Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser
ASETEK SIMSPORTS

World Endurance Championship

Michael Christensen vinder VM afdeling og udbygger føring i VM for sportsvogne

FIA WEC 
11/11/19 

World Endurance ChampionshipMichael Christensen og hans franske holdkammerat Kevin Estre kørte i mål på andenpladsen i GTE Pro klassen ved tredje afdeling af VM sportsvogne, men i løbet af søndag formiddag, blev den vindende Ferrari #51 diskvalificeret efter den tekniske gennemgang og Christensen/Estre blev erklæret vindere i deres Porsche 911 RSR.
Løbet blev afviklet på grandprix banen i Shanghai, Kina, og med andenpladsen, der er årets tredje, udbygger de to føringen i VM.
 

Kevin Estre startede 4 timers løbet bag rattet. I en tæt start mistede han føringen til Aston Martin #95 kørt af danske Nicki Thiim. De to biler var ikke adskilt de næste 45 minutter, før Estre kom forbi i en sen udbremsning for enden af langsiden. Michael Christensen overtog Porschen efter 1t 5min., men han blev ramt af en serie af uheldige episoder. I pitten var de blevet overhalet af Aston Martin #95, nu med Marco Sørensen bag rattet. Christensen blev frigivet i pitten lige foran Ferrari #51, hvilket blev vurderet til at være så tæt, at det gav en 10 sekunders straf ved næste pitstop. På Christensens første omgang, skete der et sammenstød mellem to konkurrenter i det sidste sving.


(Foto: Porsche)

Sammenstødet skete umiddelbart foran Christensen og for at undgå at blive indblandet, måtte Christensen foretage en opbremsning og undvigelse, der betød, at Christensen på den efterfølgende langside havde mistet fart og blev overhalet af Ferrari #51. Christensen kørte et to timers dobbeltstint og skulle passe på dækkene, da han skulle køre et dobbeltstint på dækkene og kun fik 2 nye dæk ved hans pitstop, da reglerne foreskriver, at hvert team kun er tildelt 3,5 sæt dæk til weekenden. Trods de mange udfordringer holdt Christensen fast i tredjepladsen, men kort før Estre skulle tilbage i bilen til løbets sidste time, fik den førende Aston Martin #95, med Marco Sørensen bag rattet, en punktering på langsiden, hvilket bragte Christensen op på andenpladsen. Dækrester blev spredt på banen, hvilket sendte næsten alle biler i pit, da der var "full course yellow", hvilket betød alle kørte med nedsat hastighed. Porsche #92 mistede en placering i pitstoppet, men Estre kom ud på friske dæk og han fik kørt Porschen tilbage på andenpladsen. Estre sluttede mindre end 7 sekunder efter Ferrari #51, den samme Ferrari som Christensen blev sendt ud foran tidligere i løbet, hvilket kostede en 10 sekunders straf...
Efter løbet blev Ferrarien dog diskvalificeret, da frihøjden på bilen var mindre end de tilladte 50 mm.

Efter løbet sagde Michael Christensen. "Jeg synes, at særligt jeg var ramt af mange udfordringer i mit stint. Det er aldrig sjovt, at være den, der skal passe på dækkene, da man hellere vil kunne angribe. Og når jeg så samtidig skulle afsone en 10 sekunders straf, så var det svært. Jeg har fra bilen ingen chance for at vurdere, om jeg bliver sendt ud foran en anden bil i pitten. Vi får blot besked på at køre og så er det afsted. Jeg kunne selvfølgelig se Ferrarien, da jeg kom ud i pitlane, men jeg mente nu, at jeg gav ham plads og han var ikke oppe på siden af mig. Vi havde kontakt i udkørslen fra pitten, men den havde han alle muligheder for at undgå, da det var forskærm mod bagskærm. Inden vi så nåede en omgang skulle jeg undgå sammenstødet foran mig, hvilket kostede moment og så kunne jeg ikke forsvare mig. Men vi var konstante og stærke når vi skulle være det, så en andenplads efter alle de udfordringer er godkendt".

"Det er selvfølgelig altid sjovere at vinde på banen, men vi blev selv ramt af en straf i løbet, der ganske givet kostede os sejren i første omgang. Som sagt, så er det aldrig sådan man ønsker at vinde, men vi tager sejren og håber vi kan vinde på banen næste gang" sagde Michael Christensen efter at have fået tildelt sejren.

Thiim og Sørensen sluttede på fjerdepladsen i GTE Pro klassen i deres Aston Martin #95.

Næste løb for Michael Christensen er 9 timers løbet på Kyalami i Sydafrika. Løbet er ikke en del af VM serien, men køres i en Gulf-bemalet Porsche for GPX Racing, samme team som Michael Christensen vandt 24 timers løbet på Spa sammen med.

Michael Christensen Press

Jan Kaiser

Læs mere om:
  • Michael Klitgaard Christensen
  • Shanghai
  • 10/11/19 - Shanghai - FIA WEC - FIA VM
  •  



    ASETEK SIMSPORTS