Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Ricciardo vinder i Monaco

Formel 1 
27/05/18 

Troede ikke selv på sejren
At vinderen af et F1 løb, startede fra pole, er verdens mindste nyhed. Og alligevel gjorde Ricciardo det til noget særligt, da han efter 78 omgange stod på podiet og drak champagne fra sin sko. Vettel opførte sig mere rationelt end tidligere på sæsonen og lod sig nøje med 2.pladsen, foran Hamilton.
 

Sådan set skete der ikke rigtigt noget i Monaco 2018. Faktisk skete der så lidt, at det i sig selv er bemærkelsesværdigt. Først mod den absolutte slutning, kom der lidt fysisk dramatik på banen, da Leclerc mistede sine bremser på vej ned mod havnechikanen og bragede ind bag i Brandon Hartley. Det medførte en kort periode med virtuel SC, mens banen lige blev fejet. Men udover de to, var det kun Alonso, der ikke kørte da løbet sluttede. Spanieren måtte udgå, da motoren døde - det overraskende var mere, at han var den eneste.

At overhale i Monaco er ikke sådan lige verdens nemmeste opgave, og ikke noget man forventer alt for meget. Sådan har det altid været. Dramaet, når det er der, plejer at komme andre steder fra. I dag var så bare lige det år, hvor dramaet var taget på ferie og vi fik et pænt og nydeligt racerløb, hvor bilerne lå tæt, men dueller var umulige.

Men drama kan også være andre ting, end overhalinger og crash-boom-bang; det kan være forventninger om ting der måske kan ske. Som f.eks. om de fire førende biler, der alle triller rundt på ultrasoft, skal i pit, fordi deres dæk faktisk ikke kan holde hjem. Hamilton var meget usikker, men teamet var ikke. Og dækkene holdt! Det gør de så som regel, men det kunne også have været i dag, at dækkene sagde farvel og tak, sendte de førende i pit og forfremmede Bottas fra 5. pladsen til sejrherre - og åbnede op for Ocon på 2. pladsen. Men nej, det skete ikke. Dækkene holdt, Bottas og Ocon måtte nøjes med 5. og 6. pladsen.

Drama kan også være, at den førende bil får besked om, at der et mindre problem med motoren. At det elektriske boost for eksempel er væk. At der ikke er så mange HK til rådighed, som vanligt. Efter løbet fortalte Ricciardo, at da han fik beskeden, var han sikker på at løbet var tabt. Men han blev ved med at køre, han manglede et gear, men bilen levede videre. Vettel lå tæt på, men ikke tæt nok. Tyskeren var klar, hvis der skulle komme en åbning, men det gjorde der ikke. Monaco er skabt til defensiv kørsel.

Defensiv kørsel kan være mange ting, det kan være at holde sin sti ren, ikke lave fejl og så satse på at bilen faktisk holder, hvilket var den taktik Ricciardo valgte i dag. Den virkede. Omgang efter omgang ventede man på han egentlig kunne holde den, om bilen vil holde. Ville Vettel faktisk kunne sætte et angreb ind? Men nej, Vettel satte ikke noget angreb ind, han kom ikke tæt nok på.

Efter den virtuelle SC periode, blev de to førende splittet af Vandoorne, der kom ud mellem dem, efter et pitstop. Efter løbet forklarede Vettel, at han heller ikke stolede på de nedkølede dæk, så han tog den med ro, da løbet blev genstartet, og mistede kontakten med Riccardo og Vandoorne.

Hamilton fik sin 3. plads, og mistede tre point i VM kampen til Vettel. Raikkonen cruisede hjem på en 4. plads, med en hurtigere Bottas i hælene. Ocon sluttede på den 6. plads han startede på, mens 7. pladsen gik til en velkørende Gasly, foran Hülkenberg. Tyskeren præsterede at holde Verstappen bag sig. Efter nogle pitstops var det ellers tæt på, da Hülkenberg kom ud lige bag Sainz i den anden Renault - og straks fik Verstappen bag sig. Men god taktisk kørsel, hvor Sainz lukkede sin holdkammerat forbi på det rigtige tidspunkt, og derefter lod Verstappen kæmpe sig forbi gav Hülkenberg et forspring. Verstappen indhentede det, da han efter nogle omgange kom forbi Sainz. Senere fangede hollænderen Hülkenberg, der nu sad fast bag Gasly, men der skete ingen forandringer i den rækkefølge. Sainz tog det sidste point.

Selvom løbet mere var dramatisk i teorien, end i praksis, kan man tillade sig at holde fokus på det positive. For sæsonen 2018 har indtil videre vist sig at være ret åben. Ferrari og Mercedes skiftes lidt til at have overtaget, og så lige i Monaco, var det Red Bull, der i den grad havde overtaget. At flere biler vinder, er positivt. At VM kampen er rimelig åben, og kan åbnes mere, meget pludseligt, er positivt. Trods de dystre forudsigelser, og de åbenlyse svagheder omkring mulighederne for tætte dueller, er der meget der tyder på at 2018 kan blive en ok sæson.

I VM stillingen er Hamilton nu kun 14 point foran Vettel, mens Ricciardo på 3. pladsen kommer haltende 22 point senere. Næste løb er i Canada om 14 dage.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Monaco
  • 18/05/27 - Monaco - Formel 1 - FIA F1
  •  



    Er din virksomhed klar til robotter?