Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Sæsonens første løb

Formel 1 
15/03/20 

Et kig baglæns
Sæsonens første løb 2020 er på sin egen måde historisk. Det blev ikke kørt. Det sker ikke tit at sportsverdenens største pengemaskine har pakket ud, at de så ikke får startet. Men når der nu ikke var et løb i Australien at skrive om, så kan man jo kigge tilbage på andre første løb.
 

1991. Det var det første år jeg kunne se premiereløbet live. Det var i Phoenix, hvor F1 kom forbi tre gange - 1991 var sidste besøg. Løbet i sig selv var ikke et der gik over i historien. Ayrton Senna vandt, ligesom han havde gjort i 1990. Dengang var han dog blevet presset af den unge komet Jean Alesi i Tyrrell (faktisk en Tyrrell fra 1989). I 1991 var Alesi blevet Ferrari-kører og 1991 var begyndelsen på en længere nedtur for Italiens stolthed. Den detalje jeg husker bedst var da Riccardo Patrese havde spundet sin Williams og blev torpederet af Roberto Moreno i Benetton. 1991 var det år hvor Benetton ikke længere var grønne, men gule fordi Camel var blevet sponsor for dem. Ellers udmærkede løbet i 1991 sig mest ved en hård varme og langsom asfalt, så efter 81 af de planlagte 82 omgange faldt løbet for to-timers reglen.

Det første løb i en sæson er altid noget særligt. Folk har skiftet arbejde, det virkelig styrkeforhold skal sættes på plads, nye biler skal ud at lege for første gang. Det med de nye biler er dog faktisk en relativt moderne opfindelse. For eksempel i 1991 i Phoenix kørte Benetton med sidste års model. Faktisk var det en gang ret normalt at starte sæsonen med sidste års bil. Før 1983 var det ganske normalt at sæsonen startede i januar med løbene i Sydamerika - eller Sydafrika. To gange i 60'erne startede sæsonen endda d. 1 januar. Så at man kørte med sidste års bil var ret logisk - den nye var stadig i gang med at blive lavet. Det forklarer f.eks hvorfor Ferrari, der ellers dominerede i 1975, var ganske middelmådige i sæsonens tidlige løb.

Men første løb er alligevel der hvor ting starter, der hvor fortællingen får sin begyndelse. 2020 begynder med Australien og de efterfølgende tre aflyste løb. Det er en del af fortællingen. Det, der kommer tættest på var i 1981, hvor det første løb - i Sydafrika i februar. På grund af borgerkrigen i Formel 1 - konflikten mellem konstruktørerne og FISA blev løbet erklæret for et ikke VM løb. Carlos Reuteman vandt i en Williams - foran Piquet i Brabham. Bilproducenterne - Ferrari, Renault. Talbot, Alfa Romeo deltog ikke i løbet.

Af de løb der blev kørt og talte i VM er der også nogle, der af den ene eller den anden grund er havnet i historiebøgerne. Sydafrika 1982 for eksempel - men mest fordi det næsten blev aflyst. Dennegang var det kørerne og konstruktørerne der var på kant med hinanden. Kørerne strejkede og sov sammen i et festlokale på hotellet. Men man nåede til enighed og løbet blev kørt.

I nyere tid er der Australien 2007, hvor Lewis Hamilton gjorde sin ankomst bag rattet af en McLaren racer. McLaren havde satset en smule ved at sætte en uprøvet testkører i deres team, frem for at lade ham modne i et mindre team. Hamilton blev nr. 3 i sit første løb, fornemt, men ikke super oprørende. Det var mere hvad der siden fulgte, der var det virkeligt overraskende.

I 2014 var det de nye motorer der stjal opmærksomheden - kunne de rent faktisk holde et helt løb? Testene op til sæsonstart havde ikke været overbevisende. Men de holdt og Mercedes begyndte deres totale dominans. Magnussen debuterede og kom som Hamilton på podiet.

Andre debutanter der udmærkede sig i sæsonens første løb var Jacques Villeneuve, der smed sin Williams på pole i 1996, som den første debutant siden Reuteman i 1972.

Men den debutant der imponerede allermest, var ikke en kører, men et team. I 1977 stod det canadiske Wolf team i F1 paddocken. Tidligere havde de haft et samarbejde med Frank Williams, hvor de i 1976 havde kørt med en aflagt Hesketh fra 1975. Men nu var skulle der ske noget - at leve bagerst i feltet var ikke Wolfs ambition. Et nyt team, en af de smukkeste racere i historien, designet af Harvey Postlewaite og med sydafrikaneren Jody Scheckter bag rattet. Scheckter var hentet hos Tyrrell hvor han havde vundet fire løb og sluttet som nr. 3 i VM to gange (74 & 76).

Kvalifikationen gik acceptabelt for det nye team. Lige uden for top 10 - som nr. 11. Ganske respektabelt. Men selve løbet gik bedre. Med gode fremskridt, held og andres uheld, endte Scheckter med at vinde løbet. Senere på sæsonen blev det til yderligere et par sejre og Scheckter fik sølvmedaljerne. Derefter kom den svære anden sæson og det ikke særlig godt - og 1979 blev endnu værre, hvorefter Wolf teamet forsvandt ud af historien.

Ferrari leverede også en gang en overraskelse. Det var i 1989. Det var midt i perioden med den totale McLaren dominans. Ferrari havde en ny avanceret gearkasse - den semiautomatiske gearkasse. Alle forventede McLaren ville spadsere en sejr hjem. Men det skete ikke. Hjulpet lidt på vej af Sennas exit på første omgang, vandt Nigel Mansell i sit første løb for Ferrari. Det blev ikke starten på en god Ferrari periode, mere bare en af de få ridser der kom i McLarens sæson. Men overraskende det var det.

Tilbage er blot at vente på at F1 2020 for alvor går i gang!

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Albert Park
  • 15/03/20 - Albert Park - Formel 1 - FIA F1
  •