Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Yokohama SuperCup

Intense kampe i Yokohama SuperCup

Yokohama
SuperCup 

07/09/21 
Yokohama

Der var rigtig mange intense kampe, da Yokohama SuperCup kørte den 3. afdeling i 2021 sæsonen, i forbindelse med Night Race på Padborg Park.
 

Der var 12 biler til start, med en god fordeling mellem de ”store” biler, samt de lidt mindre kraftfulde Yokohama SuperCup 200 biler.

Inden weekenden var Thue Henriksen i front af det generelle mesterskab, foran Jens Kristoffersen og Tino Vang Jørgensen


Heat 3 i Yokohama SuperCup blev kørt lige omkring solnedgang. Her ses Oliver Rømer (31) i front, foran Tino Vang Jørgensen (22), Martin Sørensen (181) m.fl.
(Foto: JJ Media)

I Yokohama SuperCup 200 var ingen af top-3 kørerne til start, grundet en blanding af andre forpligtelser, og bilproblemer. Til gengæld var der så trådt en lille håndfuld andre kørere ind, som skulle kæmpe om pokalerne denne weekend.

Det var en lidt utraditionel løbsweekend, som startede allerede fredag formiddag, med en tidtagning klokken 10.30. Her satte Tino Vang Jørgensen hurtigste tid af alle, med næsten et sekund ned til Jens Kristoffersen på P2, og med Martin Sørensen yderligere et par tiendedele bagude.

Herefter havde kørerne godt 6 timers ventetid, inden det første heat skulle køres sidst på eftermiddagen.


Michael Villebæk jr.? Nae, dog ikke. Michael Vesthave jr. kørte i lånebil – venligst udlånt af Kim Villebæk - denne gang, da hans egen BMW ikke var køreklar til weekenden.
(Foto: JJ Media)

Det blev en skidt start for Tino Vang Jørgensen, der faldt tilbage i feltet, hvor det i stedet var Martin Sørensen som lå sig i front, efterfulgt af Jens Kristoffersen. Det varede ikke længe inden Jørgensen og Kristoffersen byttede plads, og allerede på anden omgang, lagde Tino hårdt pres på Martin. Efter nogle intense omgange, lykkedes det bornholmske Jørgensen at finde en vej forbi sjællandske Sørensen, der herefter ikke så sig tilbage, og vandt løbet. Alt imens fik både Jens Kristoffersen og Thue Henriksen også kæmpet sig forbi Martin Sørensen, hvilket endte med at blive slutrækkefølgen i løbet.

I Yokohama SuperCup 200 var der virkelig hård kamp. Jørn Støvring og Michael Vesthave jr. brugte størstedelen af heatet på at kæmpe om sejren, i hver deres Suzuki Swift Sport. De første mange omgange var det Vesthave jr. der havde snuden foran, men det lykkedes Støvring at komme forbi, hvorefter han kunne køre over målstregen som vinder, foran Vesthave jr.


Bjarne Haa Rasmussen var for første gang på banen med den nyrenoverede Renault Clio 3 RS, som er den første bil i Yokohama SuperCup med sekventiel gearkasse. Efter en forsigtig start på weekenden, gjorde han det rigtig fint i heat 2.
(Foto: JJ Media)

Det blev Lars Christensen der vandt Oldboys duellen mod Jørn Støvring i det første heat, med en god duel i starten af løbet, mellem de to, inden Christensen fik slået et hul til forfølgeren.

Netop Støvring var sluttet generel 8’er i heat 1, hvilket betød at han skulle starte fra Pole Position i heat 2, ved siden af Christensen, som var sluttet 7’er. Martin Sørensen var dog ikke sen til at udnytte fordelene ved en baghjulstrukken BMW under starten, og skød sig derfor i front allerede inden Sving 1 – en position som han holdt gennem hele løbet, lige på nær de sidste afgørende 200 meter, hvor det lykkedes Thue Henriksen at komme forbi.

Henriksen havde stille og roligt fået kørt sig frem fra startposition 6, men havde været lidt længere tid om at komme forbi konkurrenterne, end teltkammerat Sørensen. Og det var bestemt ikke noget let heat for Henriksen, som skulle kæmpe hårdt for at komme forbi Tino Vang Jørgensen og Morten Christensen, der begge gav god modstand til den mesterskabsførende.


Heat 2 afgjort på de allersidste meter, mellem Thue Henriksen (68) og Martin Sørensen (181).
(Foto: JJ Media)

Men efter 14 omgange var det Henriksen, som krydsede målstregen først, foran Sørensen og Jørgensen.

Blandt Yokohama SuperCup 200 bilerne, havde Bjarne Haa Rasmussen fået fyret godt op under Renault Clio 3 RS raceren, og havde efterhånden fået sporet sig ind på et godt setup på bilen. Den havde været noget levende under tidtagningen, mens der også manglede lidt fart – og et NASCAR net i heat 1 – hvilket resulterede i en udelukkende af sikkerhedsmæssige årsager. Men det havde blot givet ham mere blod på tanden til Heat 2, som han altså vandt foran Jørn Støvring.


Et meget sigende billede – teknikken drillede igen for Kim Villebæk, i den let genkendelige grønne VW Polo AW. Han kæmper dog ufortrødent videre, da børnesygdommene stille og roligt bliver ryddet væk, i den stadigvæk nye bil.
(Foto: JJ Media)

De to fik desværre ikke modstand fra hverken Michael Vesthave jr. eller Jens Jensen, da den førstnævnte havde nogle private forpligtelser, mens den sidstnævnte havde problemer med blandt andet koblingen, så ingen af dem kom til start i Heat 2 eller 3.

