Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Hamilton vandt (også) finalen

Formel 1 
25/11/18 

En opsummering af Abu Dhabi
At Lewis Hamilton vinder et løb fra pole position er der ikke noget overraskende i. Faktisk så lidt overraskende at det på sin vis, var en meget passende måde at slutte sæsonen på. At han vandt; at han fik pole - og måden han vandt på - var alle ret beskrivende for hvordan sæsonen har været.
 

Det var ikke nogen stor sejr han vandt. Det er det sjældent når nyslåede mestre vinder et løb. Det var mere et løb han ikke kunne undgå at vinde, bare fordi han hviler i sig selv, presset er væk, sæsonen er slut. Og fordi kombinationen Mercedes/Hamilton bare har været bedre end alle andre i 2018. Det var en af de sejre, der bare kom til ham. Efter pitstoppet, hvor han var kommet lidt længere ned i feltet end han selv havde forestillet sig, virkede sejren stadig realistisk - fordi Mercedes og Hamilton bare ER overlegne.

Sejren kom i hus og beseglede sæsonen for både kører og team. Vettel blev nummer to - det var der også meget symbolik i. Hurtig, men ikke hurtig nok. En del af skylden tilkommer Vettel selv. Han kunne have taget kampen længere, men en lille flok fejl, ligesom i 2017, sendte ham ud af VM kampen. Næste år har han ikke længere Raikkonen som makker. Hvor finnen nogle gange ikke var helt på omgangshøjde med sin tyske kollega, og andre gange blev ofret af hensyn til Vettel, så bliver Leclerc en anden. Han er ung, sulten og ivrig efter at tage konkurrencen op med Vettel. Sidst det skete - i sæsonen hvor han delte team med Ricciardo, gik det ikke overvældende. Vettel bliver hurtigt presset.

Hamilton derimod kan se frem til en sæson uden internt pres. Bottas skal igen køre den anden bil, og gennem to år har han vist, at han ikke på den lange bane kan holde trit med Hamilton. Det bliver så ikke bedre af, at teamet er villig til at ofre ham, hver eneste gang han faktisk er på niveau med Hamilton. Samtidig står Ocon allerede klar i kulissen. 2019 bliver et hårdt år for Bottas, der allerede nu virker på vej ud af teamet. I dag blev det til en ganske beskeden 5. plads, hvor han måtte se sig overhalet af både den ene og den anden Red Bull. Selvom han bliver nummer fire i VM er sæsonen egentlig ikke sådan helt godkendt for Bottas. Der er for langt mellem ham og Hamilton.

De to Red Bull racere sluttede tre og fire - med Verstappen forrest. Også ganske symptomatisk for sæsonen. Verstappen har haft et godt efterår, uden mange af de nedsmeltninger, der tidligere har præget ham. Han har kørt klogere, og dermed bedre, end nogensinde før. Næste år får han teamet for sig selv, hvilket passer ham fint. Ricciardo bliver skiftet ud med Gasly. Og selvom franskmanden i har bedre kendskab til Honda motoren, så virker han ikke som den store trussel mod Verstappens dominans. Spørgsmålet bliver om Honda faktisk kan levere en motor, der kan vinde. I sæsonerne med McLaren fik de skyld for meget, men 2018 har vist, at det vist ikke kun var motorens skyld. Men der kan alligevel være langt til front for Red Bull-Honda næste år.

Carlos Sainz sluttede på en 6. plads i sit sidste løb som Renault - og sit sidste løb som Red Bull kører. Næste år står den på McLaren, og en karriere uden for det klamme energidriks kørerprogram. Renault står på spring for at presse Red Bull hvis Honda ikke leverer på motorfronten. Med Ricciardo og Hülkenberg som kørere, kan det faktisk blive til en interessant kamp om at være det trediebedste team i F1.

Men også Sauber banker på. Med penge fra Fiat (Alfa Romeo), en ung italiener og gammel finne, kan de forsætte udviklingen fra i år. De er kommet langt siden sidste sommer, hvor de var det ringeste hold på banen. Hvis udviklingen fortsætter kan det blive spændende. Hvis ikke, så er det ikke noget ekstraordinært. Leclerc sluttede dagens løb på en 7. plads og sagde dermed ordentligt farvel til det team, der gav ham den første sæson i sporten.

På 8. pladsen kom Sergio Perez i en Racing Point Force India. Hvad teamet egentlig kommer til at hedde næste år - om Force India forsvinder fra navnet, må vi vente lidt med at se. Men de har gjort det godt, men mere stabilt end konstant fremgang. Nye ejere kommer næppe til at gøre den store forskel. Slet ikke når en del af planen er at Lance Stroll skal være fast mand i teamet. Når nu talentet ikke helt er nok, er det jo godt at farmand kan købe et team til en!

Haas duoen kom på 9. og 10. pladsen med Grosjean forrest. Igen, en meget passende afslutning. Det amerikanske team har haft gode dage, og mindre gode dage. Begge kørere har også haft gode og dårlige dage. Vi mangler at de begge to præsterer på en konstant niveau. På langt sigt virker de til at satse på Magnussen, mens Grosjean fik en mulighed for i 2019 at bevise at han også er en del af fremtiden for teamet.

Hülkenberg udgik på første omgang, efter at have flettet hjul med Grosjean og forsøgt sig med en saltomortale. Men han landede på hovedet og udløste en SC periode, mens de slukkede lidt ild, vendte ham rigtigt og fik ham ud. Hülkenberg kan også være lidt under pres næste år. Hvor han i år har været lige lidt bedre end Sainz, skal han næste år dele garage med Ricciardo. Eller sagt på en anden måde - han ville blive målt mod den hidtil bedste holdkammerat han har haft. Da han skiftede til Renault måtte det have været med tanken om, at han skulle forme teamet i fremtiden - og Ricciardo er måske ikke lige det han ønskede sig.

Også Raikkonen måtte udgå - gik i stå foran pitten. Dermed sluttede hans ret lange karriere hos det italienske team. Det er nu 11 år siden han blev verdensmester og teamet har ikke vundet VM siden, selvom man har prøvet med Alonso og Vettel.

Dagens kører blev Fernando Alonso, der sluttede på en 11. plads og med fem sekunders straf! Man har lidt på fornemmelsen at det var en sentimental kåring! Men der sluttede en karriere der gav for få verdensmesterskaber, for mange forkerte beslutninger. Men også en hel del oplevelser og en kompromisløs kører, der som en af de få var i stand til at tvinge mere ud af en bil, end den var villig til at levere. Årene hos McLaren gjorde det tydeligt - mens det i årene hos Ferrari måske mere blev til en sovepude for teamet.

Og det var så det. Sæsonen er slut. Vi ses igen til foråret, når nye vinger forhåbentlig gør det hele lidt mere spændende. God vinter!

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Yas Marina Circuit
  • 18/11/25 - Yas Marina Circuit - Formel 1 - FIA F1
  •  



    Er din virksomhed klar til robotter?