Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Leclerc vinder på Monza

Formel 1 
08/09/19 

Dramatisk eftermiddag i Italien
For anden uge i træk var det Charles Leclerc der kom øverst på podiet. Og det efter en på mange måder dramatisk eftermiddag, der gav en del straffe feltet rundt. Men også situationer hvor straf måske havde været på plads.
 

For publikum er det et godt løb, når man fire omgange fra mål ikke helt kan svare på spørgsmålet - hvem vinder? Sådan var det i Belgien og sådan var det på Monza i dag. Der var reelt tre kørere der kunne have vundet i dag. Leclerc der vandt, Bottas, der blev nummer to og VM favoritten Hamilton, der endte på en 3. plads.

Vettel derimod var hurtigt ude af topkampen og Verstappen der startede på bagerste række kunne heller ikke rigtig gøre noget i dag. Det startede ellers forbløffende afdæmpet, uden de store skærmydsler i front på vej gennem første chikane. Bag i feltet måtte Verstappen dog trække nødsporet efter en undvige manøvre, en situation der kostede ham en ny næse og en tur i pit.

Kimi Raikkonen startede fra pitten, men med de forkerte dæk. Han havde kvalificeret sig til Q3 og skulle derfor starte på de dæk han satte sin Q2 tid på. Men det gjorde han ikke. Det kostede ti sekunders stop&go. Det var den samme straf som Vettel fik, da han efter et selvforskyldt spin kørte alt for hurtigt tilbage på banen, lige ud foran Stroll, der ramte Ferrari raceren og selv spandt af. Stroll gjorde så den samme dumhed som Vettel og pressede Gasly ud i sandet. Men Stroll slap noget billigere end Vettel - og kunne nøjes med en drive-through. Men hermed var det ikke slut. Albon måtte også en tur i pit, til fem sekunders stop&go efter at have overhalet Magnussen gennem en chikane - altså den korte vej gennem chikanen.

Det var de straffe der blev uddelt. ingen uretfærdigt dømte, straffens længde kan man altid diskutere - hvad er en rimelig straf for en usikker tilbagevenden til banen - og det at kompromittere andres løb? Men det er som det er. Men der var også situationer med Leclerc. Situationer hvor man kunne have straffet og ikke gjorde det. Det er der sådan set ikke noget galt i. Men følelsen af, at det var hjemmebanefordel, kan man ikke helt slippe.

Situationen er, at de har skiftet dæk, både Hamilton og Leclerc. De ligger tæt. Meget tæt. Hamilton hiver sig op til Leclerc gennem Curva Grande på vej til den anden chikane. Han er helt oppe på siden af Leclerc og det ser ud som om han får et lille puf. Bare et lillebitte puf, ved nedbremsningen. Efterfølgende får han det gule kort, som i motorsport er et sort og hvidt flag. Kør pænere betyder det.

Anden situation er ved første chikane, hvor han forbremser sig og ender med at tage en genvej gennem chikanen, henover pølsehoppene. Forskellen på den episode og den med Albon/Magnussen tidligere er, at Leclerc her var forrest både før og efter chikanen, mens Albon var ved at overhale, overbremsede og kørte forbi ved at skyde genvej. Men Albon fik fem sekunder, Leclerc fik ingenting...

Rimeligheden kan betvivles, men spændingen var reddet. Hamilton måtte fortsætte jagten på Leclerc, mens Bottas, der havde skiftet dæk en del omgange senere kom nærmere bagfra. Så var det Hamiltons tur til at fejle, også ved første chikane, hvor han måtte en tur hen ad nødsporet og se sig overhalet af Bottas, der nu havde frie hænder til at slås med Leclerc. En fejl fra Ferrari kørerens side gjorde at hullet blev helt lukket, men selv med DRS åben, kom Bottas ikke forbi, men lavede i stedet selv et par småfejl - sidste gang på vej ind i anden chikane på sidste omgang. Så Leclerc kunne igen fræse over stegen og fejre sin anden sejr i F1. Og denne gang var der plads til champagnen og til at lade sig hylde for sin formidable indsats.

Opløftende var det også at høre den unge mands selverkendelse i post-race interviewet med Martin Brundle. Leclerc var udemærket selv klar over de fejl han havde lavet, og at han skulle undgå den slags i fremtiden. Hamilton var også opløftende. Han roste sin unge konkurrent og undlod at bore mere i de fejl der blev lavet. Dermed var den gode stemning intakt og et spændende racerløb fik en slutning uden sure miner.

på 4. pladsen efter en fremragende indsats kom Ricciardo, der allerede på første omgang viste sig lidt frem, da han faktisk kom forbi Vettel, men måtte se sig slået i slutningen af samme omgang. På Monzas langside er en Ferrari motor bare bedre end en Renault. Men da Vettel fejlede var Ricciardo der til at samle placeringen op. Og for at fuldende en god Renault dag kom Hülkenberg på 5. pladsen i den anden bil. Længe siden de to biler har været så konkurrencedygtige.

Albon overlevede sin straf og endte på en 6. plads. For andet løb i træk var han den bedste Red Bull kører, men den direkte konkurrence med Verstappen mangler vi stadig. Verstappen fik trods sin tidlige problemer kørt sig op til en 8. plads, mens Perez var manden der med sin 7. plads skilte de to Red Bull biler ad.

Giovinazzi havde et af sine bedre løb på vej mod en 9. plads, mens Lando Norris fik en 10. plads efter endnu et fornuftigt løb.

Formel 1 er lige nu i storform. To løb i træk med god underholdning og spænding. Dog nok for sent på sæsonen i forhold til at kunne skabe ravage i VM kampen, men underholdning på banen er alt andet lige sjovere end underholdning i regnskabet. Leclerc bliver mere og mere voksen for hvert løb der går. Hamilton virker rolig, men alligevel ikke helt så skarp som tidligere. Bottas virker som om han skal være ret glad for, at Mercedes beholder ham, mens Vettel virker helt ved siden af. At blive sat på plads af sin relativt uerfarne teamkollega flere gange på en sæson er ikke godt. At den uerfarne vinder to løb i træk, mens man selv ikke rigtigt kommer i nærheden af sejre, er heller ikke godt. Vettel må overveje sin egen situation. Vil han kæmpe, kan han finde det i sig selv, eller er det på tide, at sige farvel.

Fra motorsportens to vigtigste stykker asfalt, skal vi om to uger til østens svar på Monaco - natteløbet i Singapore. Som oftest underholdende, på trods af banens åbenlyse mangler som racerbane.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Monza
  • 08/09/19 - Monza - Formel 1 - FIA F1
  •