Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Rallycross

Danmarks første baghjulstrukket VW Up Rallycros’er

Rallycross 
21/01/19 

Casper Olesen fra Ikast, har gennem hele livet haft benzin i blodet. Han startede med at rode med biler på ungdomsskolen som 13 årig, og derfra tog det fart. Han fik hans første folkeracer som 14 årig, hvor han kørte på den lokale Nørlundbane. Det blev til 2 års ungdoms folkerace på denne bane, hvor “racer karrieren” blev bremset af et efterskoleophold.
 

Det blev så til en 10 års pause fra sporten - men i 2008 blev Casper kontaktet af en kammerat, om de ikke skulle til tage og køre folkerace. 2009 blev så det første år hvor der blev kørt fuld DM i VW golf 1 1,8 GTI, og endte med en placering i top ti. Folkerace blev en del af Caspers liv de næste 5 år i forskellige bilmærker. Efter mange timer i værkstedet med at skrue i gamle bulede biler, besluttede Casper at han ville prøve kræfter med Rallycross. Han solgte hans motorcykel så der kunne blive råd til en VW Golf II, som Rallycross bil.


Danmarks første baghjulstrukket VW Up Rallycros’er
(Foto: Hoffmann foto)

2014 blev det første år for Casper i Rallycross, hvor han kørte fuld DM. Først var det 2 år i Super 1600 i golfen, hvor det det endte med en 3. plads i DM. Det gav mod på mere, så Casper rykkede op i Super 2000 klassen, i den samme golf, dog med en ny motor, så den kunne være med i den større klasse. Siden blev golfen skiftet ud med en VW Up, som Casper havde købt som totalskadet gadebil. Han brugte derefter mange timer i hans lille værksted i baghaven i Ikast, for at få bilen rettet op og få lavet de nødvendige ting der skal til for at den er lovlig til Rallycross. Det blev et stort projekt at få en VW Beetle 1,8 T motor tilpasset i den lille Up. Casper og hans kammerater brugte rigtig mange timer på at styr på hvordan de kunne få mest mulig power ud af en turbo motor, da det ikke var noget de havde rodet med før. Det blev til 2 år i den lille VW Up, inden den blev solgt.


(Foto: Hoffmann foto)

Det var nu blevet tid til at prøve kræfter med en baghjulstrukket bil. Når man hører ordet baghjulstræk, tænker man straks på BMW og biler i denne genre. Igen ville Casper det anderledes. Han ville nemlig bygge endnu en VW Up, dog med baghjulstræk, hvilket er et kæmpe projekt, da man ikke kan finde meget info rundt om i motorsports miljøet eller på internettet. Casper har været rundt ved de andre kørere, der kører med baghjulstræk, for at få lidt fif om hvordan, han skulle få det bygget og hvilke stumper der skal til, for at det holder. Bilen skal stadig deltage i Super 2000 klassen, som lige pt er den klasse med flest deltagere i dansk Rallycross. Bilen består af Volvo bagtøj og gearkasse, samt nogle VW gearkasse stumper, for at få det passet sammen med motoren, som er fra en VW Passat. Forbroen og bærearme stammer fra en BMW. Casper regner med den ender med cirka 270 - 320 hk, i en bil der vejer 1220 kg incl fører, så det bliver en hurtig sag hvis Casper kan styre baghjulstrukket.


(Foto: Hoffmann foto)

Casper er dog glad for at sæsonstart først er til bededagsløbet den 17 maj på Løvel banen ved Viborg, da der mangler en del på bilen endnu. Så hvis man ville se hvordan det kommer til at gå Casper i hans baghjulstrukket VW Up er det her man skal tage hen.


(Foto: Hoffmann foto)


(Foto: Hoffmann foto)

Hoffmann foto