Faktisk måtte Bjarne Haa også springe over heat 3, da der pludselig var optræk til familieforøgelse midt under løbsweekenden – og det vægtede naturligvis noget højere end at køre racerløb.

Det lykkedes dog også Bjarne Haa Rasmussen at tage sejren blandt Oldboyskørerne i Heat 2, foran Jørn Støvring, mens Lars Christensen desværre sluttede heatet i sandkassen i Big Mag svinget.


God plads ned af langsiden på Padborg Park – Martin Sørensen (181) tog starten på heat 2, foran Morten Christensen (111), Lars Christensen (55) og Jørn Støvring (007).
(Foto: JJ Media)

Heat 3 blev kørt lige omkring solnedgang, lørdag aften, hvor der var kommet lys i forlygterne på alle bilerne. Det er en af de helt store fordele ved netop Yokohama SuperCup bilerne, modsat flere af de andre racerbiler, som deltog ved Night Race – nemlig at de er født med lygter fra fabrikken.

Det var igen Jørn Støvring der startede fra Pole Position generelt, mens Bjarne Haa skulle have holdt ved siden af. I stedet kunne både Oliver Rømer og Morten Christensen udnytte deres ekstra hestekræfter i forholds til Støvrings Yokohama SuperCup 200 bil – ja faktisk kun lige omkring de 130hk i Swift’en – og kom først ned i Sving 1, mens Tino Vang Jørgensen forsøgte sig udenom, og fik flettet sig ind mellem Rømer og Christensen – og senere også tog føringen af løbet, på første omgang.

Længe holdt Christensen fast i 3. pladsen i løbet, men måtte afgive den til Jens Kristoffersen cirka halvvejs gennem de 14 omgange.


Jens Jensen måtte opgive at køre weekenden til ende, da først koblingsproblemer, og derefter problemer med at starte bilen, gjorde den videre deltagelse umulig.
(Foto: JJ Media)

Thue Henriksen så igen ud til at skulle blande sig i toppen, indtil der begyndte at sjaske noget benzin ud af bilen, hvilket løbsledelsen så, og kaldte ham i pit, for at få det fikset. Selvom det ikke tog ret lang tid at klare i pitten, havde han alligevel sat så meget tid til, at han ikke længere ville kunne kæmpe med om podiet.

Tino Vang så længe ud til at have godt styr på heatet, men endte alligevel med at blive presset på løbets allersidste omgange, hvor Oliver Rømer og Jens Kristoffersen lå helt oppe i nakken af ham. Men det var den orange Seat Leon, med orange glødende bremser, som krydsede målstregen først, foran de to Seat Ibiza racere.


Jørn Støvring havde en forrygende debut i Yokohama SuperCup, og kom hjem med to af de store pokaler, efter de flotte og stabile præstationer i både Yokohama SuperCup 200 samt Oldboysmesterskabet.
(Foto: JJ Media)

Jørn Støvring vandt både Yokohama SuperCup 200 og Oldboys klassifikationerne i heat 3, selvom han havde et lidt spændende øjeblik på anden omgang, hvor bagenden ville i en anden retning end forenden. Men han redede den, og kunne altså krydse målstregen som vinder af de to kategorier.

Med weekendens resultater, holder Thue Henriksen stadig fast i førstepladsen, mens den forsvarende mester, Tino Vang Jørgensen er kommet frem på andenpladsen, et enkelt point foran Jens Kristoffersen. Oliver Rømer har konsolideret sig på 4. pladsen, mens Martin Sørensen rykker frem som femmer, efter at have misset den første afdeling af 2021 mesterskabet.


Morten Christensen (111) og Tino Vang Jørgensen (22) havde flere dueller henover weekenden. Christensen døjede lidt med bilens opsætning, da dækkene ville blive for varme mod slutningen af heatene.
(Foto: JJ Media)

Michael Holm holder fast i føringen i Yokohama SuperCup 200 mesterskabet, hvor Tom Jørgensen og Jørn Støvring nu ligger på andenpladsen, og med Jeff Nigel Lyngø-Grosen blot yderligere to point bagude.

I Oldboysmesterskabet er det ligeledes Michael Holm i føring, mens Tom Jørgensen og Lars Christensen nu har præcis samme antal point, og med Jørn Støvring og Orla Iversen henholdsvis 2 og 4 point yderligere bagude.

Dermed er der lagt op til en super spændende 4. afdeling af Yokohama SuperCup, som skal køres den 18. september på Ring Djursland. Her skal det hele afvikles over blot en dag, hvilket ikke efterlader megen tid til eventuelle tekniske udfordringer med racerne.


Thue Henriksen tager til Ring Djursland som mesterskabsførende i Yokohama SuperCup. Han krydser fingre for, at teknikken stadig bliver ved med at spille på BMW 318ti Compact cup raceren, ved de sidste to afdelinger.
(Foto: JJ Media)

Fik man ikke set weekendens 3 heats fra Padborg Park, kan de ses (eller genses) her:


Padborg Park Night Race 2021 Yokohama Super Cup Heat 1



Padborg Park Night Race 2021 Yokohama Super Cup Heat 2



Padborg Park Night Race 2021 Yokohama Super Cup Heat 3

Kørerforeningen Gruppe N National SuperCup

JJ Media


Læs mere om:
  • Padborg Park
  • 04/09/21 - Padborg Park - Yokohama SuperCup
  •  
     

    Yokohama SuperCup nyhederne på Motorsporten.dk er sponsoreret af: