Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Heldig sejr til Vettel

Formel 1 
25/03/18 

Haas forærer sejren til Ferrari
Det amerikanske Haas team var det centrale team i et løb, hvor begge biler med få minutters mellemrum måtte udgå. Vettel vandt en heldig sejr, mens hurtige Hamilton ikke kunne finde en vej forbi Ferrari raceren og derfor måtte nøjes med at være nummer to i et løb han burde have vundet.
 

Der var ingen tvivl om hvem der var hurtigst i Melbourne i dag. Hamilton piskede afsted fra pole og alt andet lige, ville han have vundet en let overlegen sejr og VM ville allerede have ramt samme rille som i 2017. Men alt andet var ikke lige i dag. I stedet blev det biler med Ferrari motorer der kom i fokus. Dels fordi Ferrari faktisk vandt løbet, og dels fordi Haas med Ferrari motor indirekte gav sejren til Vettel.

De kom godt fra start de to Haas biler. Magnussen smuttede udenom Verstappen og indtog en imponerende 4. plads i løbet, mens Grosjean holdt sin 6. plads fra starten. I front sprintede Hamilton afsted med Vettel og Raikkonen efter sig. De tre fik slået et hul, mens Magnussen samlede et felt bag sig. Verstappen virkede ivrig efter at komme forbi - og blev også flere gange opildnet af teamet. Men i sving 1 mistede han bilen og blev placeret af Grosjean og Ricciardo (og en Renault). Magnussen fik dermed lidt ro, mens de tre forreste forlængst var forsvundet i horisonten. Helt i front var Hamilton også begyndt at lægge afstand til sine to konkurrenter.

Her rammer vi så pitstoppene, som der kun var én runde af, men som blev en ret væsentlig runde. Raikkonen var først og Hamilton svarede igen umiddelbart efter, hvilket efterlod Vettel i front for løbet. Han havde tydeligvis tænkt sig at køre lidt længere på sine dæk. Magnussen var den næste og han kom ud et fornuftigt sted, inden han trillede ind til siden. Billeder fra pitten fortalte historien om frustrerede mekanikere - noget var gået galt! Men verden skal gå videre og Grosjean kom ind for at få sine nye dæk. Resultatet var det samme. Stort set lige ud af pitten, trak Grosjean ind til siden - og igen fortalte billederne fra pitten en historie om at noget var gået galt.

Mens Magnussen fik parkeret sin bil et sted, hvor den nemt kunne flyttes, gik det ikke helt så godt for Grosjean. Først blev der annonceret virtual SC - og senere en vakseægte rigtig SC. Vettel benyttede den virtuelle SC til at smutte en tur i pit - og kom så lige præcis ud foran Hamilton. Favoritten fik pludselig rollen som udfordreren.

Herefter skete der reelt ikke noget. At det er svært at overhale er alt for tydeligt. Hamilton var hurtigst, men kom alligevel aldrig i en position hvor han kunne sætte et spændende angreb ind på Vettel. Hans eneste chance var at tyskeren havde lavet en fejl - og det skete selvfølgelig ikke. Man skal ikke have ondt af Hamilton - der skal nok komme andre sejre i 2018, som bliver vundet fra front, uden at han for alvor vil blive truet. Men fra et sportsligt synspunkt er det ærgerligt, at en hurtigere bil ikke kan udfordre en langsommere bil.

Det er måske så til at leve med at bilen på andenpladsen ikke får udfordret bilen på førstepladsen. Ærgerligt, men point er vigtigere end satsninger. Men helt tydeligt bliver det, når man kigger på den anden Mercedes. Bottas er ikke Hamilton, men han er heller ikke nogen langsom amatør. Men han startede som nummer 15 og kom kun ganske langsomt gennem feltet. Han sluttede på en beskeden 8. plads.

Ricciardo forsøgte sådan en lille smule at overtage nederste på podiet fra Raikkonen, men forgæves. På 5. plads kom en godt kørende og næsten tilfreds Fernando Alonso. Verstappen endte på en 6. plads, foran Hülkenberg. Vandoorne og Sainz hentede en 9. og 10. plads.

Med undtagelse af starten og Haas' kiksede pitstop, var det i virkeligheden et ret udramatisk løb, der igen udstillede, at man har bevæget sig i den forkerte retning med bilernes design. Ikke engang tre DRS zoner kunne kompensere for hvor umulige bilerne er i nærkamp.

Efterfølgende er Haas ved at blive undersøgt, for om de har ladet bilerne køre, førend de var klar til det. De risikerer en straf for deres dobbeltforseelse. At lave fejl er menneskeligt, men at lave to fejl i træk, på det her niveau, er en systemisk fejl.

Selvom Vettel vandt i dag, er det tydeligt at Mercedes og Hamilton er i en anden klasse end resten af feltet og der skal den her slags tilfældigheder til, for at der kan ske noget andet i løbene. Red Bull og Ferrari virker til at være nogenlunde jævnbyrdige, mens kampen i midterfeltet kan blive intens - dog nok mest om lørdagen!

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Albert Park
  • 18/03/25 - Albert Park - Formel 1 - FIA F1
  •  



    Er din virksomhed klar til robotter?