Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

SuperCup

Yokohama SuperCup introducerer Yokohama SuperCup 200

SuperCup 
18/08/20 

Yokohama SuperCup er nu klar til at introducere nye tiltag, efter ønske fra flere af kørerne i og omkring klassen.
 

Det første tiltag bliver et lavere startgebyr i resten af 2020 sæsonen. Startgebyret i forbindelse med Night Race på Padborg Park den 11.-12. september, samt ved Grand Prix Danmark på FDM Jyllandsringen, hvilket ligeledes er sæsonfinalen den 23.-25. oktober, bliver 1500kr + moms for alle kørere i klassen.

Det tiltag kommer efter kontingentet til Kørerforeningen tidligere på sommeren blev sat ned til blot 500kr for resten af 2020.

Målet er at holde startgebyrerne og kontingentet nede på det samme niveau i den kommende sæson, hvilket vil gøre klassen økonomisk attraktiv for mange kørere.

Samtidig introducerer klassen også fra dags dato Yokohama SuperCup 200. De kørere, der deltog i gokartarrangementet tidligere på måneden, har allerede hørt omkring konceptet.

Yokohama SuperCup 200 kommer til at køre som en underklasse til Yokohama SuperCup. Tallet 200 udgør det antal hestekræfter, som bilerne maksimalt må have i klassen, målt på dataloggeren, som alle deltagende biler skal køre med. Disse loggere er Kørerforeningens ejendom, og derved ikke nogen ekstra udgift for kørerne. Alt teknisk kontrol af bilerne samt startnumrene, bliver betalt over kontingentet på 500kr.

Yokohama SuperCup 200 reglementet er grundlæggende det samme som i Yokohama SuperCup, dog med den forskel at vægt/effekt for biler med sugemotor er 5,9 kg pr hk, og 6,3kg pr hk for turbo biler. Det gør at man ikke behøver at pine helt så mange hestekræfter ud af bilerne, plus visse biler mere eller mindre kan deltage i klassen med standard motorstyring, hvilket også er en klar økonomisk besparelse.

Tager man eksempelvis en standard VW Polo Cup bil med 180hk, skal den veje 1134 kg inkl. fører. Vælger man en Peugeot 208 med nyeste THP motor, så vil den passe præcis over i klassen, uden man skal gøre noget væsentlig med motorstyringen. Alternativt kan man tage den lidt ældre 155hk THP motor, og peppe den lidt op.

Man kan læse mere omkring reglementet for Yokohama SuperCup 200 her: http://www.supercup.dk/yokohama-supercup-200/


En Peugeot 306 med cirka 190 hk som denne, vil passe perfekt over i Yokohama SuperCup 200 med hensyn til vægt/effekt.
(Foto: JJ Media)

Bestyrelsen for Yokohama SuperCup håber at dette vil trække de kørere ud af busken, som står og vakler lidt, og eventuelt synes, at 250hk lyder voldsomt for deres racerbil. Men vi skal også understrege, at det bestemt ikke er nødvendigt at køre med 250hk, for at kunne vinde – det er stadig vægt/effekt, så kommer der en velkørt suge bil med 216hk (turbo 200hk) og egenvægt på 1060kg inkl. fører, har bestemt ligeså store chancer som en med 250hk og 1225/1325kg.

Vi ved, at der allerede er kørere som planlægger at deltage i Yokohama SuperCup 200 i forbindelse med Night Race på Padborg Park, og vi håber at se endnu flere på banen allerede i år. Der er åbnet op for tilmeldingen inde på www.Raceresult.dk, og startgebyret skal i år betales til Kørerforeningens konto Reg. Nr. 2251 - Konto Nr. 4385369161

Tilmelding sker på www.supercup.dk hvor man vælger, om man vil deltage i Yokohama SuperCup, Yokohama SuperCup 200, Oldboysmesterskabet og/eller Rookiemesterskabet. Dog er man automatisk med i Yokohama SuperCup, når man også er tilmeldt Yokohama SuperCup 200.

Kørerforeningen har netop sendt en ansøgning ind til DASU, så biler på 15” og 16” også vil kunne deltage i Yokohama SuperCup samt Yokohama SuperCup 200. Af en eller anden årsag er de to dækstørrelser faldet ud af reglementet, men vi ved også at visse biler ikke kan få fysisk større hjul monteret under skærmene. Vi afventer fortsat det endelige svar fra DASU, men håber på at de vil godkende det, i klassens interesse – men det er dem der har sidste ord.

Vi håber at se en masse kørere tilmelde sig Yokohama SuperCup Kørerforeningen i de kommende dage, og ikke mindst skrive sig på startlisten til ikke kun Night Race på Padborg Park 11.-12. september, men også Grand Prix Danmark på FDM Jyllandsringen den 23.-25. oktober.

Vi ses derude på banerne.

Kørerforeningen Gruppe N National SuperCup

JJ Media