Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Diverse Motorsport

Så for…. ZENVO!!

Diverse 
19/04/18 

Endnu en supergod søndag eftermiddag på Danmarks flotteste bilmuseum.
Dagens emne var de danske supersportsvogne fra Zenvo med fokus på den nye Zenvo TSRS.
 

Det var med høje forventninger, at jeg, min gode ven Carsten og Carstens meget bilinteresserede søn Rasmus, drog mod Vedstårup og den flotte ”Strøjer Samlingen”. Allerede på parkeringspladsen kunne vi se ”hvor det bar hen” ! En skøn blanding af hverdagsbiler og eksklusive biler: Audi R8, TVR, Mercedes AMG osv.
Ved indgangen var den første Zenvo placeret. En flot sag i grå med gule stafferinger.


Zenvo TS-R prototype
(Foto: Motorsporten.dk)

Jeg har efterhånden besøgt ”Strøjer Samlingen” en del gange og hver gang har der været nye biler. Denne gang var ingen undtagelse. Allerede lige inden for dørene var der nyt. Den flotte Bugatti Veyron var ændret fra en ubestemmelig ”lilla” til en flot sort/gul foliering så den passede til samlingens to andre, men noget ældre Bugatti´er. Ikke nok med det, foran disse tre flotte Bugatti´er stod to Formel1-biler: En Catherham og en Manor! Senere var der mere nyt i Le Mans udstillingen. Fornuftigt nok havde man valgt, at ”trække den” en halv time med Zenvo-indslaget. Det gav det pænt store publikum chancen for at ”cirkulere” mellem de flotte biler. Men de fleste ”styrede” mod podiet med den fra Geneva Motor Show meget omtalte Zenvo TSRS, dagens ”hædersgæt”. Der blev i den grad fotograferet og beundret!


Caterham Formel 1
(Foto: Motorsporten.dk)

Så blev det tiden til at høre om de to Zenvo´er som var indendøre. Strøjer Samlingens ”kustode” Søren Ditlev bød velkommen og gav mikrofonen videre til lederen af slagets gang: Mikkel Thomsager fra Bilmagasinet. Zenvo-foredraget var delt i to: Først baggrunden/ historien om Zenzo og den flotte ”lidt ældre” orange Zenvo ST1 som var placeret ved siden af podiet med ”stjernen”. Zenvo var repræsenteret af Troels, grundlægger af Zenvo og Christian som har videreudviklet bilernes design mm. Begge har en fortid hos den danske Mercedes-”tuner” Kleemann. Christian er uddannet i bildesign i London og har blandt andet arbejdet hos Alfa Romeo og som nævnt sidenhen hos Kleemann inden turen gik til Præstø og Zenvo.


Mikkel Thomsager samt Torben (th) og Christian i midten
(Foto: Motorsporten.dk)

Troels fortalte om starten og de mange problemer som en dansk bilproducent må kæmpe med såvel teknisk og med myndighederne især. De danske myndigheder har selvsagt ikke den store erfaring (vilje) mht. bilproduktion. Derfor måtte meget gennem det tyske ”TÜV”!

Mange har fejlagtig kaldt Zenvo en Chevrolet Corvette med et andet karrosseri ! Det kunne Troels på det kraftigste dementere. Bilens blok er godt en 7 liters US, men med specielle stempler, krumtap mv. Den ST1 som første del af foredraget omhandlede var udstyret med både kompressor og turbo og ydede 1100 HK+. Gearkassen er produceret af Ford og bremserne af italienske Brembo (dem som Kevin Magnussen synes godt om og team-kammeraten Romain Grosjean hader! – de er åbenbart ”danskervenlige”!)


Mikkel Thomsager og Troels
(Foto: Motorsporten.dk)

Christian (design) fortalte om Zenvo´ernes design, han bruger dyr som inspiration. Han forestillede sig en hunløve på lur klar til spring (karrosseri) og bilens øjne/lygter var inspireret af en ørn. Jeg må tilstå, at det var noget om snakken! Zenvo´s lygter/ front leder tankerne hen mod en…ørn! Zenvo designer bevidst bilerne så de adskiller sig fra andre superbiler. Christian fortalte videre hvor vigtigt det er, at være med på udstillinger som ”Geneva Motor Show”, trods høje udgifter. Det er vigtig at være med fremme blandt konkurrenterne. Den nye TSRS fik jo i den grad også meget og positiv opmærksomhed på dette års bilshow i Geneve.


