Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser
ASETEK SIMSPORTS

Formel 1

Vettel vinder intens ørkenkamp

Formel 1 
16/04/17 

Godt race i Bahrain
Sebastian Vettel vandt for anden gang i 2017. Sammen med Hamilton har han monopoliseret de to øverste trin på podiet. Detaljer kom til at afgøre løbet, hvor tyskeren til sidst sad med de gode kort på hånden. Den anden Mercedes, med Bottas som chauffør, endte på 3. pladsen efter konstante problemer med bagdækkene.
 

I dag fik vi en snert af de vi gerne vil have. Duel mellem Hamilton og Vettel. Den var ikke voldsomt lang, men den var der. Og det var et af de afgørende øjeblikke i dagens løb. Da starten gik kom Vettels Ferrari meget bedre afsted end Hamiltons Mercedes. På vej gennem første sving var de på højde med hinanden, men Vettel fik den bedste indgang til det andet sving, og kom forrest. Der lå han så mellem Bottas og Hamilton og hyggede sig. Det så faktisk næsten hyggeligt ud. Normalt bliver feltet spred ud tidligt i løbet, men lige her havde vi fem biler der lå pænt sammen. En del af forklaringen var Bottas' problemer med baghjulene. I første omgang var det fordi dæktrykket var for højt. Det medførte lidt nedsat tempo og alle kunne følge med. Efter Hamilton på 3. pladsen kom de to Red Bull racere, med en agressiv Verstappen forrest. Den unge hollænder prøvede et par gange at angribe Hamilton, men det var der alligevel ikke saft nok i Renault motoren til at han kunne få noget ud af.

Efter de fem første kom Massa og Raikkonen. Tydeligvis var finnen hurtigere end sin gamle teamkollega, men igen brugte han lidt for mange omgange på at finde en vej forbi en bil, der tydeligvis var langsommere end hans egen. Vettel gjorde et forsøg på at ændre løbet, ved at køre i pit som den første. Verstappen gjorde det samme en omgang senere - han fik problemer med bremserne på vej igennem første sving og endte i barrieren. Men her var der tale om et godt og stort afkørselsareal, så det betød ikke noget. Men det betød noget en omgang senere da Sainz ramlede ind i siden på Stroll - også i første sving.

Sainz var på vej ud af pitten, Stroll var i ydersporet og drejede sent ind. Sainz ramte derefter ind i siden på den Stroll, der tydeligvis ikke havde set Sainz. Spanieren på sin side virkede til at tro at Stroll gav ham plads. Resultatet var to biler udgået - og den ene holdt på banen. Altså måtte Bern Mayländer ud at lufte sin fine Mercedes i nogle omgange, men kulfiber stykker blev fjernet fra asfalten.

I teorien spille det her til Mercedes' fordel. De kunne få et næsten gratis pitstop, mens Vettel lige havde taget sit. Det ville selvfølgelig betyde at Ferrari raceren kom i front for løbet, men de andre kunne være lige bagved. Men to begivenheder kom til at betyde en hel masse: Mercedes skulle skifte to biler på én gang - først Bottas, fordi han var den forreste. Så Hamilton, men han fik problemer - og stoppet var dobbelt så langt, som de andre, og han mistede en plads til Ricciardo.

For det andet havde Hamilton kørt meget langsomt på vej ind i pitten, hvilket havde forsinket netop Ricciardo. Det blev kategoriseret som en strafbar hændelse og ved sit næste pitstop skulle Hamilton afsone fem sekunders straf.

Løbet kom i gang igen, Hamilton skyndte sig forbi Ricciardo, der også havde problemer med sine dæk. Bottas forsøgte at angribe Vettel, men det fik han ikke meget ud af. I stedet måtte han efter nogle omgange overgive pladsen til Hamilton, der havde en smule travlt. Men englænderens kamp var forgæves, i sidste ende havde alle de små ting, spillet til Vettels fordel - og hverken pitstop, eller strategi kunne få sejren til at skifte hænder. Mod slutningen, efter sit andet stop, halede han pænt ind på Vettel, men ikke nok.

Bottas beholdt 3. pladsen, selvom også han blev presset lidt mod slutningen. Raikkonen fik ordentlig fart i bilen efter sit andet stop - og kom tæt på sin landsmand, men dog stadigvæk 2,1 sekunder fra. Ricciardo fik en 5. plads, uden at være rigtig i stand til at gøre mere ved det. Massa hentede en fin 6. plads hjem, efter sidste uges katastrofale indsats i Kina. Sergio Perez fik point igen på en 7. plads, mens Haas igen blev nr. 8. Dennegang gik pointene til Grosjean, mens Magnussen tidligt i løbet måtte trække sig med motorproblemer.

Renault og Hülkenberg fik to point for en 9. plads, mens Ocon understregede de pinke Force India raceres gode stime, ved at hente en 10. plads. Bedste præstation må være Alonso, der godt nok udgik tre omgange fra mål, men undervejs tog hver eneste mulige kamp, i en bil med en elendig motor. Igen - han var ikke synderligt imponeret af hvad han havde i maskinrummet, men imponerende at han giver 100% i en kamp om 12 pladsen.

I VM stillingen er Vettel nu syv point foran Hamilton. Men det virkelig signifikante er, at de er blevet nr. 1 og 2 i alle tre løb. Dermed er der mere og mere lagt op til en duel om VM mellem netop de to kørere. Spænd hjelmen - det kan blive en klassiker!

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Sakhir
  • 16/04/17 - Sakhir - Formel 1 - FIA F1
  •  



    ASETEK SIMSPORTS