Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

NES 500

Legend Motor Co tog overalt sejren på Assen Raceway i Holland

NES 500 
31/08/18 

Sejren blev grundlagt med godt mekanikerarbejde og flot kørsel af Mikkel C. Henriksen og Frederik Vodder.
Fjerde afdeling af den tyske langdistanceserie NES 500 blev kørt på Assen Raceway i Holland i weekenden.
Træningen til løbet måtte køres uden Mikkel C. Henriksen da han først kunne slutte sig til teamet fredag aften. Det blev derfor Frederik Vodder alene der måtte køre de to træninger og få bilen sat op til banen på Assen Raceway.
 

Lørdag var der 2 gange en halv times kvalifikation og planen var, at Mikkel C. Henriksen kørte hele den første kvalifikation for at lære banen bedst muligt at kende. Kvalifikationen blev kørt på en våd, men op tørrende bane, så Mikkel C. Henriksen startede på regndæk og sluttede på slicks.

Anden kvalifikation skulle køres af Frederik Vodder og planen var at han gerne skulle sætte tiden på en tør bane, men sådan gik det ikke. Fem minutter før tidtagningen skulle starte væltede regnen ned, så Frederik Vodder måtte køre en tidtagning på en endnu vådere bane end Mikkel C. Henriksen havde kørt på.
Resultatet af det blev, at Mikkels C. Henriksens bedste tid fra første kvalifikation blev grundlaget for deres startplacering, som nummer 4.

Da omkring halvdelen af anden kvalifikation var kørt opstod der et elektrisk problem på bilen. Problemet var ikke let for mekanikerne at finde, men med deres sædvanlige ”stædighed” fik de i løbet af lørdag aften/nat fundet problemet. En defekt oliepumpe, men der var ingen reservedel til rådighed, så nu var gode råd dyre….

Man havde allerede lørdag aften skilt pumpen ad og konstateret, at et leje var brændt sammen. Hvor finder man et nyt leje søndag morgen ? For at finde en helt ny pumpe var helt udelukket ! Svaret er, på en nærliggende kartbane, hvor lejet som sidder i forhjulsspindlen på en Kadetti passer fint.

Stor ros til teamets mekanikere for at finde en løsning på problemet. Uden dem havde det set sort ud.

Det blev besluttet at Mikkel C. Henriksen startede i bilen til løbet. Det lykkes Mikkel C. Henriksen at vinde to placeringer i starten, som han dog på de efterfølgende omgange måtte give tilbage. Det er, kan man sige, ”helt efter bogen” at vores konkurrenter er hurtigere i starten.

Men det er også ”helt efter bogen” at det vender igen når deres dæk bliver mere brugte – og sådan gik det også denne gang, så Mikkel C. Henriksen kunne afleverer bilen til Frederik Vodder på 1. pladsen i deres klasse og 2. pladsen overalt. Det var endda incl. en drive through straf som Mikkel tog p.g.a. en misforståelse.

Frederik oplever ikke meget ”dramatik” i sit stint. Han følger ”bare” planen og køre nogle stabile og hurtige tider, uden nogle komplikationer. Det er i disse dele af løbet hvor begge kørere skaber fundamentet for sejren, ved omgang for omgang, time for time at køre gode stabile og hurtige tider, uden den store dramatik.

Frederik kører i pit for af overgive bilen til Mikkel og få tanket bilen. Ved afslutningen af tankningen spildes der lidt benzin som antænder…..

Det gav lige et par sekunders panik, men så var det også slukket igen. Episoden var måske nok dramatisk, men kostede ikke på pitstop tiden, som blev overholdt.

Mikkels 2. stint er lige efter bogen. Ingen dramatik, bare konstante hurtige tider omgang efter omgang.

Mikkel afleverer bilen til Frederik.
Der er 45 minutter tilbage og Legend Motor Co er nr. to overalt, med ca. 12 sekunder op til den førende. Kørerne har passet på deres dæk, så Frederik kan fortsætte med at køre hurtige tider løbet ud.

Den førende BMW begynder tilsyneladende at få problemer med dækkende. Har måske kørt dem for hårdt? og Teamet ”lugter sejr”.

Frederik bliver bedt om at presser på for at indhente BMW’en og sætter undervejs teamets hurtigste tid i løbet. Da der er omkring 15 minutter tilbage indhenter han den førende BMW og passerer den.
Legend Motor Co vinder løbet med ca. 10 sekunder.

Legend Motor Co