Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Stakkels Hamilton

Formel 1 
12/05/19 

Vandt løb og fik verdens grimmeste pokal
Spaniens Grand Prix blev afgjort, da Hamilton fik en bedre start end Bottas. Set fra et VM synspunkt kunne løbet sådan set godt være stoppet efter en enkelt omgang. Set fra et underholdningsperspektiv kunne man godt have spolet frem til de sidste femten omgange.
 

Det er altid lidt synd. En racerkører har givet sit allerbedste, har vundet et løb og skal stå foran publikum og modtage deres hyldest. Og så klasker man en pokal i hans favn, der er så grim, at han må overveje om ikke det havde været bedre at blive nummer 4! Sådan en rædsel fik Hamilton som tak for indsatsen. Han fik selvfølgelig også 26 point - otte mere end Bottas, og fører nu VM med syv point. Det er han nok mere glad for end den der rædsel. Skrækkeligt!

Selve løbet var også på grænsen til at være skrækkeligt; skrækkeligt kedeligt! Inden en SC ruskede lidt op i feltet lå bilerne pænt som perler, stort set i teamorden - to og to, som var de på vej mod Noahs Ark. Og løbet havde været blottet for dramatik, starten undtaget. I starten fik vi Hamiltons superstart og Vettels ikke helt vellykkede forsøg på at komme fremad i feltet. Sådan målt på milimeter var han faktisk førende i løbet et sekund eller to. Men hans angreb på venstre flanke ned mod første sving, var en kende for optimistisk. Han måtte bremse hårdt og rygende og måtte derefter kæmpe med slatne dæk. Så slatne at han på et tidspunkt måtte vige pladsen til Leclerc. Endnu en dårlig dag for Vettel. Igen selvforskyldt efter tilsyneladende at have glemt, at man ikke altid skal satse alting.

Han endte på 4. pladsen. Bottas blev selvfølgelig nr. 2 fordi Mercedes bare er bedre end alle andre, og understreger at der skal ændringer i sporten og der skal ske betydelige ændringer. Verstappen blev nr. 3 fordi han kørte sin chance og fordi Ferrari slet ikke er gode nok. Sidste år snakkede man om et A og B hold i F1. I år kan man nærmest snakke om A, B og C, hvor Mercedes er alene i klasse A, mens Red Bull og Ferrari er i klasse B og resten (måske undtaget Williams der er helt lost) er klasse C.

Leclerc endte på 5. pladsen, havde undervejs en enkelt duel med Vettel, men var ellers ikke sådan videre synlig. Det var Pierre Gasly heller ikke. Mens Verstappen klarer sig fornuftigt i en Red Bull Honda har Gasly haft lidt svært ved at finde sig til rette. Nu er han i det mindste inde i top 6, så de tre topteams igen kan holde de andre helt ude. Men det er sådan man sidder og bliver superimponeret af ham.

Først på 7. pladsen var der lidt spænding. Og det var mest pga. SC'en. For hvis der var en der fik noget ud af SC perioden var det Haas køreren Kevin Magnussen. Danskeren fik hurtigt skiftet dæk, da SC kom på banen. Og så var han superheldig, at Kvjat havde et ringe pitstop. Russeren var forrest af de to på vej ind i pitten, men sidst ude. Det løftede Magnussen fra 9. til 8. pladsen. Da løbet blev givet frit gik han til angreb på kollegaen Grosjean, et lille sammenstød blev det til og Grosjean måtte tage en nødrute, mens Magnussen gik til angreb på Gasly. Han var på siden af franskmanden gennem flere sving, men til sidst var Red Bull bedre end Haas og Magnussen.

Grosjean derimod gik det ilde. Udover Magnussen tabte han også i duel til Carlos Sainz. Og til Kvjat. Så Grosjean der lå til seks point på en 7. plads endte på 10. plads og fik et enkelt point. Albon pressede ham mod slutningen, men Haas køreren holdt dog fast.

Det var Lance Stroll og Lando Norris der fik fremprovokeret den SC, der skabte lidt liv i løbet. Norris ville gerne forbi Stroll, men Stroll gjorde sig bred - muligvis havde han slet ikke set, at Norris var på vej uden om ham. I al fald klaskede de sammen og havnede i barrieren. Begge måtte udgå.

Spanien 2019 vil ikke blive husket for ret meget. Slet ikke hvis sæsonen fortsætter som den er startet med en hel masse sejre til Mercedes. Men hvis det, som det tyder på, bliver det sidste løb i denne omgang, får det alligevel en plads i historien. Det er med blandede følelser man siger farvel. Circuit Catalunya har aldrig været nogen konstant skueplads for spændende løb. Men omvendt er Spaniens Grand Prix en del af sportens DNA og det vil være trist at miste landet fra kalenderen.

Næste løb er i Monaco, og det er jo sjældent spændende, men altid fascinerende.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Circuit de Catalunya
  • 19/05/12 - Circuit de Catalunya - Formel 1 - FIA F1
  •