Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Diverse Motorsport

Succes-promotor giver den gas

Diverse 
09/06/18 

Selv om Tom Gaarde Pedersen tilbringer mange timer inde bag skrivebordet på sit kontor på Padborg Park, så giver han den alligevel lige så meget gas, som når han sidder i en racerbil. Han har indtaget positionen som den førende promotor i dansk bilsport, og han har indledte 2018-sæsonen med stor succes i sine tre klasser, DST, Legend og DEC.
 

- Hvad er den gode forklaring på en super sæsonstart?
- Der er 21 biler med i OK MOBIL 1 DST, og et stigende publikumstal viser, at vi med supertourisme-racerne har fundet den helt rigtige bil. Samtidig har superklassen igen i år et felt, der kører noget rigtig fed og fair race med mange overhalinger, udtaler Tom Gaarde Pedersen.

- Hvem er favorit?
- Jeg kan ikke pege på en enkelt. Heldigvis er der flere, der vil køre med om mesterskabet. Det er Kevin Rossel, Kevin Verner, Ole Petersen, Martin Andersen, Frederik Nymark, Michelle Gatting, og så vil jeg ikke blive overrasket, hvis der dukker en helt syvende frem i front.


(Foto: Carsten Gerlach/friesenbiker.de)

- Kan Legend-klassen tåle at have mistet de hurtigste fra 2017-sæsonen?
- Jonas Svensson, Mathias Storbank og Anders Elkjær er alle skiftet til supertourisme-klassen, men så er der andre i det store felt med 38 biler, der træder lidt mere på gassen. Lars Ebbesen er den største positive overraskelse i år, og det betyder, at Michael S. Christensen bestemt ikke får noget forærende som favorit til mesterskabet.

- Er Legend den klasse, der stiller op i flest løb i år.
- OK MOBIL 1 LEGEND køres over otte afdelinger, og klassen var med i Aarhus, og i weekenden kører de på Sturup-banen i Sverige. Legend-klassen er også med i København, men for første gang stiller Legend’erne ikke op på Jyllandsringen. Kørerne har ikke været tilfredse med den tidsplan, de har haft de seneste tre år.


(Foto: Carsten Gerlach/friesenbiker.de)

- Der er kommet fornyet fokus på DEC?
- Det skyldes, at den klasse har fået et nyt format i denne sæson, hvor et langdistanceløb over fire timer er blevet ændret til to gange en time plus kvalifikation, og det betyder, at klassen med 25 deltagende biler er blevet meget mere publikumsvenlig.

- Næste opgave for DST er på Rudskogen i Norge, og superklassen flyttes også til Hockenheim i Tyskland. Hvorfor køre på udenlandske baner?
- Med både Rudskogen og især Hockenheim kommer kørerne i klassen ud på nogle fantastiske racerbaner, og det er med til at give DST format, men det skal da ikke være nogen hemmelighed, at jeg gerne ville bytte den ene udenlandske bane med Jyllandsringen.


(Foto: Carsten Gerlach/friesenbiker.de)

- Hvorfor har Danish Supertourisme endnu ikke fået adgang til Jyllandsringen?
- Det er FDM, der ejer Jyllandsringen, og FDM er gået sammen med DTC, og når DST ikke også kører på den bane, så må det skyldes den konkurrencesituation, som vi er i, og at FDM/DTC har vurderet, at det vil blive til for stor gavn for DST at lukke os ind. Det er jeg selvfølgelig ærgerlig over.

- Er der en løsning på vej i den rivalisering?
- Personligt håber jeg det. Men jeg tvivler. Der er gjort forsøg på at finde frem til et samarbejde, men vi har for forskellige opfattelser af, hvordan en aftale skal se ud.

- Er der både DST og DTC om fem år?
- Der er DST om fem år. Jeg kan ikke svare for andre.


(Foto: Carsten Gerlach/friesenbiker.de)

- Hvordan ser fortsættelsen ud for dig i 2018-sæsonen?
- Jeg tror, at vi kan fortsætte med at øge publikumsinteressen for de klasser, som jeg har ansvaret for, og når OK MOBIL 1 DST genoptages efter sommerferien med Night Race på Padborg Park, så er jeg ret så sikker på, at vi er blevet endnu flere i superklassen.

Siger Tom Gaarde Pedersen lige inden han sætter kursen mod Malmø, hvor han i weekenden har Legend-klassen med på Sturup Raceway. Og inden succes-promotoren i næste uge holder weekend på Rudskogen i Norge med sit racer-manageri.

Poul Erik Thomsen