Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Super GT Danmark

Nyt afviklingsformat for OK Oktan 100 Super GT Danmark

Super GT Danmark 
11/01/21 

Super GT DanmarkNu kan to kørere deles om en bil gennem en løbsweekend
OK Oktan 100 Super GT Danmark præsenterer nu et nyt og anderledes afviklingsformat til sin syvende sæson på de danske racerbaner. Hvor der tidligere har været tale om et mesterskab, som alene kunne vindes af én kører, vil to kørere nu kunne ende øverst på podiet.
 

”Vi har valgt at gøre det økonomisk mere attraktivt at deltage i klassen, men samtidig også give deltagerne masser af køretid,” siger Tom Pedersen, promotor for klassen. ”Dette gør vi ved at åbne muligheden for, at hver racerbil kan køres af to kørere. På den måde kan omkostningerne blive delt mellem to kørere og deres sponsorer.”


Nu kan bilerne i OK Oktan 100 Super GT Danmark få to chauffører.
(Foto: Henning Smed Madsen)

En løbsafdeling i OK Oktan 100 Super GT Danmark kommer til at bestå af to træninger, to tidtagninger og fire heat. Hvis en bil har to kørere, får hver kører således mulighed for at deltage i en træning, en tidtagning og to heat. Har en bil kun én chauffør, deltager denne i alle træninger, tidtagninger og heat. Og ligesom hidtil vil såvel tidtagning som heat være pointgivende.

”Mesterskabsmæssigt vælger vi at stille alle lige, uanset om en bil køres solo eller af to,” understreger Tom Pedersen. ”En kører, som vælger at deltage solo, får ingen fordel, for de point, som et makkerpar scorer i en delebil, tilgår nemlig dem begge.”

I OK Oktan 100 Super GT Danmark har deltagerne enten haft Pro- eller Am-status ud fra deres erfaring. Det fortsætter i 2021, hvor alle kæmper med om det generelle DIF-Danmarksmesterskab, men hvor der fortsat også vil være et mesterskab for kørere med Am-status. Men for at sikre jævnbyrdighed i hele feltet bliver der også introduceret succesballast. De fem første i den generelle mesterskabsstilling får således ekstra kilo i deres bil. Men der bliver også – fra løbsafdeling til løbsafdeling – uddelt succesballast på basis af deltagernes seneste løbsresultater.

”I det nye afviklingsformat vil der naturligvis være Pro-kørere, som enten vælger at køre solo eller deltage sammen med en anden Pro-kører,” forklarer Tom Pedersen. ”For at skabe en god konkurrence, så størstedelen af feltet kan være med i mesterskabskampen, er det kun kørerne i de rene Pro-biler, som skal have den succesballast, som er baseret på løbsresultater. Deltager en Am-kører alene – eller deler sin bil med sin Pro-kører – bliver der ikke uddelt succesballast.”

Padborg Park I/S

Morten Alstrup