Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Trafik

Varebiler særligt eksponeret for uheld om vinteren

Trafik 
31/10/18 

Vil man frem uanset vejret, peger pilen mod vinterdæk
Varebiler er blandt de kvikke biler, både i by, på landeveje og på motorveje. Det er, fordi chaufføren har travlt, hvis han skal nå sit stramme program.
Og derfor burde en tur i grøften og det efterfølgende værkstedsophold være enhver varebilchaufførs eller håndværkers værst tænkelige mareridt.
 

Lige præcis det scenario kan meget let blive til virkelighed til vinter. Dæktællinger viser nemlig, at tæt ved 50 procent halvdelen af varebilerne kører på sommerdæk om vinteren.


Varebiler er blandt de hurtige i trafikken, også på vinterlige veje. Men alt for mange kører på uegnede dæk for årstiden, mener man hos de danske dækimportører.
(Foto: Michael Eisenberg)

"Og med det ringe vejgreb, som sommerdæk har på vinterlige veje, er det bestemt ikke nogen god idé," siger Dækimportørforeningens formand Kenneth Saust.

Han peger på helt friske, tyske dæktest som viser, at sommerdæk har næsten dobbelt så lang bremselængde som vinterdæk på vinterlige veje. Når det gælder igangsætningsevne og svingegenskaber ser det lige så slemt ud for sommerdækkene. Og kører man på byggepladser og andre steder, hvor der er fedtet, kan det blive decideret svært at komme frem.


Et sæt gode vinterdæk er vigtige for varebiler, både for at de kan komme frem til tiden, og for at de kan undgå uheld som følge af uegnede dæk til årstiden," siger Dækimportørforeningens formand Kenneth Saust.
(Foto: Michael Eisenberg)

"Risikoen for uheld er således meget større, hvis man kører på sommerdæk. Og har man blot et mindre uheld, er det dyrt sparede penge ikke at skifte dæk," siger Kenneth Saust.


På snedækket vej har sommerdæk næsten dobbelt så lang bremselængde som vinterdæk. Det kan give alvorlige skader på de bløde trafikanter som fodgængere og cyklister, hvis bilisten negligerer sit ansvar og kører på uegnede dæk for årstiden
(Foto: Michael Eisenberg)

Han noterer, at buler i bilen og tabt arbejdsfortjeneste selv ved et mindre uheld let løber op i mellem 10.-20.000 kr., mens fire nye vinterdæk til en varebil måske kun koster omkring 4.-5.000 kr. inklusive montering.


Her er et vinterdæk egnet til europæiske forhold. Ved siden af M+S-mærkningen ses snefnugsymbolet, som er garantien for, at dækket er beregnet til kørsel under vinterlige betingelser
(Foto: Michael Eisenberg)

"Den merudgift kan meget hurtigt være tjent ind for et håndværker- og transportfirma, og så er det værd at tænke på, at man også har et ansvar for de bløde trafikanter, som er cyklister og fodgængere. Hvem har lyst til at tænke på, at man havde et uheld med denne type trafikant, fordi man havde sparet på det rette dækvalg? slutter Kenneth Saust.


Vinterdæk til varebiler er kendetegnet ved, at de kan tåle højere belastninger end personbilsdæk, og de er godkendt til lavere hastigheder. Derfor må man aldrig montere et vinterdæk til en personbil på en varebil ‒ eller omvendt.
(Foto: Michael Eisenberg)

Dækimportørforeningen