Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Hill Climb

Horsenskører vandt sensommerrace for klassiske biler

Hill Climb 
12/08/19 

Bilismens kulturhistorie hyldet på Munkebjerg
Når gamle biler fra 1933 til 1990 kører om kap op ad landets eneste bjergvej fra Vejle Fjord til Munkebjerg Hotel, er der stor sandsynlighed for, at vinderen er en af de nyere biler. Og sådan gik det også i årets udgave af Munkebjerg Hillclimb, hvor totalvinderen blev favoritten Heino Mejer fra Horsens i en 350-hestes Volvo 242 Turbo fra 1983. Han slog Vincenzo Santangelo fra Aarhusforstaden Hinnerup i en Fiat X 1/9 Dallara fra 1973 med 4 sekunder og Per G. Hansen fra Ringsted i en BMW M3 fra 1990 med 5 sekunder.
 


Heino Mejer er en af Danmarks bedste rallykørere, og det var ikke uventet, at Horsenskøreren var hurtigst af alle på Munkebjerg i sin Volvo 242 Turbo fra 1983.
(Foto: Michael Eisenberg)


Dansk-italieneren Vincenzo Santangelo fra Hinnerup er lynende hurtig i sin Fiat X 1/9 Dallara, og han har tidligere vundet Munkebjerg Hillclimb. I år måtte han dog se sig henvist til andenpladsen, her med Vejle Fjord-broen i baggrunden.
(Foto: Michael Eisenberg)


Den tidligere Porschekører Per G. Hansen fra Ringsted er skiftet til en BMW M3, som han viste overbevisende kørsel med. Her er han med Vejle Fjordbroen i baggrunden på vej mod en tredjeplads af alle i Munkebjerg Hillclimb.
(Foto: Michael Eisenberg)

Men de ældste biler fik mindst lige stå stor hyldest. En tusindtallig tilskuerskare klappede, når løbets to ældste biler kæmpede sig op ad den stejle bjergvej. Det var Ernest Kristiansen fra Vejle i en SS 100 fra 1933 og Kaj Bertelsen fra Viborg i en unik Jaguar-Ferrari-Biondetti Spyder Corsa Formel 1 bil fra 1950. For 69 år siden deltog den i et enkelt Formel 1-løb, som den ikke gennemførte, men i Munkebjerg Hillclimb klarede den problemfrit fem ture op ad bjerget.


Ferrarieksperten Kaj Bertelsen fra Viborg havde virkelig fin fart in sin Formel 1 bil, en unik Jaguar-Ferrari-Biondetti Spyder Corsa fra 1950. Her fortæller han om sin enormt lange bil til interesserede tilskuere.
(Foto: Michael Eisenberg)


Foran en tusindtallig tilskuerskare viste vejlenseren Ernest Kristensen, at han stadig har godt med drev i sin SS 100 fra 1933. Løbets ældste bil er forløberen for, hvad vi i dag kender som Jaguar.
(Foto: Michael Eisenberg)

"Munkebjerg Hillclimb er et benhårdt race for gamle biler. Men samtidig er det en uhøjtidelig fest, hvor vi hvert år fejrer bilismens kulturhistorie ved at vise mange af de biler frem, som prægede de danske veje fra før Anden Verdenskrig til Murens fald i 1989," siger løbsarrangør Søren Duun fra Historisk Motor Sport Danmark.

75 biler deltog i Munkebjerg Hillclimb, og tilskuermæssigt var der lige så mange som i de to foregående rekordår.


Udenfor løbet vistes en kortege af Porsche-biler fra fabrikkens første 25 år med modeller som 356, 912, 914 med flere. Her er det Bo Overgaard fra Frederiksberg der i sin 356 B Model S fra 1963 suser op ad Munkebjerg.
(Foto: Michael Eisenberg)

Resultater:
Se alle deltagernes resultater på:
www.vola-racing.com/msportspro/rallyresultdk


Michael Eisenberg

Læs mere om:
  • Munkebjerg
  • 11/08/19 - Munkebjerg - Hill Climb
  •