Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Hamilton på cruise kontrol

Formel 1 
07/10/18 

Forudsigeligt resultat i Japan
At et løb er afgjort på forhånd, når Hamilton starter fra pole og Vettel starter som nummer 9, er ikke overraskende. Mercedes raceren er for god til at lade sådan en mulighed slippe fra sig. Selv hvis Vettel skulle komme op på 2. pladsen, ville Hamilton have så meget forspring, at en kamp om sejren allerede inden løbet startede, virkede usandsynligt.
 

Der er noget der hedder forudsigeligt, og der er noget, der hedder forventeligt. Forudsigeligt var det at Hamilton ville vinde. Ferraris nedtur i kvalifikationen forærede sejren til konkurrenten 24 timer før løbet startede. Forventeligt er mindre sikkert end forudsigeligt. Men forventeligt var det at Vettel i sin iver for at komme frem, ville lave en fejl. En fejl der kom til at koste. For det gør han, Vettel, fejler når han er under pres. I år, som sidste år, har han kørt sig selv længere og længere væk fra VM kampen.

I dag var det en overhaling på Verstappen, der var en anelse for optimistisk. Vettel så et hul, Verstappen kørte sin linje og de røg begge af banen. Verstappen ikke meget, og hans næse blev ved med at pege i den rigtige retning. Vettel derimod snurrede rundt og endte bag i feltet. Alligevel fik han kørt sig frem til en 6. plads - endnu en understregning af, at der er for stor forskel på topholdende og resten af feltet.

Verstappen endte som nummer tre, efter de to Mercedes racere. Mens Hamilton var forsvundet langt væk, og vandt løbet med års forspring eller sådan noget, var Bottas kun meget lidt foran Verstappen. Men nok til at han blev nummer to. At Verstappen blev nr. 3 kan derimod godt krænke ens fornemmelse for retfærdighed. Før sit lille sammenstød med Vettel, havde han et run-in med den anden Ferrari. Hollænderen var forrest, men blev presset af finnen. I en chikane kommer Verstappen for langt ud - men holder på og trækker med det samme ud på banen og skubber til Raikkonen, i stedet for at køre forsigtigt tilbage på banen - som man skal!

Han blev straffet - fem sekunders straf, taget ved pitstoppet. Men skaden på Raikkonens bil straffede finnen mere, så han ikke kunne gøre noget og endte på en 5. plads, da også Ricciardo kom forbi ham senere i løbet.

Straffene har været diskuteret meget i Formel 1. For det første om der er lighed for loven - det er der ikke, det har der aldrig været. For det andet om hvor meget og for hvad man skal straffe. Kollisionen mellem Verstappen og Vettel er et godt eksempel på noget, der ikke skulle straffes. Vettel, så en mulighed, Verstappen holdt sin linje. Fint. Verstappen og Raikkonen er et eksempel på noget der skal straffes - Verstappen var af banen og tog ikke hensyn, da han kørte ind på banen igen. Men en straf skal ligesom også have betydning. Jeg er sikker på Christian Horner mener, at det havde den også. Men den havde bare ikke stor nok betydning. De fem sekunders straf ændrede jo i virkeligheden ingenting for Verstappen. Bevares, han var under et sekund efter Bottas, da de kørte over målstregen, men det kan ikke bare oversættes til, at han uden straf ville have været foran finnen. Bare, at han havde indhentet ham nogle omgange tidligere.

Sergio Perez blev nr. 7 foran Grosjean og Ocon, mens Sainz tog et enkelt point for Renault. Nede i feltet var der et fornuftigt antal overhalinger og dueller. Det var bare om de sekundære placeringer. Hvis midterfeltet var toppen af sporten, ville F1 være superspændende.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Suzuka
  • 18/10/07 - Suzuka - Formel 1 - FIA F1
  •