Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Yokohama SuperCup

Årets sidste slag skal slås i Yokohama SuperCup

Yokohama
SuperCup 

04/10/18 
Yokohama

Finale, afgørelsens time, det sidste slag, kronen på værket osv. – der er mange måder at benævne den sidste løbsweekend i en sæson, men ligegyldig hvad man vælger at kalde det, så er det noget de fleste ser frem til. For nogle er det fordi et mål er opnået, for andre er det udsigten til igen at kunne starte på en frisk.
 

Det har været en stor oplevelse at følge Yokohama SuperCup i 2018. Der har været tætte og til tider hårde kampe. Der har været op- og nedture, glæde og skuffelser – alt sammen noget der gør, at en motorsportsklasse fungerer godt.

Det vigtigste i en sådan sidste weekend er selvfølgelig at få afgjort mesterskabet, og de efterfølgende pladser. At klassen er tæt, er der absolut ingen tvivl om. Der har været fem forskellige kørere øverst på podiet, og hele 11 forskellige kørere har været på podiet i løbet af sæsonen. Og i stillingen er der godt nok en enkelt kører der skiller sig ud i toppen, men fra nummer to til nummer seks er det tæt, og med hele 75 point at køre om, er intet afgjort endnu.

Sidste års mester, Michael Vesthave Jr. i BMW, ligger lunt til at genvinde mesterskabet, og der skal reelt uheld eller mekanisk nedbrud til at forhindre ham i, at gentage succesen. Thue Henriksen, der også kører BMW, har cyklet op og ned i mesterskabsstillingen. Efter den første afdeling lå han nede på en syvende plads, men allerede efter 3. afdeling var han oppe og føre mesterskabet. Siden gled han tilbage på en femteplads, og øjeblikkeligt ligger han P3. Thues mål må og skal være at hente de 10 point han lige nu er efter Rene Povlsen i Seat Ibiza på andenpladsen. Og det betyder dermed, at Rene Povlsens mål skal være ikke at sætte point til i forhold til Thue. Rene kan nemlig meget nemt blive overhalet, ikke bare af Thue, men også af de efterfølgende, og dermed ryge helt ud af podiet. Rene Povlsen kan således blive overhalet af hans teamkammerat Allan Kristensen, og selvom de to er fine venner, så er der absolut ingen tvivl om, at de frygtelig gerne vil vinde over hinanden ude på banen. Allan havde en hård weekend med mange buler til Septemberløbet på Ring Djursland, men det forlyder, at bilen bliver klar til finalen – heldigvis. Allan har øjnene stift rettet mod at gentage sin bronzeplacering fra 2017, men skulle det flaske sig sådan, at han kan komme til at skifte bronzen ud med en sølv, så går han efter det.


Thue Henriksen har haft lidt af en elevatortur i årets mesterskabsstilling, nu håber han at køre et enkelt trin op til finaleweekenden
(Foto: Keld Dohm)

De to sidste bejlere til mesterskabspokalerne er Mikael Kildevæld i Seat Leon, og Lars Højris i Peugeot 208. De to har haft to meget forskellige sæsonforløb. Mikael har kørt stabilt hele sæsonen igennem, og har undgået både de store sammenstød og alvorlige tekniske problemer. Han er således den eneste i feltet, der har gennemført og scoret point i samtlige af sæsonens heats. Her har Lars Højris været udfordret både af tekniske vanskeligheder, men også af lidt for mange afkørsler og uheld under heatene. Seneste uheld for Lars skete i den netop afviklede afdeling på Ring Djursland, hvor han måtte se en føring gå fløjten, da baghjulsophænget på hans Peugeot simpelthen knækkede, og han spandt rundt på banen. Lars oprindelig mål for sæsonen var, at det skulle være en læresæson, hvor han gerne ville slutte midt i feltet, og det er indfriet. Inden seneste afdeling havde han dog øjnet muligheden for at slutte på en podieplads, men som det ser ud nu, så bliver det særdeles vanskeligt.


Lars Højris har haft en turbulent sæson i hans tilbagevenden til dansk motorsport, men når tingene fungerer, så er han en hurtig herre.
(Foto: Keld Dohm)

Tidsplanen for Yokohama SuperCup ser således ud (med forbehold for ændringer):

Lørdag den 6. oktober kl 12.20: Tidtagning
Lørdag den 6. oktober kl 16.10: Heat 1
Søndag den 7. oktober kl 11.00: Heat 2
Søndag den 7. oktober kl 15.20: Heat 3

Vejrudsigten siger lige nu tørvejr og godt ræs i sigte – så det er bare at komme op af sofaen, og ud til sæsonfinalen i Yokohama SuperCup.

Yokohama SuperCup, www.supercup.dk
Keld O. Dohm


Læs mere om:
  • Jyllandsringen
  • 18/10/07 - Jyllandsringen - Yokohama SuperCup
  •  
     

    Yokohama SuperCup nyhederne på Motorsporten.dk er sponsoreret af:
     



    Er din virksomhed klar til robotter?