Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Diverse Motorsport

Kom lige forbi...

Diverse 
18/03/18 

Aquila Racing Cars
Et sted i det sønderjyske i et område der ellers er ret fladt at se ud over, ligger en samling bygninger. Inden for i disse bygninger findes en af Danmarks få bilproducenter. Her produceres der biler, og indtil videre dog kun til brug på racerbanerne.
 

Det er ikke til at vide det, hvis man ikke lige ved det, men oppe på bakketoppen i nogen bygninger ligger Aquila Racing Cars. I den danske motorsportsverden kendte for de mesterskabsvindende Formel Ford racere, både som FZ1 modellen og især FD1 modellen som bl.a. Kevin Magnussen har kørt - og vundet i. Det er dog ikke kun Formel Ford at Dan Suenson har bygget biler til.


Kevin Magnussen
(Foto: Motorsporten.dk)

Nej, faktisk startede det i Dans hjemland, Sverige, hvor noget mere liberale regler dengang gjorde at man kunne stykke biler sammen af hvad som helst. Men det var med tag på. For at gøre historien lidt kortere, så blev blikket rettet mod open-wheel klasserne hvor Dan Suenson kørte i Formel Ford klassen og med ret gode resultater også. Dan Suenson var også med til at bygge biler for sin nabo der kørte race. Der blev også satset på udlandet med løb rundt omkring i Europa. Men der skulle indtjening til, så arbejdet fik første prioritet - og han landede i Danmark i det sønderjyske.

Interessen for motorsport havde ikke lagt sig, men istedet for at køre blev det som bilbygger at han igen kom ind i sporten. Sammen med især Anders Bonde blev stregerne til Formel Ford projektet slået og hele grundlaget for projektet skabt. Bilerne blev mesterskabsvindende biler og er stadig konkurrencedygtige. Men der skulle ske noget mere.

Efter en pause fra Formel Ford projektet som faktisk var med til en begyndende ændring af hårfarven, fik folkene bag Aquila Racing Cars lyst til mere. Nu skulle det så være en sportscar. Og igen blev Anders Bondes streger omsat til virkelighed - efter diverse ændringer der hører med til et sådan projekt. Prototypen blev vist på Padborg Park - uden motor - og blev taget meget vel imod. Senere kom der en behørig motor i og man kunne sende bilerne ud at køre - for der blev lavet en mindre serie af dem, men der var problemer med gearkassen, der ligesom motoren var købt ude i byen. Efter at have analyseret problemet, blev der foretaget visse konstruktive ændringer og nu fungerede drivlinjen i bilen også. Bilen fik sin banedebut i Danmark i 2008.


Fra præsentationen på Padborg Park - for øvrigt med Dan Suenson bag rattet
(Foto: Motorsporten.dk)

Bilen blev efterfølgende solgt til flere lande, dog med et andet motorfabrikat som gjorde bilen en del billigere, og den i dag er der en lille snes biler der kører rundt i næsten alle verdensdele. Så langt væk som i Argentina og Sydafrika kan man finde CR1 modellen. Herhjemme er der en lille håndfuld biler stadigvæk og det ventes at der i hvert fald kommer 2 ud at køre i 2018 sæsonen, i hvert fald i udvalgte løb. I Danmark hører bilen hjemme i Special Saloon Car klassen, mens der i England køres i Britcar serien og i Holland i en tilsvarende serie.


(Foto: Motorsporten.dk)

Men tiden skulle ikke stå stille, så derfor blev blikket igen rettet mod en lavt budget bil. Det endte ud i Synergy bilen der først kørte et år i udlandet og så siden har kørt i Danmark også med forskellige promotorer. Formålet med denne biltype er at fange de unge talenter fra gokart klasserne, og få dem bragt videre i deres udvikling som kørere. Allerede nu kan man se de første kørere fra Aquila Synergy Cuppen er kommet videre. Der er kørere i Formel 4 - også de udenlandske serier, Yokohama Super Cup og den danske topklasse DTC. Det er derfor en god udviklingsklasse, hvor den første udvikling efter gokart tiden foretages.

Selvom Synergy bilen har 3 - 4 sæsoner på bagen, bliver der stadig udviklet på den. Således nævner Dan Suenson at man nærmer sig de 100 hk pr. liter målt på motorstørrelsen. Forbedret indsugning blandt andet er med til dette. Men det er ikke kun motoren der bliver udviklet på. Elektronikken får også jævnligt et tjek. Og for at gøre bilen attraktiv økonomisk, kan en lang række reservedele bruges på begge sider af bilen, så man ikke er helt så afhængig af et stort antal medbragte reservedele. Også disse biler kører i udlandet bl.a. i England der har en open-wheel serie for alle typer af formel biler.

Dons

Læs mere om:
  • Sønderjylland viser atter vejen frem
  •