Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Bil nyt

Den nye Porsche 911 – stærkere, hurtigere, digital

Bil nyt 
30/11/18 

Et trylleslag i Los Angeles: 8. generation af Porsche 911. Den nye 911’er havde verdenspremiere aftenen før L.A. Autoshow. Den vil også i fremtiden sætte standarden for eksklusiv sportslighed. Det umiskendelige Porsche design-dna forpligter – et markant muskuløst look og et helt nyt interiør, som præges af et 10,9” stort display med touchscreen, gør den nye 911’er både tidløs og moderne. Intelligente betjenings- og undervognselementer samt innovative assistentsystemer bygger bro mellem den klassiske hækmotorsportsvogn med overlegen, kompromisløs dynamik og kravene i den digitale verden.
 


Porsche 911 - 8. generation af et ikon
(Foto: Porsche)

Bilen er videreudviklet og byder på 450 hk i S-modellerne, hvilket gør den stærkere end nogensinde med den nye generation af trykladede 6-cylindrede boxermotorer. En forbedret indsprøjtningsproces og en omplaceret turbolader og ladeluftkøler øger virkningsgraden ved fremdrift. Kraftoverføringen sker via en nyudviklet 8-trins dobbeltkoblingsgearkasse. Af andre højdepunkter kan nævnes Porsche Wet Mode, som giver endnu mere sikre køreegenskaber på glat vej, natsynsassistenten med infrarødt kamera og de omfattende opkoblingsmuligheder, der udnytter de kollektive data i skyen. Udbuddet fuldendes af tre eksklusive digitale muligheder: applikationen ”Porsche Road Trip” til de usædvanlige ture, den personlige assistent ”Porsche 360+” og den webbaserede emissionsberegner ”Porsche Impact” til reducering af det individuelle CO2-fodaftryk.


(Foto: Porsche)

Carrera S-modellerne starter med 450 hk
Den trykladede 6-cylindrede boxermotor i 911 Carrera S* og 911 Carrera 4S har nu en ydelse på 450 hk. Det er 30 hk mere end i forgængermodellen. Når det gælder accelerationen fra 0-100 km/h, ligger begge 911-modeller under 4 sek.-mærket: Den baghjulstrukne Coupé skal bruge 3,7 sek., og 911 Carrera 4S med firehjulstræk klarer øvelsen på 3,6 sek. Dermed er begge biler 0,4 sek. hurtigere end forgængermodellerne. Med Sport Chrono-pakken (ekstraudstyr) øges det forspring med yderligere 0,2 sek. Tophastigheden ligger nu på hhv. 308 km/h (911 Carrera S) og 306 km/h i versionen med firehjulstræk. Brændstofforbruget for 911 Carrera S er 11,2 km/l i henhold til korrelerede NEDC-værdier, og for 911 Carrera 4S er tallet 11,1 km/l.


(Foto: Porsche)

Klart designsprog, umiskendelig identitet
Det udvendige design er nyudviklet og understreger 911 type 992’s udvikling i præstationerne. Over de store hjul med en diameter på 20” foran og 21” bagpå hvælver sig markant bredere hjulkasser. Bagenden er nu lige bred på alle modeller, og det fremhæver den slanke midtersektion. Foran er karrosseriet blevet 45 mm bredere. De elektrisk udklappelige dørhåndtag, der i lukket tilstand flugter med dørene, understreger den stramt udformede og glatte sidelinje. Mellem de nye LED-forlygter viderefører en fronthjelm med indpræget fordybning designet fra den første 911-generation. Bagenden på alle modeller domineres af en tydeligt bredere og variabelt udkørlig hækspoiler og det ubrudte, elegante lysbånd. Med undtagelse af fronten og bagenden er hele karrosseriet nu fremstillet af aluminium.

Det helt nye interiør er præget af instrumentpanelets klare og lige linjer med en tilbagetrukket instrumentenhed. Her har 911’erne fra 1970’erne været rollemodeller. Foruden omdrejningstælleren, som typiske for Porsche er placeret i midten, får føreren sine informationer via to smalle, rammeløse displays. Centerskærmen på 10,9” til Porsche Communication Management (PCM) betjenes hurtigt og nemt med den nye arkitektur. Derunder sidder en kompakt kontaktenhed med fem knapper, der giver direkte adgang til vigtige bilfunktioner. Hvad angår digitalisering, tager 911 det næste skridt ind i fremtiden med permanent opkobling samt nye funktioner og tjenester. PCM omfatter som standard blandt andet skybaseret navigation og Porsche Connect Plus.


(Foto: Porsche)

Nye assistentsystemer forbedrer sikkerheden og komforten
Som en verdensnyhed har Porsche udviklet Wet Mode, som er standardudstyr. Funktionen registrerer vand på vejen, tilpasser reguleringssystemerne efter forholdene og advarer føreren. Føreren kan så afstemme bilen på en særligt sikkerhedsoptimeret måde med et tryk på en knap eller via Mode-kontakten på rattet (Sport Chrono-pakken). Advarsels- og bremseassistenten, som også er standardudstyr, registrerer ved hjælp af et kamera risikoen for kollisioner med bevægelige objekter, og systemet indleder om nødvendigt en nødopbremsning. For første gang kan en natsynsassistent med infrarødt kamera leveres som ekstraudstyr til 911’eren. Den adaptive fartpilot (ekstraudstyr) omfatter automatisk afstandsregulering, Stop&Go-funktion, reversibel passagerbeskyttelse og en ny autonom nødholdefunktion.

I Danmark koster 911 Carrera S fra 2.255.890 kr. inkl. levering, mens 911 Carrera 4S fås fra 2.410.959 kr. inkl. levering – begge med det landespecifikke udstyr og inklusive moms. De nye modeller kan bestilles allerede nu.

Porsche Danmark

 



Er din virksomhed klar til robotter?