Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Youngtimer Challenge

Alsidig YTCC sæson i vente

Youngtimer 
21/01/19 

YoungtimerMan kommer bestemt ikke til at kede sig, hvis man vælger at køre Youngtimer Touring Car Challenge, eller bare i daglig tale YTCC, i 2019.
Der bliver rig mulighed for at få kilometer under hjulene, så længe at man har en racerbil, som har været i almindelig produktion til gaden, før den 1.1. 2003.
 

Og det er bare noget af det gode ved YTCC, hvor der ikke er de store krav til bilernes alder – altså bortset fra at de ikke må være for nye.

Klassen er for dem der bare gerne vil ud at have det sjovt, og har en racerbil som måske er blevet for gammel til nogle af de andre klasser i dansk motorsport, men heller ikke falder i en af de historiske klasser.

Der er da også en rigtig god blanding af biler i YTCC – lige fra de allernyeste til nogle lidt ældre, men stadig rigtig fine modeller.


YTCC kommer traditionelt set altid med weekendens største felt – faktisk så store, at klassen nogle gange bliver delt op, så hver Division får et løb for sig. Dette billede er fra Ring Djursland i juni 2018, med 35 startende biler.
(Foto: JJ Media)

Noget af det der gør YTCC klassen ligeværdig, er at der er 3 Divisioner, med forskellig vægt/effekt forhold på bilerne i de tre klasser. For at kontrollere dette forhold, har alle bilerne en GPS datalogger i, som bliver udlæst af klassens tekniske kontrollant, hvorefter det hurtigt kan afgøres om bilen er indenfor eller udenfor vægt/effekt grænserne i netop den tilmeldte Division.

For at GPS dataloggeren giver så korrekte målinger som muligt, skal alle biler igennem en coast down test, da dette giver nogle værdier for luft- samt rullemodstand på den enkelte bil, som indgår i udregningen af hestekræfterne.

Derfor arrangerer Kørerforeningen YTCC en kombineret test- og coast down test dag på Padborg Park den 23. marts. Her er der mulighed for ikke blot at finde disse værdier, men også at få bilen prøvet af på den rigtige racerasfalt, hvis man lige skal have vinterrusten banket af sig selv og ikke mindst skivebremserne.

Og her kommer vi så til en vigtig information. Såfremt man melder sig ind i Kørerforeningen YTCC, så er en af goderne, at man får denne coast down test helt gratis – altså på en af de datoer som Kørerforeningen arrangerer. Det kunne være den 23. marts, men der kommer også flere i løbet af sæsonen, så der kan komme mange biler ud at køre. Hvis man ikke er medlem, eller ønsker at den testet en anden dag, skal der betales et gebyr for at få testen udført.

Tilmeldingen til Kørerforeningen YTCC koster 400 kr for en hel sæson, og de penge er hurtigt tjent hjem, hvis man skal have lavet coast down test på bilen og/eller leje en GPS datalogger til bilen.

Såfremt man fik lavet coast down testen i 2018, og ikke har lavet ændringer omkring motor/gearkasse eller karosseriet på bilen, kan man køre videre med de samme data i 2019. Men har man skiftet noget som helst i drivlinjen, skal man på den igen, da rullemodstanden så er anderledes. Ligeledes – har du bygget bilen bredere, eller skiftet til en faceliftet kofanger, indenfor reglementets tilladte selvfølgelig, så skal man igennem coast down testen igen.

Det er kørerens ansvar at have den godkendte type GPS datalogger i bilen, enten ved at købe den, eller ved at leje den af Kørerforeningen YTCC. Her får medlemmer af foreningen også rabat på lejen.


Tætte kampe – nogle gange også på tværs af Divisionerne, som vi ser her med Bjarne Haa i #365 og Søren Christensen i #222. Bemærk i øvrigt de forskellige modeller og mærker på billedet – hvor mange kan I tælle?
(Foto: JJ Media)

Endnu en fordel ved at melde sig ind i Kørerforeningen YTCC, er at man får medindflydelse på reglementerne og kalendersammensætningen i den efterfølgende sæson. Der bliver ikke givet garantier, men når vi står som en samlet forening, er der lidt mere vægt bag ordene i forhandlingsøjemed, end hvis man ønsker nogle ting ændret som individuel person.

Bl.a. har Kørerforeningen YTCC været en vigtig spiller i 2019 kalenderen, som efter første udkast så væsentlig anderledes ud, end den som kan ses nederst i denne artikel. Men der skal selvfølgelig også lyde en stor tak til banerne, der har været velvillige til at få det hele passet til, i det som lidt lignede en gotisk knude for et par måneder siden.

