Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Sportscar racing

Aquila Synergy Cup kører tester Porsche GT 3 på Spa Francorchamps

Sportscar racing 
31/03/18 

Køreren der vandt Aquila Synergy Cup i 2017 – Kevin Holmberg Suenson – blev ved løbet i Palanga i Litauen, sommeren 2017, tilbudt en test af det belgiske racerteam Team Speed Lower Racing. Teamet var imponeret over hans kørsel den weekend.
 

Bilen det skulle foregå i, var en Porsche 991 GT3 – Cup Car og testdagen var den 24. marts i år. Banen det skulle foregå på var den legendariske Spa Francorchamps i Belgien. Det er en spændende bane, beliggende i Ardennerbjergene. Banen er meget kuperet – højeste punkt over havet er 477 m og laveste punkt er 373 m. over havet – og det er en udfordring at køre på godt på den 7004 meter lange racerbane. Der har været kørt mange spændende racerløb på Spa Francorchamps både F1, langdistancerace og meget andet.


På Spa Francorchamps havde Team Speed Lower Racing en bil klar til Kevin.
(Foto: Aquila Synergi Cup)

Kevin og hans ”følge” ankom til banen kl. 8.00 og fik hilst pænt på hele teamet, så hen til Racecontrol og skrive sig ind til testen, samt få en sikkerhedsbriefing. Da Kevin jo er en ikke integreret udlænding blev det en meget grundig briefing, indtil de fandt ud af at han udover at være dansk mester i Aquila Synergy Cup også har vundet Eurocup løbet i Formel Ford Zetec nogle år tidligere, så blev det hele lidt mere afslappet.

Så skulle der endelig gang i bilen. Kevin fik lige at vide hvordan man skal betjene sådan et bæst og hvad de forskellige knapper var til, så var det ind i køretøjet og afsted på den 7 km lange bane.


Inden det gik løs, lidt praktisk information om bilen og de mange kontakter den havde.
(Foto: Aquila Synergi Cup)

Taktikken var nøje planlagt og gennemgået hjemmefra, første stint i en bil man ikke kender og som er meget kraftigere end noget andet man har kørt = tag det roligt jeg skal ikke bevise noget andet end at jeg kan tage det roligt, det blev til 8 omgange og bedste tid blev 2.36,660 ca. 4 sekunder fra den hurtigste tid. Kevin talte lidt med ingeniøren om Porschens set up, bremsen var lidt blød og han syntes at der var tendens til lidt understyring. Bremserne blev luftet ud og så var der bred enighed om ikke at ændre mere på bilen.

Afsted til stint 2, Kevin følte sig allerede meget mere tilpas i bilen og kunne nu forudsige hvad der ville ske med bilen, og Porschen blev presset lidt mere, det blev til 11 omgange hvor alle sammen på nær de 2 første tider var omkring 2.33,5 og den hurtigste tid blandt Porscherne var 2.32,532. Kevin var nu anden hurtigste Porsche kun 1 – 1,5 sekunder fra den hurtigste Porsche Super Cup kører der havde nye dæk på. Ny briefing med ingeniører og mekanikere, Kevin følte helt klart at bilen understyrede midt i de hurtige sving og havde tendens til ”power” overstyring ud af svingene. Kevin blev enig med sin ”raceengineer” om at hæve bagenden lidt og gøre støddæmperne lidt blødere i bag. Gik data fra stint 2 igennem og fik rettet lidt til med bremsepunkter mm.


Kevin i fuld fart på Spa Francorchamps, det må være det område som kaldes Blanchimont, den meget lange bløde kurve op mod den tidligere "busstop" chikane før målstregen.
(Foto: Aquila Synergi Cup)

I gang med stint 3. Nu føltes bilen rigtigt god for ham og han kunne presse bilen noget mere. Det blev igen til 11 omgange og Kevin var nu hurtigste Porschekører på banen med tiden 2.31,740 mod nummer to der nu kørte sin bedste tid på 2.32,968, men hans dæk var nu også ved at være brugte. Stor glæde hos Kevin og hans venner fra Danmark og teamet var ovenud tilfredse, et par af de andre teams kom forbi og spurgte hvem køreren var, det er jo en fantastisk ros at få! Data blev gennemgået sammen med ”raceengineer” teamejeren blev spurgt om hvornår den næste test med Kevin skulle være. Der blev sagt mange tak for muligheden og danskergruppen sagde pænt farvel, fik pakket og så gik det afsted hjem, først mod den tyske grænse og så gennem Tyskland mod Danmark.

Der gik ikke mange minutter før Kevin faldt i søvn i bilen mens den kørte hjem. Det havde også været en dag med mange og nye indtryk, samt også hårdt arbejde at køre en Porsche ud til grænsen af hvad sådan en kan klare. Det at Kevin fik sat den hurtigste tid blandt Porsche Super Cup kørerne taler jo sit eget sprog, men hans tilbagemeldinger til ingeniører og mekanikere samt at han fik finjusteret bilen til at køre lidt stærkere har helt sikkert også gjort indtryk på teamet. Flot arbejde Kevin! Danmark har talent også inden for bilsport.


Her gennemgåes data fra det afsluttede stint. På bordet ligger et kort over banen.
(Foto: Aquila Synergi Cup)

Team Speed Lower Racing vil gerne have Kevin til at køre i deres team, tilbage står så alt det praktiske med hvor meget tager teamet af udgifterne til en løbssæson og hvor meget mener de køreren skal stille med. Det er en problemstilling der er set mange gange før for et ”upcomming” talent inden for bilsporten. Så Kevin skal ud at søge sponsorer, vi håber det lykkes at få det hele til at nå sammen, både for Kevins skyld og vel egentlig også for teamets skyld.

Det her viser også at konceptet i Aquila Synergy Cup er brugbart for kørere, der vil videre fra gokart og senere over i bilsport med de større og hurtigere biler.

Aquila Synergy Cup