Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Yokohama SuperCup

Nye tider for Yokohama SuperCup

Yokohama
SuperCup 

09/05/18 
Yokohama

Yokohama SuperCup har altid været en seriøs og spændende klasse, men klassen har de seneste par sæsonen sloges med et lidt lavt deltagerantal. Det er der her til sæsonstart 2018 i den grad lavet om på. Med 21 biler tilmeldt til åbningsweekenden den 12. – 13. maj på Jyllandsringen bliver det et af de største felter i mange år for Yokohama SuperCup, og også et af de største felter i weekenden. Og det er et felt hvor det er særdeles vanskeligt at spå om hvem der vil være hurtigst, men vi prøver alligevel.
 


Yokohama SuperCup går en sæson i møde, hvor alt tyder på både mange deltagere og høj kvalitet i løbene
(Foto: Keld Dohm)

Af de gamle kendte i klassen skal man fortsat regne med sidste års mester Michael Vesthave Jr., da han kommer med samme setup som i 2017, hvor han var ret suveræn. Sidste års nummer to Niklas Voetmann har valgt at skifte til DTC, men det betyder ikke, at den velkendte Seat Leon han kørte i ikke kommer. Bilen er nemlig overtaget af Tino Vang Jørgensen, og Tino har med sin VW Polo tidligere vist, at han er en særdeles hurtig mand bag rattet. Med en bil der, uanset chauffør, har ligget i top 3 i klassen de seneste 4 sæsoner, så må Tino regnes blandt favoritterne. Så er der de to hvide Seat Ibiza’er fra Air Connection Racing, med henholdsvis Allan Kristensen og Rene Povlsen bag rattet. De to viste i 2017, at de kun var marginalt langsommere end de absolut hurtigste, og til testdagen i år var Allan faktisk hurtigst af alle dem der mødte op i SuperCup trim, så måske det er i år vi skal se en hvid Ibiza helt til tops. Klasserepræsentant Jakob Borum skal man nok heller ikke afskrive. Jakob har i glimt vist sig meget hurtig, men skal han blande sig i toppen, så skal der noget mere stabilitet ind end vi har set de sidste par sæsoner.

Af de nye i klassen er det endnu sværere at spå om hvem der kommer til at blande sig. Man kan dog ikke komme uden om at nævne ikke mindre end to 2017 mestre fra YTCC, der i år har valgt at skifte til Yokohama SuperCup. Det er dels Martin Sørensen, der i 2017 vandt YTCC division 2 med sin BMW E46 Compact, og da det netop er den bil han kommer i, så må han være et seriøst bud på en topkører. Den anden mester fra YTCC der har valgt at skifte er Dan Pedersen, som dog ud over at skifte klasse, også skifter bil. I YTCC vandt han division 1 i en Volvo S60, hvor han i SuperCup i år skal køre i en af de populære VW Polo Cup biler. En anden ny deltager og VW Polo chauffør i klassen er Ole Eberhard. Ole er en erfaren herre indenfor motorsport, men han har ikke selv kørt i nogle år, da han har fokuseret på at stå bag sine 2 sønner, der har deltaget i DTC, og såmen også tidligere i SuperCup. At teamet bag Ole både er kompetent og seriøst kan der absolut ikke herske tvivl om, og kan Ole omsætte det til hurtige tider på banen, så skal man bestemt ikke afskrive ham.

Og så kunne man blive ved med at finde mulige kandidater til topplaceringer, men der er ikke plads til at nævne alle her, så vi nøjes lige med at nævne nogle få flere. Nemlig Michael Kildevæld i Seat Leon TCR. Bjarne Haa Rasmussen, der stiller til start i en tidligere topbil, nemlig Jakob Borums gamle Honda Integra. Lars Højris, der kommer i en meget kompetent Peugeot 208 Maxi EPO II. Jacob Sevel Andersen kommer igen i den Polo, der de seneste år har vist sig som den hurtigste Polo i feltet, men er det nok til også at være hurtigste bil i feltet? Lige nu er der reelt flere spørgsmål end svar, og det kan meget vel være, at det bliver nogle helt andre end dem der er nævnt her i artiklen, der kommer til at dominere klassen i år.

Der er dermed al mulig grund til glæde sig til den lørdag 12. maj kl. 12.20, hvor Yokohama SuperCup skal på banen til tidtagningen, og vi dermed får de første indikationer af styrkeforholdene. Resten af weekendens tidsplan for Yokohama SuperCup ser således ud:

Lørdag den 12. maj kl 16.45: Heat 1
Søndag den 13. maj kl 11.55: Heat 2
Søndag den 13. maj kl 16.45: Heat 3

Yokohama SuperCup
www.supercup.dk

Keld O. Dohm


Læs mere om:
  • Jyllandsringen
  • 18/05/13 - Jyllandsringen - Yokohama SuperCup
  •  
     

    Yokohama SuperCup nyhederne på Motorsporten.dk er sponsoreret af:
     



    Er din virksomhed klar til robotter?