- Tobias er syvdobbelt dansk mester i Cross Kart, oplyser far og teamchef Troels Daarbak. - Jeg har selv kørt masser af Rally Cross i en Volvo S40 EVO, hvorfor vi selvfølgelig mange gange har diskuteret konkurrence-skiftet.
Tobias Daarbak gik til makronerne ved ERX-debuten i Belgien (Foto: Johnny Loix)
Valget faldt på en heftig Ford Fiesta med 300 hestekræfter under motorhjelmen.
- Jeg har aldrig tidligere kørt motorløb med ”hårdt tag over hovedet”, supplerer Tobias Daarbak. - Vi nåede dog at teste fornuftigt på sydsjællandske NisseRingen inden EM-debuten på det internationale RX-stadion i Mettet (Belgien).
- Jeg/vi havde ikke konkurreret før på den forholdsvis nybyggede motorbane i Belgien, fortsætter Troels Daarbak. - Vi fik imidlertid mange gode staldtips fra MNJ’s ERX-specialist/veteran: Ulrik Linnemann. Han har senest kørt på RX-rundbanen i foråret, og vundet en afdeling af det belgiske mesterskab i sin firehjulstrukne VW Polo R i SuperCar.
Tobias Daarbak er meget godt tilfreds med opgaverne på ”sin nye arbejdsplads” (Foto: Johnny Loix)
Ford Fiesta’en er en fuldblods RX-racer, som overleverer hestekræfterne via en 6 trins gearkasse til baghjulene: - Baghjulsskub er simpelt hen et MUST i den tohjulstrukne TouringCar, hvor man med succes anvender kontrolleret firehjuls-drift gennem svingene. Dette kræver derfor også så meget vægt på baghjulene som muligt, hvorfor motoren bl.a. er drejet og stillet på langs samt trukket længere tilbage i motorrummet. Herudover sidder kører så langt tilbage, at det svarer til bagsædet.
- Min EM-debut kunne nemt være forsvundet i den forsommer-varme belgiske luft allerede inden den første konkurrence-meter, konkluderer Tobias Daarbak. – Motoren brændte totalt sammen under træningen, men heldigvis havde vi fået en reservemotor med til Belgien.
Der fightes tæt i ERX-serien for TouringCar (Foto: Johnny Loix)
Tobias Daarbak kørte nogle flotte kvalifikationsheats, og blev samtidig mere og mere dus med ERX-raceren.
- Knægten kørte sig kontrolleret i semifinalerne, forklarer Troels Daarbak. - Her gjorde vi nok et forkert dækvalg. Det regnede en smule under hele semifinalen, hvorfor vi – som eneste team - valgte at køre på regnvejrsdæk. Herved vinkede vi nok farvel til de afgørende sekunder til at komme i selve finalen.
Tobias Daarbak & Co. er godt tilfreds med ERX-debuten, og næste EM-afdeling bliver kørt i Norge først i juni.
Tobias Daarbak kørte sig kontrolleret frem til semifinalen i sin ERX-debut (Foto: Johnny Loix)
Motorsport Nordjylland Åge Keseler Kirketerp |