Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Fire hjul på banen

Formel 1 
26/10/17 

Optakt til Mexicos Grand Prix
VM afslutningen nærmer sig. Inden vi hygger os med løbene i Brasilien og Abu Dhabi, skal vi lige gøre et stop i Mexico. Det løb kan effektivt afslutte VM kampen. Samtidig er der langt vigtigere samtaler, der kører i baggrunden. Ikke alle rygter er lige sjove.
 

Lewis Hamilton har 66 points forspring med tre løb tilbage. Der er maksmalt 75 point at køre om. Efter på søndag er der kun 50 point. Så hvis Vettel skal have en chance, skal han sådan set helst have 17 point mere end Hamilton i Mexico. Reelt betyder det, at hvis Hamilton udgår skal Vettel blive mindst nr. 2 - og så satse på at englænderen udgår noget mere. Så VM er reelt afgjort. Det var Ferrari selv der afgjorde det. Dels med Vettels kamikaze-move i Singapore, dels med bare at underpræstere ved flere lejligheder - senest i USA, hvor de ikke kunne følge med Mercedes.

Dybest set kan Vettel kun håbe på, at han kan minimere nederlaget. Det gode ved tyskeren er, at han faktisk vil forsøge. Andre ville kaste håndklædet i ringen og været lettere uengageret mod slutningen af en allerede afgjort sæson.

For resten af feltet er der stadig lidt på spil - her betyder VM placeringer mindre end hvordan de faktisk præsterer i løbet. Bottas har haft et svagt efterår og skylder et par gode løb, som han havde i foråret. Hos Red Bull mener Verstappen nok, at han har en podieplads til gode. Ricciardo derimod har brug for at virke stærkere overfor sin unge kollega.

Hos Renault er Hülkenberg endelig kommet under pres, efter at Sainz er kommet til teamet. Så nu skal tyskeren hæve sit niveau, det skal nok blive spændende at se. De to har hele næste år til at slås om det.

En anden der skylder lidt er Kevin Magnussen, der lidt for ofte underpræstere i kvalifikationen. Han trænger til at vise at han i den disciplin kan køre lige op med Grosjean.

Hos Williams surmuler Massa. Han mener ikke, at Kubica og di Resta er seriøse bud på en ny kører hos teamet. I virkeligheden siger det ret meget om brasilianerens aktuelle form, at Williams overvejer to tidligere kørere som erstatning for ham. Pointen er måske at sulten er større hos de andre, end den egentlig er hos Massa.

McLaren har forlænget med Alonso, der tydeligt forventer mere af teamet næste år, hvor man får en Renault motor. Vinterpausen har han tænkt sig at bruge på 24 timers løbet i Daytona. Det er dejligt med en kører der rækker ud over F1.

Men det er i kulisserne det virkelig spændende sker. Diskussionerne om fremtidens formel er i fuld gang. Nemt bliver det ikke, for F1 har en ganske uigennemsigtig og i virkeligheden dybt tåbelig beslutningsstruktur. I sidste ende er et af problemerne at de deltagende hold har for meget magt, for meget indflydelse på reglerne. Specielt Ferrari, fordi de af den forsvundne Ecclestone fik tildelt en veto-ret. Det italienske hold kan blokere alle ændringer af reglerne, selvom alle andre er enige om dem.

Man er lige nu enige om, at der skal ske noget nyt. Men hvad noget nyt er, er man ikke enige om. Det har gennem flere år været moderne at snakke om sportens DNA. Det lyder meget fornuftigt - der skal fokuseres på hvad der egentlig er det grundliggende i sporten. Problemet er, at hvad sportens DNA egentlig er, er man heller ikke enige om. Nogle mener det er avanceret teknologi, andre at det er den bedste race og så videre. Så DNA sporet fører egentlig ikke nogen steder hen.

Der er et ønske om at gøre sporten billigere - og fordele indtægterne mere rimeligt. EU er i gang med at undersøge om den nuværende fordeling af penge, er i strid med konkurrencelovgivningen - og en del tyder på, at det er den.

Der er også enighed om, at motorreglementet skal ændres fra 2021. Men hvad det skal ændres til er man ikke enige om. Nogle vil have mere hybrid, nogle mindre. Porsche står ude på sidelinjen om snakker om fire-hjulstræk. Når man nu snakkede om sportens DNA, så lyder det der med fire-hjulstræk ikke ligefrem som det oplagte... Nogle vil have større motorer, nogle mindre. Enigheden er langt væk. Tilgengæld ved vi, at det er næsten umuligt at træffe en beslutning i Formel 1. Så hvis VM de næste år ender med at blive småkedeligt, så vær ganske rolig. Kampen i kulisserne skal nok blive spændende.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Autódromo Hermanos Rodríguez
  • 29/10/17 - Autódromo Hermanos Rodríguez - Formel 1 - FIA F1
  •