Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Kører information

Katten om den varme grød

Kører info 
17/02/03 

Ring Djursland har nu været med i gamet/showet siden starten af en glorværdig periode for DASU's asfaltsport, og været førende i udfordringer for kørerne hvad angår banelegeme. Dermed også med krav til banekørerne og deres materiel, og deres evne til omstilling fra flad "gokartbane" til kuperet rigtig motorbane.
 

Her på Ring Djursland har der været flere forskellige ledelser/ejere, men alle arrangører har haft en sportslig ansvarlig klub, enten AMKA eller DMKA, i dag og fremover efter sammenlægningen af de to klubber, Djurslands Motor Klub Autosport (DMKA).

DMKA er en motorklub der eksisterer på grund af medlemmerne, og deres interesse for motorsport i alle afskygninger, såsom O-løb, Manøvreprøver, Rally, Rallycross, Folkerace, Asfaltløb, Gokart. Men ikke at forglemme klublivet f.eks. officials, hvoraf baneløb og klargøring hertil, udgør virkelig meget for minimum 100 ulønnede personer. Dette arbejde nyder såvel den professionelle, som amatør-udøveren samt publikum og pressen og dermed sponsorer / samarbejdspartnere, godt af.

Denne bevågenhed fra pressens samt publikums side, og de professionelles gæstevisit på danske baner, er helt og aldeles at tillægge arrangør hr. Peter Elgård's flotte og til nu, dygtigt administrede initiativ.

Så er det at man ikke må glemme hvad der har været uundværligt bærende for succesen hidtil:

  • De topprofessionelle teams såvel mærker som private.
  • De mange hundrede frivillige ulønnede officials og hjælpere.
  • DASU's bestyrelse, banesportsudvalg og sekretariat.

Invitationen fra Peter Elgård til Ring Djursland, om deltagelse i afviklingen af DTC løbene fra start af, var meget flatterende og vi kvitterede med gode afviklinger på hr. Elgårds præmisser, og vi investerede i mange ting til brug for TV2, også efter Peter Elgårds anvisninger, under fuld respekt for DASU's reglement, og uden anden gevinst end det sideordnede, idet vi så det som et scoop for Dansk Motorsport nationalt, såvel som den internationale bevågenhed til brug for de mange fremadstræbende talenter Danmark nu indeholder.

Når det er sagt, må vi jo også indrømme at vi havde regnet med at være accepteret som fyldestgørende medlem af "arrangørklubben i Danmark";

Så er det at filmen knækker:

I november udsendes der en kalender, der end ikke har været til forhandling i normalt regi, men som kaldes "Den officielle DTC-kalender" hvori Ring Djursland kun tildeles et DTC-løb i 2003. Efterfølgende har Peter Elgård overtaget Formel Renault 2000 serien, måske nok lidt uofficielt, men dog tillader han sig at disponere over anbringelsen af deres løb på de respektive baner i Danmark og udlandet. Senere efter propotionsrunden, hvor DASU fordeler løbene og tildeler Ring Djursland 2 DTC- og Formel Renault-løb, henvender han sig til alle Formel Renault teams om at udfylde et skema hvori de skal kvittere for ikke at ville deltage i DIF-mesterskab på Ring Djursland d. 10 maj 2003 !! Det er nok her man begynder at stille spørgsmålstegn ved sportsånden. Det er jo ingen hemmelighed, at motorsport også er en økonomisk satsning med meget få vindere, men det forudsætter dog at der er medaktører; disse aktører må ikke skræmmes diktatorisk væk.

Vi på Ring Djursland ved i dag ikke hvor vi står i forhold til Peter Elgård, men han har dog inviteret til møde angående "det løb han mener vi kan magte" (august), og dette deltager vi selvfølgelig gerne i, i god sportsånd. Vi ser i pressen, at han har møde med Banesportsudvalget d. 26/2 og skulle dette møde være til formål for et godt fremtidigt samarbejde, alle instanser imellem, modtager vi (Ring Djursland) gerne en invitation og bekræfter at kunne deltage.

Når det er sagt skylder vi også en applaus til DASU's banesportsudvalg for deres måde at tackle en så uhørt ekstraordinær uorganiseret optræden som Peter Elgård har påført DASU.

Til slut for en god ordens skyld er datoerne for løbsafviklingerne på Ring Djursland 2003 anført her:

10/11 maj:
Formel 2000, Formel Renault, Saxo, Yokohama Cup 0-1600 og 1601-2000 ccm., Super Cup - SSC, Syver Race Cup og DTC.

14/15 juni:
Formel 2000, Formel 1800, Saxo, Yokohama Cup 0-1600 og 1601-2000 ccm., Super Cup - SSC, Syver Race Cup, Historiske biler 65 og 71 klasserne, og NM i 250 ccm. Go-kart formula E.

9/10 august:
Formel 2000, Formel Renault, Saxo, Yokohama Cup 0-1600 og 1601-2000 ccm., Syver Race Cup, Historiske biler 65 og 71 klasserne, og DTC.

Vi glæder os til at se kørere, mekanikere, koner , venner, sponsorer, presse, publikum + alle andre interesserede til vore løb i 2003. (græsset er slået - toilet-facilliteterne er 100% forbedrede).

PS. For en god orden skyld skal det nævnes at AAS, PPMK og DMKA nu arbejder seriøst sammen for at undgå at sidste års angreb og useriøsitet bliver overført til 2004.

Løbsledelsen på Ring Djursland

Læs også:
15.02.2003 - Propositioner for asfaltklasser


Læs mere om:
  • Ring Djursland
  •  



    FDM testdag