motoren i supersportsvognen Porsche 918 Spyder og med DNA fra den succesfulde racerbilen RS Spyder fra midten af nullerne. Designet af Porsche 963 vil for motorsportskendere lede tankerne hen på Le Mans-ikonerne fra firserne, 956 og 962, mens den tværgående LED-lysstribe på bagenden giver associationer til nutidens 992-generation af Porsche 911. Endelig er det røde og hvide design en hyldest til historiens mest succesfulde racerbiler fra Porsche.


(Foto: Porsche AG)

“Efter 7.889 kilometers testkørsel i første halvdel af 2022 er vi på rette spor, men der venter os stadig meget arbejde inden sæsonstarten i 2023. Vores nye Porsche 963 skal videreføre arven fra legendariske modeller som 917, 935, 956, 962 og 919, og jeg mener, at vi er stærkt positioneret, når det gælder teknologi. Vi har samtidig skabt en optimal teamstruktur, som skal styrke vores chancer for sejre i den hårde konkurrence mellem flere fabrikker og forskellige koncepter, lyder det fra Vice President Motorsport hos Porsche,” Thomas Laudenbach.


(Foto: Porsche AG)

Stiller op i både VM og USA

Porsches nye motorsportsmission sker i samarbejde med det verdensberømte amerikanske Team Penske, som siden tresserne har været involveret i både amerikanske og internationale topserier. Porsche Penske Motorsport indsætter den nye 963 i både VM-serien, FIA World Endurance Championship, og i det amerikanske IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Dette inkluderer foruden Le Mans også de prestigefyldte langdistanceløb på Daytona og Sebring. Den officielle debut for Porsche 963 sker i forbindelse med til 24-timers løbet på Daytona International Speedway til januar, men racerbilen vil også deltage i 2022-sæsonens VM-finale i Bahrain.


(Foto: Porsche AG)

Porsche Penske Motorsport stiller klar med i alt fire udgaver af den nye Porsche 963 – to i VM-serien og to i IMSA-mesterskabet ­– og de otte kørere er, foruden Michael Christensen, franske Kevin Estre og Mathieu Jaminet, tyske André Lotterer, belgiske Laurens Vanthoor, australske Matt Campbell, amerikanske Dane Cameron og brasilianske Felipe Nasr.


(Foto: Porsche AG)

Michael Christensen: En drøm er gået i opfyldelse

31-årige Michael Christensen har i sin årelange rolle som fabrikskører hos Porsche vundet verdens mest berømte langdistanceklassikere på baner som Le Mans, Daytona, Sebring, Nürburgring og Spa-Francorchamps, og danskerens skifte til Hypercar-klassen sker i forbindelse med Porsches nedlukning af 911 RSR-programmet, som udfases i forbindelse med afviklingen af GTE Pro-kategorien i VM-serien og GTLM-kategorien i IMSA-serien. Christensen har selv været bag rattet af den nye Porsche 963 og ser frem til sæsonstarten i 2023.


(Foto: Porsche AG)

“Det er et kæmpe privilegium at være med til at udvikle noget, som skal sikre Porsches fortsatte dominans i verdens største racerløb. Det bliver et trist farvel til 911 RSR, som har været med til at givet mig nogle af de mest prestigefyldte sejre i motorsport, men at skifte til Hypercar er en sand opgradering. Det er fantastisk endelig at få mulighed for at kæmpe med om den generelle sejr på Le Mans, selvom jeg godt ved, at der bliver ekstra meget fokus på os, og at forventningerne er tårnhøje, lyder det fra Michael Christensen.


(Foto: Porsche AG)

“Mit skifte fra GT-biler til prototyper betyder også en anderledes kørestil, da konceptet har langt højere downforce og samtidig en mere avanceret drivlinje med hybridteknologi. Desuden er der langt mere fart på, men det er jo kun en bonus når man er racerkører. Ud fra de test, jeg har kørt indtil videre, er mit indtryk, at den nye 963 er en ’drivers car’. Den er utrolig skarp og en bil, du virkelig kan presse. Vi har stadig mange timers test og udvikling foran os, men jeg er slet ikke i tvivl om, at resultatet bliver ekstraordinært. I år er det 10 år siden, jeg startede som juniorkører hos Porsche Motorsport, og at kunne sidde i dag og se tilbage på en masse fantastiske løb og sejre og samtidig tage hul på et nyt kapitel er jo en drøm, som går i opfyldelse.”

Porsche Danmark