Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Special Saloon Car

Special Saloon Car - De få men rå

Special Saloon 
15/05/17 

Special Saloon Car har eksisteret i dansk motorsport siden 1974, og i de 43 år er det sket mangt og meget. Klassen er blevet kaldt alt fra ligegyldig til genial, til de riges legeplads, til entusiasternes mekka, til den største banesportsklasse i Danmark, til den vildeste klasse og så videre. Efter løbet på Ring Djursland i den forgangne weekend, kan man sætte en ny label på klassen: ”De få men rå” .
 

Med det nye prædikat henvises til, at deltager antallet til åbningsløbet på Ring Djursland var alt andet end prangende. 14 var tilmeldt, en måtte melde fra i sidste øjeblik, en fik motorhaveri ved rullefelttest fredag eftermiddag, to fik motorhaveri i tidtagningen om lørdagen, og alligevel stillede 11 til start i heat 1. Og her er en af de mange historier om de ”rå”. Hans Hartmann i Honda Accord fik en alvorlig motorskade i tidtagningen lørdag eftermiddag, men det stopper ikke en mand som Hans. Man skifter ”bare” motor og stiller til start alligevel kl 10.30 søndag formiddag. At det ikke er ”bare” kan undertegnede uvidende skribent vidne om, da Hans kl. 09.30 med blot en time til start af heat 1, trods alt tager sig tid til at fortælle at ”motoren måtte skiftes, men vi bliver klar”, og det alt imens han selv er i gang med at lave de sidste justeringer i motorstyringen,


En dybt koncentreret Hans Hartmann er i gang med de sidste forberedelser til heat 1.
(Foto: Keld Dohm)

En af de andre ”rå” er alderspræsidenten Johannes Graversen. Johannes er efterhånden blevet 72 år ”ung”, og han køre i en 37 år gammel Fiat (helt uden rust). Alligevel er Johannes med helt fremme i søndagens tre heats, og der menes helt fremme. To generelle heatsejre, og en andenplads må siges at være en ret rå præstation, specielt set i lyset af, at Johannes i heat 2 var en tur igennem sandkassen på vej ind på langsiden, og alligevel formåede at holde en generel andenplads i heatet.


Johannes Graversen er feltets alderspræsident, men han er stadig både rå, entusiastisk, og kan stadig finde og vise stor tilfredsstillelse og glæde over en heatsejr.
(Foto: Keld Dohm)

I forhold til Johannes Graversen, så er hans største udfordrer i den forgangne weekend blot en novice, men alligevel er han en af de helt specielle i Special Saloon Car. Navnet er Andreas Kjærgaard. Han kører i en Porsche 911 GT1 Replica, og han er om nogen indbegrebet af Special Saloon Car konceptet. Han er klasserepræsentant for klassen, han kører i en af Danmarks vildeste racerbiler, han er entusiast så det batter noget, og så kører han pænt stærkt. I den forgangne weekend blev det til en enkelt generel heatsejr, og så to andenpladser (efter Johannes), men vigtigst af alt så gjorde han det hele med en kæmpe smil og masser af glæde og entusiasme.


Andreas Kjærgaard i sin vilde Porsche 911 GT1 Replica.
(Foto: Keld Dohm)

Og sådan kunne man blive ved med at fortælle i lange baner om de rå deltagere i SSC, men der er ikke plads til at fortælle om Dennis Nymand, der selv skruer som en gal i sin bil, og faktisk formår at vinde et heat i sin division. Eller om Brian Mikkelsen, der på trods af flere motorhaverier allerede nu i sæsonen bliver ved med at udfordre. Eller om Klaus Nielsen, der nu på tredje sæson kæmper med at få sin Chevrolet LS7 motor til at virke i sin BMW. Eller om Henrik Bollerslev, der uanset en motor der ikke trækker bare bliver ved med at kæmpe, fordi selvfølgelig giver man ikke op. Eller om Bjarne Mortensen, der med få venners og families hjælp altid er med og giver sit ypperste.

Så hvis nogen tror, at bare fordi deltagerantallet er lavt i en klasse, så er det et tegn på, at klassen er i krise så tager de fejl – i hvert tilfælde når det gælder Special Saloon Car. Måske det mere er et tegn på, at de helt rå er blevet få i dansk motorsport, eller også kæmper de manglende rå bare som gale på værkstedet for at komme ud og udfordre alle de andre rå.

Næste gang du kan opleve de ”rå men få” bliver på Ring Djursland den 10. – 11. Juni, og det kommer ikke til at gå stille af.

SSC, www.specialsalooncar.dk
Keld Dohm


Læs mere om:
  • Ring Djursland
  • 14/05/17 - Ring Djursland - Special Saloon
  •