Munkebjerg Sprint og Hill Climb
I weekenden 10-11. august blev årets Munkebjerg Classic Sprint og Munkebjerg Hill Climb afviklet.
Lørdag kørtes sprint på de sædvanlige veje i industriområde syd – dog på en lidt forkortet rundbane, som følge af manglende tilladelse fra en lodsejer. Til gengæld blev der kørt en omgang mere, og dermed var prøvens længde uændret.
De 47 deltagere (59 deltagere i 2018) var udfordret på vejret, idet regnen til tider stod ned i stænger, men de fleste kørte dog efter forholdene. Kombinationen halm og våd asfalt kostede dog et par skader.
Der var præmieoverrækkelse under middagen lørdag aften på Munkebjerg Hotel.
Vinderne i Munkebjerg Classic Sprint blev:
|
Klasse |
Kører |
Bil |
Årgang |
|
2 A |
Niels Mørk |
Austin Healey Sprite |
1959 |
3 A |
Bjørn Heilbut |
BMW 3,0 si |
1971 |
4 A |
Bent Mikkelsen |
Honda Civic VTEC |
1990 |
|
5 B |
Visti Petersen |
Fiat 600 Abarth |
1970 |
6 B |
Karsten Nørgaard |
Toyota Starlet |
1982 |
7 B |
Per G. Hansen |
BMW M3 |
1986 |
|
8 A |
Michael Hansen |
Fiat 127 |
1971 |
9 A |
Ove B. Thomsen |
Mazda 323 GTXI |
1985 |
10 A |
Henrik B. Jepsen |
Toyota Supra |
1986 |
|
11 B |
Jannik Nielsen |
BMW E30 325i |
1988 |
12 B |
Ronnie Jensen |
Toyota Corolla GTI |
1988 |
|
(Foto: Michael Eisenberg)
Søndag blev det traditionsrige Munkebjerg Hill Climb så afviklet med 72 deltagere i bedste vejr, og som sædvanligt med mange tilskuere.
Nyt i år var livestreaming fra eftermiddagens heats og med visning på storskærm i ryttergården.
Vinderne i Munkebjerg Hill Climb blev:
|
Klasse |
Kører |
Bil |
Årgang |
|
1 A |
Kaj Bertelsen |
Jaguar-Ferrari-Biondetti Spyder |
1950 |
2 A |
Hans Geschwendtner |
Austin Healey 3000 |
1959 |
3 A |
Bjørn Heilbut |
BMW 3,0 si |
1971 |
|
4 A |
Bent Mikkelsen |
Honda Civic VTEC |
1990 |
5 B |
Claus Geleff |
Fiat 600 Abarth |
1962 |
6 B |
Lars Hindsgaul |
Fiat 128 Coupé |
1972 |
|
7 B |
Heino Mejer |
Volvo 242 Turbo |
1983 |
8 A |
Henrik S. Jakobsen |
Saab 93f |
1960 |
9 A |
Mads Nygaard |
Lotus Seven S1 |
1960 |
|
10 A |
Dennis O. Nielsen |
Renault 5 GT Turbo |
1986 |
11 B |
Jannik Nielsen |
BMW E30 325i |
1988 |
12 B |
Vincenzo Santangelo |
Fiat x 1/9 Dallara |
1973 |
|
Dagens hurtigste tid på bakken blev sat af Heino Mejer i Volvo 242 Turbo.
Dansand Classic Sprint i Silkeborg
Lørdag den 24. august blev der igen kørt classic sprint, og denne gang på den populære korte men udfordrende strækning midt inde i Silkeborg by.
Der var 51 deltagere, hvilket er 10 flere end sidste år. Derudover var der 12 førkrigsbiler – heraf 9 stk. Bugattier – som ikke deltog i selve løbet, men kørte opvisningsomgange både formiddag og eftermiddag.
Vejret viste sig fra den bedste side med varme og sol, og det gav stor tilstrømning af publikum, som var alle steder i ryttergård og langs banen hele dagen, og forstærkede den super gode stemning.
