Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Bil nyt

Baghjulstrukket Audi R8 bliver nu serieproduceret

Bil nyt 
22/11/19 

Audi R8 V10 med baghjulstræk går nu fra at have været en begrænset serie på 999 biler til serieproduktion. I den forbindelse bliver det udvendige design opdateret, og Audi R8 V10 RWD bliver udstyret med de samme nye funktioner som R8 V10 quattro modellerne. V10 centermotoren, der her leverer 540 hk, og baghjulstrækket giver en puristisk form for køreglæde. Audi R8 LMS GT4 racerbilen har også baghjulstræk og lanceres på samme tid med nyt design og mærkbare optimeringer med hensyn til køredynamik.
 


Audi R8 V10 RWD og R8 LMS GT4
(Foto: Audi Sport)

”Vi lancerede en begrænset serie af Audi R8 V10 RWS i begyndelsen af 2018,” forklarer Oliver Hoffmann, administrerende direktør for Audi Sport GmbH. ”Dens baghjulstræk stammer fra R8 LMS racerbilen, og den specielle dynamik skabte med det samme begejstring hos vores kunder. Nu vil den blive en del af R8-familien som en separat model, R8 V10 RWD. Og vi giver den det samme skarpe look, som vi designede de nye R8 quattro modeller med. Samtidig med at vi lancerer serieproduktionsmodellen, viser vi også R8 LMS GT4 racerbilen med et nyt look. ”

Gadebilen Audi R8 V10 RWD
Dynamisk design

Audi R8 V10 RWD fås som Coupé og Spyder – med en bredere og fladere Singleframe, og under kanten på motorhjelmen er de tre smalle slidser en påmindelse om mærkets ikon fra 1984, Audi Sport quattro. Luftindtag og især luftgitteret bagtil er blevet bredere, og diffusoren, der er flankeret af to ovale afgangsrør, er placeret højere. Det øverste sideblade er designet i blank mythossort metallak, mens den nederste sideblade er malet i bilens farve. Diffusoren og andre designdetaljer er som standard malet i blank sort, mens Carbon styling-pakken og en udvidet sort styling-pakke (Spyder) fås som et alternativ. Kemoragrå er føjet til farvekortet, og som ekstraudstyr fås Audi-ringe og logo i sort højglans.


(Foto: Audi)

5.2 liters sugemotor
Hjertet i den højtydende sportsvogn slår lige bag kabinen. V10 sugemotoren har en enestående lyd, lynhurtig reaktion og et enormt drejningsmoment. 5.2 FSI motoren leverer 540 hk og ved 6.500 omdr./min. det maksimale drejningsmoment på 540 Nm, der overføres til baghjulene via en syv-trins S-tronic gearkasse og et mekanisk spærredifferentiale. R8 V10 RWD Coupé accelererer fra 0 til 100 km/t på 3,7 sekunder og har en topfart på 320 km/t. For Spyder versionen er det 3,8 sekunder og 318 km/t.

Ekstrem dynamik for purister
Baghjulstrækket på R8 V10 RWD giver en meget speciel form for køreglæde, og opsætningen af undervognen og styresystemerne tillader kontrollerede drifts, hvis føreren vælger indstillingen ”dynamic” i køredynamiksystemet Audi drive select og indstiller stabilitetskontrollen ESC til ”Sport”. Audi R8 V10 RWD kører standard på sortlakerede 19-tommer støbte aluminiumsfælge med 245/35 dæk foran og 295/35 dæk bagpå.


(Foto: Audi)

Fordelingen af akseltrykket er 40:60, og Coupéen vejer kun 1.595 kg, hvilket gør den ca. 65 kg lettere end R8 quattro modellen. Med en vægt på 1.695 kg er R8 Spyder V10 RDW 55 kg lettere end R8 Spyder V10 quattro. Som alle R8-modeller har den et Audi Space Frame (ASF) karrosseri lavet af aluminium og store dele af carbonfiberforstærket polymer (CFRP). R8 V10 RWD fremstilles næsten udelukkende ved håndkraft på produktionsanlægget “Böllinger Höfe” på Audi-lokationen i Neckarsulm. Den højtydende sportsvogn med baghjulstræk vil blive introduceret på de europæiske markeder i begyndelsen af 2020 - men vil dog ikke blive taget til Danmark. Prisen for Audi R8 V10 RWD Coupé i Tyskland starter fra 144.000 EUR. Spyder versionen starter fra 157.000 EUR.

Racerbilen Audi R8 LMS GT4
Racerbilen GT4, der er direkte afledt af produktionsmodellen med ca. 60 procent identiske dele og som også produceres på Böllinger Höfe, er udelukkende beregnet til private kørere. Siden 2018 har den tidligere model taget op mod 17 titler verden over inden for motorløb, og nu er den opdaterede og raffinerede version kommet. Med visuelle detaljer, der er taget direkte fra produktionsmodellen, og en køredynamik, der i den nye racerbil er blevet forbedret igen. Den 5,2-liters V10-motor, der yder op til 495 hk (som specificeret i regulativerne), leverer kræfterne via en syv-trins dobbeltkoblingsgearkasse.


(Foto: Audi)

To innovationer gør det lettere for kørerne at kæmpe om point og trofæer selv under udfordrende forhold. For første gang kan ABS-bremsen og traction control (TC) systemerne justeres nøjagtigt og indstilles afhængigt af vejr, baneforhold, dækgreb osv. Til dette formål er Audi R8 LMS GT4 udstyret med rattet fra GT2 versionen. De to drejekontakter til ABS og TC er centralt placeret i rattet, hvilket gør indstilling af bilen efter førerskift og pit stop hurtigere og nemmere og dermed forbedrer kørernes muligheder for succes i motorsport.


(Foto: Audi)

Forbrugsangivelser
Angivelser vedr. brændstofforbrug og CO₂-emission er afhængigt af den valgte dæk-/fælgstørrelse og opgøres her iht. tysk lovgivning efter NEDC (se vedhæftede dokument).

Audi R8 Coupé V10 RWD:
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 7,8
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 293–294

Audi R8 Spyder V10 RWD:
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 7,6
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 298–299

Audi R8 Coupé V10 quattro:
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 7,8
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 293

Audi R8 Spyder V10 quattro:
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 7,7
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 297

Angivelserne vedr. udstyr, data og priser er baseret på det modelprogram, der udbydes i Tyskland. Der tages forbehold for ændringer og fejl.

AUDI Danmark