Mikkel Thomsager og Christian
(Foto: Motorsporten.dk)

Vi hørte også historien om ”Top-Gear”´s test af Zenvo. Zenvo fik i den grad hård kritik. Bilen var afsted til tre tests, alle tidligt på året i elendigt vejr i England, hvilket selvsagt gav nogle elendige tider på testbanen, dårligere end BMW M5 i føige ”Top Gear”. Zenvo havde alle odds imod sig, normalt testes bilerne forår/sommer her foregik det i februar. I den ene test brød bilen oven i købet i brand, hvilket dog skyldtes en defekt blæser og en uheldigt gnist! Ved en foregående test i Dubais varme (og sikkert under bedre forhold end på en februar regnvejrsdag i England!) fik Zenvo dog positiv omtale og respons.


Det var denne bil som Topgear var lidt hårde ved..
(Foto: Motorsporten.dk)

Så var det tid til en pause og en forfriskning: kaffe og en herlig portion is fra et lille isfirma fra en af de små sydfynske øer…”klasse”. Jørgen Strøjer, den altid glade mand, kunne selvfølgelig ikke dy sig! Der skulle lige startes en bil op. Det blev den flotte Ferrari 250 Testarossa. Skøn lyd….MEN det ville Zenvo-folkene ikke lade gå upåagtet hen !! Den nye TSRS blev startet oppe på podiet !! ”Så for ….ZENVO!! Et brøl jeg aldrig har hørt magen til, end ikke fra en F1 (dengang de lød rigtigt vel at mærke). Det var så kraftigt, at der røg puds ned fra loftet og de omkringstående havde hvidt gipsstøv på tøjet!


Den nye TS-RS kunne gøre noget ved Strøjers loft
(Foto: Motorsporten.dk)

Efter denne heftige ”lydkulisse”, blev det tid til ”anden halvleg” godt ledet af Mikkel Tomsager og med to veloplagte fortællere Troels og Christian fra Zenvo. Christian fortalte om design bl.a. at frontgrillen, interiør mv. er i Hexagon-”mønster”. Troels fortalte om de mange dele er lavet i kulfiber, om at så meget som muligt bliver produceret i Danmark bl.a. i Skive, besværlighederne (igen!) med godkendelse fra de danske myndigheder. Der var ”lidt” om TS-RS´s præstationer: 1170 HK og en topfart på ca. 400 km/t, dog er TS-Rs´en ”droslet”. Vi fik også en spændende gennemgang af den meget omtalte hækvinge, som kan ændres efter ”behov”. Så var der lige en lille, men ikke uvæsenlig ting om prisen: 1.500.000 Euro som er ca. 10.500.000 danske kroner og det vel at mærke uden moms og afgifter!! Men Troels kunne afsløre, at denne Zenvo TS-RS var solgt til… en dansker !!


Hækvingen kan sidde i denne position med stor fordel
(Foto: Motorsporten.dk)

Efter arrangementet skulle Zenvo TS-RS´en med lastbil til test i Frankrig, blandt andet dæktest for Michelin, som Zenvo har fået en eksklusiv aftale med som dækleverandør til deres biler!

Vanen tro tager Strøjer det ikke så nøje med tiden. Efter Zenvo-arrangementet fik publikum mulighed for at beundre de mange flotte biler og der blev også åbnet for den specielle ”Le Mans”-udstilling, hvor der igen var et par nyheder og hvor Jørgen Strøjer endnu engang lige måtte startet et par ”perler”.


Hækvingens montering på bilen
(Foto: Motorsporten.dk)

Det var tre indtryks- og oplevelsesmætte bilfans der vendte snuden hjem mod Odense. Specielt 12-årige Rasmus havde haft en ”supergod” dag.

PS. Zenvo´en blev startet endnu engang, og denne gang stod jeg meget tættere på !! Det var vildt, jeg oplevet meget med biler, men det her var vildt og HØJT… ”arbejde” på en søndag er ”ik´ så ring´ endda”!

Them