Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

NES 500

Legend Motor Co. i sin hidtil største satsning

NES 500 
17/03/18 

Legend Motor Co. er klar til sæsonen 2018, hvor de vil deltage i den Tyske langdistance serie NES 500, som køres på de store internationale baner, med historisk vingesus...
Første løb bliver på Spa Francorchamp i Belgien, den 13 – 14 april 2018.
Legend Motor Co. stiller med samme kørerbesætning, som sidste år og med det samme mekaniker hold.
Bilen, en oprindelig Ginetta G50, er blevet opdateret til G55 specifikation.
 

Teamet består af:

Teamejer:
Claus Spiegelhauer

Teamchef:
Karsten Vodder

Kørere:
Mikkel C. Henriksen
Nicolaj Spiegelhauer
Frederik Vodder

Mekanikere:
Christian Wolf
Carsten Hasfeldt
Cliff Markussen
Peter Bonne

Teamfotograf m.m.:
Tonny Henriksen

Bil:
Ginetta G55

Samtale med Teamejer, Claus Spiegelhauer

Hvorfor valgte i at stille op i en Tysk serie?
Sidste år deltog vi i det sidste løb i serien og alle i teamet syntes at det var en stor oplevelse at køre på en af de store internationale baner - det hele er bare så meget større.
At vi så også, uden vores problem med ikke at kunne tanke bilen, ville havde kunne køre en podieplacering hjem, ja det gør jo bare at man bliver endnu mere interesseret i at vende tilbage.

Du siger at i kunne havde fået en podieplacering i jeres debut løb i NES 500
Hvad forventer i så af 2018?

Jeg tror vi kan levere nogle gode resultater.
Vi har en rigtig god kørersammensætning og kørerne kommer godt ud af det med hinanden, ja – det gør vi nu alle sammen.
Vore mekanikere er også rigtig dygtige, så alt i alt mener jeg at vi har nogle rigtig stærke forudsætninger for at levere nogle fine resultater og ja, vores mål er da også at gå efter podieplaceringer.

I år er de danske langdistanceløb ændret en del.
Man kan vel sige, at de er blevet lidt mindre langdistanceløb og lidt mere sprintløb.
Har det haft indflydelse på jeres valg?
Vil i også deltage i den danske langdistance serie, DEC, i år, eller satser i 100% på den Tyske serie?

Det er korrekt at man har ændret DEC til i år at være en blanding af sprint og lidt lang distance løb. Vores bil er en bund solid langdistance bil, og ikke super egnet til kortere løbstyper. Vi har igennem de sidste tre år kun kørt på baner i Danmark og Norge, og med udskiftningen af vores Peugeot Spider til en Ginetta lå det ligesom i kortene at vi skulle prøve kræfter med løb i udlandet på de store baner. Oplevelsen på Nürburgring sidste år var så stor, at vi har valgt at deltage i NES500 serien som den primære løbsserie. Såfremt kalenderen passer ind, deltager vi selvfølgelig i DEC løbene, for at give vores tidligere konkurrenter kamp til stregen og se hvordan vores bil klarer det i den nye løbsstruktur.

I kører i en opdateret Ginetta G55. Den bil er ikke så kendt i Danmark
Hvordan vil du, kort, beskrive jeres racerbil?

Bilen, der er fremstillet af den Engelske racerbilsproducent Ginetta, er en solid rørramme bil med en Ford V6 motor. Den er designet med en god aerodynamik og et godt bremsesystem, som gør den særdeles velegnet til langdistance løb. De seneste års dominans af Ginetta i internationale 12 og 24 timers løb i GT4 serien, gjorde at vi besluttede os til at købe denne biltype.

I har foretaget en del ændringer på bilen fra sidste år. Er det noget du kan, eller vil, sige noget om?
Vi har i løbet af hele vintersæsonen haft bilen skilt ad og ændret udstødningssystemet samt ændret hele affjedringssystemet. Ligeledes har vi skiftet hele sikringssystemet ud med et nyt system for at forbedre driftssikkerheden. Alt i alt ændringer, der skulle gøre bilen endnu mere hurtig og stabil.

I er tre kørere på bilen.
Hvordan vælger du/i hvem der skal i bilen på et givet tidspunkt?

Under NES500 løbene er der 3 tvungne pitstop, så vi har rig mulighed for et optimalt køreskift. Vi kigger meget på vejrsituationen inden løbet, samt vores placering og det bedste tidspunkt at tanke på. Herefter lægger vi vores strategi for hvem der skal i bilen hvornår og hvem der starter.

Hvad mener du er teamets stærke sider?
Vi har et fantastisk engageret og kompetent mekaniker team, der nu kender bilen så godt, og sikrer at den er i mekanisk perfekt stand inden løbet – intet overlades til tilfældighederne. De er også blevet gode til, i samspil med kørernes feedback, at sætte bilen op til den bedste performance. Ligeledes er vores 3 kørere gode til mentalt at lade op til selve løbet og træne i simulatorer når det er muligt. Sammenholdet i hele teamet er også en fantastisk styrke, vi er en stor familie og alle arbejder for at vi kan komme på podiet – helst øverst.

Held og lykke med sæsonen 2018...

Tonny Henriksen