Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Trafik

Frost, rim og is på vejene, så er det tid til vinterdæk

Trafik 
30/10/19 

Risikoen størst ved solopgang
Siger man vinterdæk, tænker mange på snevejr. Men vinterdæk er relevante at bruge meget tidligere.
"Der skal ikke ligge tykt med sne på vejene, før vinterdæk er sagen. Et let lag rim eller bare is på vandpytterne, så er vinterdæk klart det bedste dækvalg," siger Dækimportørforeningens formand Jannick Ditlevsen.
 


"Vil man kunne køre ud hver morgen med god samvittighed vinteren over, så går der ingen vej uden om vinterdæk," siger Dækimportørforeningens formand Jannick Ditlevsen
(Foto: Michael Eisenberg)

Det ved bilisterne, og 85 % kører derfor også på vinterdæk om vinteren.

Jannick Ditlevsen peger dog på en ting, de færreste tænker over:

"Det er typisk koldest lige før solopgang. Så et par graders varme om aftenen bliver hurtigt til et par graders frost med glatte veje, når man skal på arbejde næste morgen. Og det er lige nu, vintervejret sætter ind," betoner han.


Om vinteren er det typisk koldest lige ved solopgang, og her kan man møde rim- og isglatte veje, selv om det var lunt aftenen før. Med et nyt vinterdæk med skarptskåret mønster er man perfekt rustet til al slags vintervejr
(Foto: Michael Eisenberg)

Dækimportørernes førstemand mener derfor, at tiden er den rette til at få vinterdækkene på. Han peger på, at FDM for nogle år siden gennemførte en stor dansk test, der viste, at vinterdæk performer tydeligt bedre end sommerdæk på alle underlag, når friktionen er lav, typisk i vinterføre med fugt og sjap.

"Vil man kunne køre ud hver morgen med god samvittighed vinteren over, så går der ingen vej uden om vinterdæk," konkluderer Jannick Ditlevsen.

Flere bilister vælger at køre på helårsdæk, fordi de kan benyttes året rundt. Jannick Ditlevsen gør dog opmærksom på, at træerne ikke vokser ind i himlen:


Klar til den mørke tid: Hvis man som børnefamilie går op i trafiksikkerhed, er et sæt vinterdæk en oplagt investering. Så kan man trygt og sikkert køre gennem al slags vejr på veje dækket af vand, rim, is og sne
(Foto: Michael Eisenberg)

"Helårsdæk er et antageligt kompromis, hvis man ikke stiller høje krav til fremkommelighed, manøvredygtighed og bremseevne om vinteren," slår han fast.

Endelig råder Dækimportørforeningens formand bilisterne til at bestille tid til skift til vinterdæk, inden frosten for alvor sætter ind, da det erfaringsmæssigt er meget sværere at få en tid, så snart vejrudsigten i tv varsler om nattefrost.

Note
I en pressemeddelelse den 25. juni 2014 slog FDM blandt andet fast: "Vinterdæk er nemlig ikke kun markant bedre end sommerdæk, når der for alvor er sne og is på vejene. De forbedrer også sikkerheden på de vinterdage, hvor man typisk kører på en fugtig dansk asfaltvej." Pressemeddelelsen var baseret på rapporten "Vinterdæk på personbiler i Danmark" udgivet af FDM i foråret 2014. Rapportens resultatafsnit sluttede: "Dette er i praksis en anbefaling af brug af vinterdæk i vinterperioden i Danmark i lighed med vore nabolande."

Kilde: FDM.


Michael Eisenberg