Sæsonen tæller i alt 14 weekender, hvor der kun er et enkelt sammenfald mellem de danske og udenlandske løb.

Der indgår 5 forskelle baner i DM, i både ind- og udland, og dertil kommer en hel stribe af løb, som ikke tæller med til den danske serie, men hvor man kører om dagspokalerne.

YTCC er endnu en gang blevet inviteret til Classic Race Aarhus, hvilket heldigvis er ved at udvikle sig til en fast tradition for klassen. De første 16 biler er allerede tilmeldt, og med en begrænsning på maks. 40 biler, skal man være hurtig ude, såfremt man ønsker at deltage i dette specielle løb, der køres rundt om Mindeparken. Så tilmeld jer hellere allerede i dag på www.Raceresult.dk , så I er sikret billet til CRAA.

Der er også 4 muligheder for at komme sydpå, og køre med i nogle international Youngtimer klasser. Den del har Kørerforeningen YTCC ikke så meget med at gøre, andet end vi hjælper arrangørerne med at formidle datoerne videre til de danske kørere, så de har valget. Der er flere nuværende og tidligere bestyrelsesmedlemmer, som har været med til et eller flere af disse arrangementer – og kan kun opfordre til at man prøver det. Det er en helt anden oplevelse, med de store internationale baner.

Tør man ikke tage et helt så stort skridt, kan man også smutte en tur til Norge i august måned, hvilket bliver det 3. år i træk, hvor YTCC får et løb i bakkerne.


CRAA er en dans mellem de smalle betonklodser og autoværn, som Jens Arne Lefevre Steffensen i #244 så fint demonstrer her. En hel hær af konkurrenter er på jagt efter ham her, og venter på bare den mindste fejl – og så ville de være forbi.
(Foto: JJ Media)

Udover titlerne i de tre divisioner, køres der også en YTCC Dækcup. Det er for de kørere, der ikke ønsker at bruge tusinder af kroner på slicks, men i stedet gerne vil køre på nogle meget holdbare semi-slicks. Kørerforeningen YTCC arbejder sammen med Prorace.dk, som leverer disse semi-slicks. Og selvom der måske er nogen der siger ”man kører da ikke ræs på mønsterdæk”, så jo, det gør man faktisk i både ind- og udland. Og det er meget mere sikkert at køre på nogle helt friske semi-slicks, end at køre på nogle mange år gamle slicks – og så kan man sagtens køre på et semi-slicks dæk i flere weekender, uden at de taber performance. Der er også den fordel, at der kommer en let regnbyge kort før eller under løbet, ja så har man en lille smule mønster, i stedet for at glide rundt på glatte slicks. Så vi kan kun opfordre til at prøve semi-slicks af – I vil blive overrasket over hvor gode de faktisk er at køre på.

Man kan altid finde flere oplysninger omkring YTCC på www.YTCC.dk – der kommer en ny og opdateret version i den nærmeste fremtid, hvor man kan finde alle informationerne omkring reglementer, pointstillinger, kalender, mulighed for at bestille en leje-GPS datalogger til en eller flere weekender osv.

Kørerforeningen YTCC glæder sig i hvert fald til endnu en gang, forhåbentlig, at kunne levere Danmarks største felt af racerbiler, som vi har gjort gang på gang over de seneste år. Og så går historierne i øvrigt også lystigt blandt tilskuerne, når far skal fortælle junior, at den bil på racerbanen var hans eller bedstefars bil gennem mange år.

Hvis vi ikke ses til testdagen i marts måned, så ses vi hvert fald til den danske sæsonstart på FDM Jyllandsringen, i den første weekend i maj.

Kalenderen for 2019 ser således ud – med forbehold for eventuelle ændringer. De 7 DM tællende løb er fremhævet med fed skrift:

23. marts – Padborg Park, testdag samt coast down test.

26.-29. april – Hockenheim (International)
3.-5. maj – FDM Jyllandsringen (DM)
17.-19. maj – Classic Race Aarhus – (Ikke tællende)
17.-19. maj – Zandvoort (International)
25.-26. maj – Ring Djursland (DM)
8.-9. juni – Sturup Raceway (DM)
15.-16. juni – Padborg Park (DM)
28.-30. juni – Spa (International)
16.-18. august – Rudskogen (Ikke tællende)
23.-25. august – Padborg Park, Night Race (Ikke tællende)
31. august – 1. september – Ring Djursland (DM)
28.-29. september – Ring Knutstorp (DM)
4.-6. oktober – Dijon (International)
12.-13. oktober – Padborg Park (DM)

Kørerforeningen YTCC
Youngtimer Touring Car Challenge

JJ Media