Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 4 DK

Noget med 3 forskellige vindere i Formel 4

Formel 4 DK 
13/06/18 

Formula 4 DK - og en fantastisk regndans i Formel 5
Dækrøgen har nu lagt sig over Ring Djursland efter en forrygende weekend i Formel 4 og Formel 5. Det blev endnu en weekend hvor alle sejl blev sat til. Der var påkørsler, afkørsler og vanvittigt flotte kørsler. Der var følelser af begge slags, og ikke mindst så var der masser af hygge og gode stunder.
 


To teamkammerater med hver sin pokal. Malthe Jakobsen og Aske Nygaard Bramming
(Foto: Renault Formel 4 DK)

Igen var vi sammen med DTC og det betød fornem tv-dækning hele weekenden. Det er vi meget taknemmelige for, da det hjælper os til at promovere vores klasse på fornem vis. Vi synes selv vi har betalt tilbage med flot og actionfyldt race, hele weekenden.

I Formel 4 klassen er margin blevet mindre, mellem de bedste. Og I denne weekend viste Jonas Lindhard Nielsen at han er ved at have fundet storformen. Han løb med en heatsejr og 1 P2 og en enkelt P6. Og selvom Casper T. Hansen trak yderligere fra i toppen af tabellen, så var det ikke helt så overlegent som tidligere.


Jonas Lindhard Nielsen var suveræn i heat 2
(Foto: Renault Formel 4 DK)

Weekendens uheldige helt, blev endnu engang Casper Pilgaard, der havde rigtig meget fart i sin “mini-Ferrari”, men desværre udgik i heat 2 med en defekt gearkasse. Inden da havde han fået sat 18 point ind på kontoen for en flot P2 i heat 1. Nu krydser vi alle fingre for at hans uheldskvote er brugt op.


Casper Pilgaard gearkasse gav op i den trykkende varme
(Foto: Renault Formel 4 DK)

Casper T. Hansen tog pole position i tidtagningen, og vandt med kun 8/10 sekund til Casper Pilgaard i heat 1. Et heat hvor Aske Nygaard Bramming tog sig af 3. pladsen og hvor rookien Malthe Jakobsen fik en flot 5. plads. I Formel 5 klassen var der lagt op til en hæsblæsende weekend, med nr. 1 og 2 á point. Første stik gik til Martin Harritz, da Mads Hoe måtte starte bagerst, efter teknisk defekt i tidtagningen. Rask Ingemann Lambertsen udgik desværre efter 16 omgange, da han efter en snurretur endte med at sidde fast på kurben. Han forbedrer sig for hver eneste omgang, og som total nybegynder er 4 sekunders afstand til de forreste ganske respektabelt.

Heat 2 betød omvendt grid, og her startede Jonas Lindhard forrest, og der blev han hele heatet. Det endda til trods for en strafbane for tyvstart. Jonas startede som lyn og torden og fik hurtigt skabt et ret stort hul til konkurrenterne. Akkurat nok til at holde dem bag sig, da han var færdig med sin strafbane. Vi skal dog ikke helt glemme Casper T. Hansen der startede P8, men fik sig kørt flot op til en slutplacering som nr. 2. Valdemar Eriksen indtog den sidste podieplads, kun 3 sekunder efter Casper T. Hansen. Der var stor glæde teamet hos nr. 85. I formel 5 blev tingene vendt på hovedet, for nu havde Mads Hoe fundet farten. Og da Martin Harritz blev fanget i trafik, endte Mads med at vinde med 6 sekunder til Martin. Line Sønderskov tog over da teamkammerat Lucas Daugaard ikke kom til start. Hun kørte et flot heat og sluttede som nr. 3 i Formel 5 klassen - og vigtigst af alt, så er tiderne blevet meget bedre. Malthe Jakobsen udgik med kun 2 omgange igen, da han på uheldigste vis, påkørte Mikkel Grundtvig der var på vej ind for at starte en strafbane.


Det blev til sæsonens anden podieplacering for unge Valdemar Eriksen
(Foto: Renault Formel 4 DK)

Inden finalen bød vejrguderne op til regndans. For flere af kørerne var det første gang i regnvejr i en formelbil. Så de fik sig noget af en forskrækkelse da de fandt ud af hvor lidt udsyn der er når man ligger lige bagved en anden bil. Det regnfulde vejr drillede også rutinerede Casper T. Hansen, der måtte indkassere en Stop-and-Go straf, for at have overhalet i gul flagzone. Casper havde simpelthen ikke kunnet se flaget på grund af den store mængde spray der hang over banen. Det betød at weekenden endte med tre forskellige vindere. For Aske Nygaard Bramming var ikke sen til at udnytte chancen og køre sejren hjem. Han blev dog fulgt til dørs af en stærkt kørende Jonas Lindhard Nielsen, der også befandt sig godt i regnvejret. Heatets store taber var Valdemar Eriksen, der startede P2, men allerede efter 1. Omgang var faldet 3 pladser tilbage. Han endte som P5


Brad Dias havde det svært i regnen. Han undgik dog uheld
(Foto: Renault Formel 4 DK)

I Formel 5 var der også en vældig kamp i regnen. Martin Harritz startede lige bag Mads Hoe. Martin fik dog den bedste start, og lagde sig foran Mads. For de tilskuere der trodsede regnen, var belønningen en fantastisk og nerverpirrende kamp der varede helt til næstsidste sving. For de to Formel 5 chauffører viste forrygende flot ræs. Det så næsten ud som om der var en snor mellem de to, og Martin Harritz må have haft ondt i nakken af at kigge i spejlene. Med 7 minutter igen kom der safetycar på banen, og da den forlod banen, var der kun 1 flyvende omgang tilbage. Den havde Mads Hoe tænkt sig at bruge til at overhale Martin på. Det var da også tæt på at lykkes, men med en modig satsning i regnen, holdt Martin gas på, selvom alt sagde at det ville gå galt. Men han holdt bilen på banen, og kom ud et mulehår foran Mads. Akkurat nok til at kunne dykke ind i sidste sving først. De to duellanter var heller ikke sene til at knytte næverne efter deres hårde kamp. Det er nøjagtig sådan formelrace skal køres, og de to unge mænd viste at de gamle Formel 5 biler stadig kan køre uge op med de nye Formel 4 biler.


Martin Harritz og Mads Hoe leverede sæsonens hidtil flotteste fight i regnen
(Foto: Renault Formel 4 DK)

Nu er det tid til sommerferie. En kort en af slagsen, for om lidt over en måned drager hele feltet til Norge. For enkelte bliver det et gensyn med Rudskogens flotte og krævende bane. For andre bliver det en udfordrende oplevelse. For selvom Ring Djursland er krævende med sine niveauforskelle, så er Rudskogen endnu vildere.

God Sommerferie!

Renault Formel 4 Danmark


Læs mere om:
  • Ring Djursland
  • 18/06/10 - Ring Djursland - Formel 4 DK
  •