Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Special Saloon Car

GT-B er tættere end nogensinde før

Special Saloon 
07/09/18 

I GT-B ligger top 3 tættere end nogensinde, samtidig udgør de også top 3 i den generelle stilling.
Og med kun 2 afdelinger tilbage spidser det til.
 

GT-B er divisionen i Special Saloon Car med blå baggrund på nummerpladen, divisionen er biler med op til 500 hestekræfter.


Publikum kan se hvilken division bilen deltager i ved hjælp af baggrundsfarven bag nummeret, inspireret af Le Mans serierne”

Den førende - Nils Davidsen
Nils Davidsen kører i Porsche nummer 17, og fører PT mesterskabet med 185 point.

Nils ejer og driver til dagligt H. I. Auto i Køge, men i løbsweekender kører han med i Special Saloon Car. Nils gik ind i sæsonen som alle andre racerkørere ville gøre, nemlig med en forventning om at vinde mesterskabet. Umiddelbart ligger han jo lige i svinget til det eftersom han fører, men selv ser han det som en mere eller mindre umulig opgave, med de konkurrenter han har efter sig, så han kan blive nødsaget til at tage til takke med en placering i top 3. Han nærmer sig de 70 år, og mener da også det har taget en tiendedel eller to.

Nils Davidsen håber på regnvejr til de næste weekender, og det gør han af flere grunde. Nils siger; “Vi (Porscherne) har en fordel i regnvejr i forhold til Johannes Graversen, ikke at jeg har noget i mod Johannes, men vi vil jo alle sammen gerne vinde.” Han fortæller også at han har kæmpe respekt for Johannes. Regnvejrssetuppet ville også være mere økonomisk da dækkene ikke bliver slidt op ligeså hurtigt

Nils Davidsen har været stabil gennem hele sæsonen og dette må da også siges at være grunden til føring i mesterskabet. Der er også en Porsche mand mere nemlig 2’eren i mesterskabet, Rasmus Sandvej Juulsen, Nils mener umiddelbart at han er for hurtig, så hvis ikke Johannes vinder så gør Rasmus.


Nils Davidsen har vist stærk stabilitet
(Foto: HPT FOTO)

Den jagtende - Rasmus Sandvej Juulsen
Rasmus Sandvej Juulsen kører i den Brumos inspirede Porsche nummer 91, og ligger PT. nummer to i mesterskabet med 183 point, altså KUN 2 point efter Nils Davidsen.

Det er den første hele sæson i en racerbil for Rasmus Sandvej Juulsen, der kørte få løb i serien sidste år, og det blev faktisk først bestemt at han skulle køre ca. 14 dage før sæsonen startede, da hans far Tage Nielsen som også deltager i GT-B havde en Porsche til at stå i garagen.

Rasmus´ forventninger var meget ydmyge, da det hele var lidt nyt, men han har fået smag for det og håber nu på at kunne sikre sig GT-B mesterskabet. Han håber sågar på lidt regnvejr da det har vist sig at være til hans fordel.

“Johannes Graversen kan ikke lide regn, og Nils lader til at have lidt opsætningsvanskeligheder på bilen, så med lidt vand er mesterskabet helt åbent.” udtaler Rasmus. Han går efter det og han tror på det.

Rasmus har gennem starten af sæsonen vist klassekørsel, kun sort uheld ramte ham i årets første afdeling, så hold stærkt øje med den hvide bil med de blå og røde striber.


Rasmus er hurtig i regn, og han tror på guld
(Foto: HPT FOTO)

legenden - Johannes Graversen
Johannes Graversen er chauffør på en af juvelerne i dansk motorsport, nemlig en Fiat X1/9 med nummer 9 på siden. Johannes har 181 point, 4 point efter Nils Davidsen.

Da Johannes blev spurgt ind til forventninger, var han ikke i tvivl om at hans forventning var at han skulle have glæde ved at køre, men at man dog altid skal stile efter mere, for netop at få en rigtig tilgang til tingene, så han kører derfor også efter mesterskabet.

Johannes har hele året ført SSC divisionen GT-B. Det han ifølge ham selv har gjort rigtigt er stabilitet, og forholdsvis godt vejr. For hvis der er noget der er forfærdeligt og nærmest ydmygende for Hr. Graversen, så er det da regnvejr. Han har derfor prøvet sig af med endnu smallere dæk til regn og håber på at det vil udbedre problemet, han ser sig allerhelst helt fri for regn.

Johannes kørte desværre ikke til GP Danmark grundet en rygskade, som stadig er noget uklar, han er dog begyndt at arbejde igen og det er i bedring. Én ting kunne han da ikke forstå “De kørte sgu Grand Prixet uden mig, de ventede ikke” sagde han med smil og grin i stemmen

Hvad mesterskabet angår mener Special Saloon mesteren anno 1987 at det hele er op til vejrguderne, “Den ene vinder i tørvejr og den anden i regnvejr”


Johannes har kørt i bilen i 38 år
(Foto: HPT FOTO)

Outsideren - Klaus Nielsen
Klaus Nielsen har i år kørt to forskellige Ginettaer, men altid genkendelig med nummer 33. han er 4´er i mesterskabet en del efter med 121 point

Klaus Nielsen ejer til dagligt firmaet AGILEASE, og her kom en kunde med en Ginetta GT4 som skulle rulles. Det var Klaus´ første møde med hvad han kalder “kærligheden ved første blik.”

Herefter købte han en Ginetta som dog skulle modificeres lidt, den vanlige V6 motor skulle skiftes ud med en V8, dette er blevet en lang kamp som Klaus har taget op så bilen skulle snart være klar.
Han endte grundet projektets varighed med at købe en ekstra bil som skulle køres indtil den oprindelige blev klar, her er der blevet lært at køre i “den forkerte side” og kærligheden til Ginetta er ikke blevet mindre.

I sommerpausen blev ekstra bilen solgt til Brian Mikkelsen som var på besøg til GP, og eftersom det originale projekt endnu ikke var køreklar, kørte han til England efter en trejde. Klaus deltager i den tredje bil resten af sæsonen ser det ud til.

Klaus Nielsen siger selv, “Så længe der er SSC er der Klaus Nielsen”, samt at konceptet for ham består i publikumstilfredshed, buldrer og brag. Der bliver desværre kun en halv sæson næste år da han skal en lang tur til Fiji i 2019.


Den danske GINETTA importør fristes man til at sige
(Foto: HPT FOTO)

Mads Andersen SSC