Dagens vindere blev:
|
Klasse |
Kører |
Bil |
Årgang |
|
2 A |
Niels Mørk |
Austin Healey Sprite |
1959 |
3 A |
Thomas Tvedergaard |
Mini 1275 GT |
1976 |
4 A |
Jørgen Frandsen |
Renault 5 GT Turbo |
1989 |
|
5 B |
Claus Geleff |
Fiat 600 Abarth |
1962 |
6 B |
Lars Hindsgaul |
Fiat 128 Coupé |
1972 |
7 B |
Per G. Hansen |
BMW M3 |
1986 |
|
8 A |
Michael Hansen |
Fiat 127 |
1971 |
9 A |
Jørgen Mogensen |
Alfa Romeo 33 |
1986 |
10 A |
Christian Krogh |
Mazda MX-5 |
1990 |
|
11 B |
Lars Engebjerg |
Toyota Corolla AE82 |
1986 |
12 B |
Mickey Mikkelsen |
Peugeot 205 |
1990 |
|
Som følge af, at Det Fynske Bakkeløb er aflyst som følge af manglende tilladelser, resterer der nu kun én afdeling af årets Hill Climb mesterskab.
Sidste afdeling er dermed Frijsenborg Hill Climb, der afvikles lørdag den 28. september.
HMS Hill Climb Mesterskab 2019
Inden sidste afdeling af mesterskabet kan vi konstatere, at der i år har været 118 deltagere, hvor der sidste år var 134 ude at køre. Tilbagegangen er fordelt med 10 færre i de historiske klasser og 6 færre i vægt/effekt klasserne.
Stillingen inden Frijsenborg Hill Climb ser således ud:
|
Klasse |
Kører |
Bil |
Årgang |
|
1 A |
Sune Pelle Borregaard |
Citroën 11 BL |
1939 |
2 A |
Niels Mørk |
Austin Healey Sprite |
1959 |
3 A |
Bjørn Heilbut |
BMW 3,0 si |
1971 |
|
4 A |
Jørgen Frandsen |
Renault 5 GT Turbo |
1989 |
5 B |
Claus Geleff |
Fiat 600 Abarth |
1962 |
6 B |
Ole Karlsen |
Fiat 128 Rally |
1974 |
|
7 B |
Per G. Hansen |
BMW M3 |
1986 |
8 A |
Michael Hansen |
Fiat 127 |
1971 |
9 A |
Mads Nygaard |
Lotus Seven S1 |
1960 |
|
10 A |
Dennis O. Nielsen |
Renault 5 GT Turbo |
1986 |
11 B |
Brian Rasmussen |
Ford Escort Mexico |
1976 |
12 B |
Mickey Mikkelsen |
Peugeot 205 |
1990 |
|
Den samlede stilling kan ses på HMS.dk
(Foto: Anni Hansen)
Nyt fra Historisk Udvalg
HU har foretaget stikprøvevis kontrol af ccm på udvalgte biler ved baneløb, og der er ikke i den anledning fundet uregelmæssigheder.
HU finder processen omkring den udførte kontrol for acceptabel, og samarbejdet med såvel kørere som BU’s teknisk delegerede har været meget tilfredsstillende.
HU har fra HMS fået henvendelse om mistanke om uregelmæssigheder i Hill Climb 0-1000 ccm klassen (klasse 5B), og på denne foranledning vil HU i kommende sæson kontrollere samtlige topstykker på Fiat Abarth 1000 Gr. 2 for at se, om de overholder reglerne til homologerede topstykker.
HU har færdiggjort forslag til sportslige og tekniske reglementer for 2020, incl. klasseopdeling, og de er sendt til BU.
BU holder dialogmøde med klubber og klasserepræsentanter onsdag den 18. september, hvor HU deltager, idet de historiske reglementer bliver fremlagt på dette møde.
(Foto: Michael Eisenberg)
HMS præmiefest
Årets præmiefest afholdes på Vissenbjerg Storkro fredag den 8. november.
Indbydelse kommer senere, men husk at sætte kryds i kalenderen.
Historisk Motor Sport
|