Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Bil nyt

Porsche præsenterer Cayenne Coupé

Bil nyt 
25/03/19 

Porsche udvider sin Cayenne-familie: Tredje generation af den succesrige SUV-modelrække suppleres med en endnu mere sportslig model – Cayenne Coupé. ”Coupé-modellen indeholder alle de tekniske highlights ved den aktuelle Cayenne, men har takket være et endnu mere dynamisk design og nye tekniske detaljer en mere progressiv, atletisk og følelsesbetonet positionering”, siger Oliver Blume, som er administrerende direktør hos Porsche AG.
 

Højdepunkterne ved den nye Cayenne-model omfatter blandt andet en skarpere form med sin helt egen bagende, en adaptiv hækspoiler, enkeltsæder bagi og to forskellige tagkoncepter – et panoramatag med fast glas som standard og et kulfibertag som ekstraudstyr.


(Foto: Porsche)

Enestående elegance med den hurtigt faldende taglinje
Mere dynamiske proportioner og specifikke designelementer giver den nye Cayenne Coupé en enestående elegance. ”Taglinjen, der falder markant hurtigere hen mod bagenden, giver Coupé-varianten af Cayenne en endnu mere dynamisk fremtoning og positionerer den rent optisk som den mest sportslige model i segmentet”, siger Michael Mauer, der er chef for Style Porsche. Denne effekt understøttes af en fast tagspoiler, som fremhæver den coupéagtige silhuet. Forruden og A-stolpen står mere skråt end på Cayenne på grund af den 20 mm lavere tagkant. De nyudformede bagdøre og bagskærme gør bilens skuldre 18 mm bredere og bidrager dermed til det muskuløse helhedsindtryk. Nummerpladen er integreret i stødfangeren, og det gør bilen lavere rent optisk.

Med sin adaptive tagspoiler var den aktuelle Cayenne Turbo den første SUV med den slags aktiv aerodynamik. Denne pionerrolle videreføres af den nye Cayenne Coupé: En fast tagkantspoiler bliver på alle Cayenne Coupé-modeller kombineret med en ny adaptiv hækspoiler som en del af Porsche Active Aerodynamics (PAA). Spoileren er integreret harmonisk i bilens silhuet og køres 135 mm ud fra en hastighed på 90 km/h for at øge downforcen på bagakslen. Samtidig forbedrer PAA effektiviteten.


(Foto: Porsche)

Stort panoramatag med fast glas som standard – kulfibertag som ekstraudstyr
Som standard er den nye Cayenne Coupé udstyret med et 2,16 m2 stort panoramatag med fast glas. Med en udsynsflade på 0,92 m2 opstår der en enestående pladsfornemmelse for alle passagerer. Et integreret rullegardin beskytter mod sollys og kulde. Som ekstraudstyr fås Coupé-modellen med et fremhævet kulfibertag. Det er indpræget i midten og har et sportsvognstypisk look – på samme måde som på Porsche 911 GT3 RS. Kulfibertaget er en bestanddel af den ene af tre letvægtssportspakker. Disse pakker omfatter derudover Sport Design-pakken og nye, vægtreducerede 22” store GT Design-fælge, sædernes midterstykker i stof med klassisk ternet mønster samt kulfiber- og Alcantara-detaljer i kabinen. På Cayenne Turbo Coupé omfatter pakken desuden et sportsudstødningssystem.


(Foto: Porsche)

Komfortabel kørsel med fire sportssæder
Den nye Cayenne Coupé har som udgangspunkt ubegrænset plads til op til fire personer. Foran byder de nye 8-vejs elektrisk indstillelige sportssæder med integrerede hovedstøtter på stor komfort og optimal sidestøtte. Bagi er Coupé-modellen som standard udstyret med et bagsæde udformet som enkeltsæder. Som alternativ kan man uden merpris bestille komfortbagsædet, der kendes fra Cayenne. Passagererne bagi sidder 30 mm lavere end i Cayenne. Det giver en komfortabel lofthøjde samtidig med en sportsligt lavere silhuet. Den hverdagsanvendelige bagagerumsvolumen udgør 625 l og vokser med fremklappede bagsæder til 1.540 l (Cayenne Turbo Coupé: 600 til 1.510 l).


(Foto: Porsche)

Lancering med 340 hk og 550 hk stærke turbomotorer
Den nye Cayenne Coupé adskiller sig med sin ekstra dynamiske linjeføring og specifikke designelementer markant fra Cayenne. Samtidig nyder den godt af alle tekniske highlights ved tredje modelgeneration, som imponerer med kraftfulde motorer, innovative undervognssystemer, et digitaliseret visnings- og betjeningskoncept og omfattende opkoblingsmuligheder.

Ved lanceringen fås to kraftfulde motorvarianter: Cayenne Coupé med sekscylindret turbomotor og en slagvolumen på 3,0 l yder 340 hk og leverer et maksimalt drejningsmoment på 450 Nm. Standardsprinten fra 0 til 100 km/h er med den standardmonterede Sport Chrono-pakke klaret på 6,0 sek. Med letvægtssportspakkerne, der fås som ekstraudstyr, reduceres tiden til 5,9 sek. Tophastigheden er 243 km/h. Topmodellen fra start er Cayenne Turbo Coupé med den 4,0-liters V8-motor med biturboladning, 550 hk og et maksimalt drejningsmoment på 770 Nm. Cayenne Turbo Coupé accelererer fra 0 til 100 km/h på 3,9 sek. Tophastigheden ligger på 286 km/h.


(Foto: Porsche)

Danske Priser
Den nye Porsche Cayenne Coupé lander hos de danske forhandlere i midten af juni. Priserne starter ved 1.544.690 kr. for Cayenne Coupé og 2.790.585 kr. for Cayenne Turbo Coupé. – begge inklusive moms


(Foto: Porsche)


(Foto: Porsche)


(Foto: Porsche)

Porsche Danmark