Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser
ASETEK SIMSPORTS

Bil nyt

Præsentation:
Agile præsenterer den nye SCX

Bil nyt 
19/09/20 

Danske bilproducenter hænger ikke på træerne. Derfor er det ekstraordinært når en af dem præsenterer en ny model, og det har Agile i Vamdrup mægtig travlt med i øjeblikket.
En del af pressen var således kaldt sammen til præsentation i Vamdrup i dag.
 


(Foto: Motorsporten.dk)

Automotive havde valgt en flot dag til præsentation af den nye Agile SCX. Henover dagen var et pænt antal repræsentanter fra rigtigt mange medier mødt op for at tage den nye model i nærmere øjensyn. Både Tim M. Hansen som vel er manden bag og salgs- og marketingsansvarlig Christina Honoré havde travlt med at besvare de mange spørgsmål som pressens repræsentanter stillede. Tim M. Hansen havde det nok det sjoveste job, for han kørte adskillige ture rundt i området med bilen og med enten en journalist eller fotograf ombord.


Forgængeren
(Foto: Motorsporten.dk)

Men hvad er det nu for en bil? Jo det er en lille væver sag som skal konkurrere med mærker som KTM og Arion der begge har modeller i samme klasse. Grundidéen opstod da nogen studerende fra DTU kontaktede Tim M. Hansen. Han foreslog at de skulle designe et kulfibermonocoque. Men det skabte en idé om at skabe et nyt dansk bilmærke og endda også bygge en racerbil. Der blev slået streger mm. og det første resultat var en bil baseret på Lotus teknik. Den blev præsenteret i 2017. I 2018 stod opgraderingen klar, nu med en Ford motor og firmaets egen teknik. Hos denne fandt man plads til flere forbedringer idet der var ting som de danske myndigheder ikke ville godkende. Der blev arbejdet videre på bilen og i dag har man så den produktionsklare bil færdig. Rent faktisk var det en kundebil som Agile Automotive i dag præsenterede, men med velvilje fra den nye ejer, kunne man få lov at bruge den i dag.


(Foto: Motorsporten.dk)

Men hvad er det nu for en størrelse? Bilen er produceret til gadebrug og kan derfor indregistreres og nu med de danske myndigheders velsignelse. Desuden er den perfekt til trackdays også. Den må dog ikke bruges til decideret banebrug endnu. Sikkerhedspakken til dette er ikke udviklet endnu. Man kan næsten sige at det er en 2-personers formel bil uden at den direkte er det - endnu. Selvom den på udseendet måske ligner sin forgænger, så er den store optimering af bilen sket under skallen. Alt sammen foretaget af Agile Automotive selv.


(Foto: Motorsporten.dk)

På den tekniske side er den udstyret med 1,6 liters motor fra Ford Focus med 300 hk så kræfter mangler den ikke, og slet ikke når man tænker på at man har gjort meget for at holde vægten nede. Bilens egenvægt er på under 600 kg. Den accelerer fra 0-100 km/t på 3 sekunder og har en topfart ca. 245 km/t.


(Foto: Motorsporten.dk)

Man har søgt at anvende primært danske komponenter og dele til bilen. Noget er special-udviklet, andet er standardvarer for at holde prisen nede på et rimeligt niveau. Trods det at det er en konstruktion tænkt som en racerbil, så er den let kørt. Den kan uden problemer bruges til at vise sig frem både til city-cruise og noget strandvejs-cruise.


(Foto: Motorsporten.dk)

Som vanligt når Tim M. Hansen har fingrene med i spillet på det tekniske område, så er bilen selvfølgelig i videst muligt omfang bygget i kulfiber. Kulfiber har kort fortalt egenskaber som gør materialet lettere og stærkere end stål blandt andet. Tim M. Hansen har sin store erfaring med kulfiber gennem produktion af kulfiberkomponenter til de største klasser indenfor motorsport gennem en lang årrække.


(Foto: Motorsporten.dk)

Med en produktionsklar bil er planerne også lagt for fremtiden. En egentlig produktion starter i foråret 2021 i lokalerne i Vamdrup og det ventes at der kan bygges op mod 20 - 25 eksemplarer om året, startende med de første 6 i 2021. Vi glæder os til at se den på de danske veje. Og prisen? Kr. 499.990 men så er det også uden moms og afgifter. Bruttoprisen bliver i omegnen af 1,4 - 1,5 mill. kr.


Tim M. Hansen
(Foto: Motorsporten.dk)

Dons
 



ASETEK SIMSPORTS