Starten på et racerløb er ligesom når man deler kort ud. I kvalifikationen er blandingen sket, når starten går, bliver de fordelt. Her får man de kort, som man skal slås med den eftermiddag. Og starten i Kina 2017 var lidt mere kaotisk end vanligt. Ikke selve starten, den foregik pænt og ordentligt. Sainz var den eneste af kørerne der startede på slicks, resten på intermediates. For Sainz var det ikke den store succes, men det var måske ikke så meget dækkenes skyld - slet ikke, at han ramlede ind i et autoværn, da han vendte bilen efter et spin...
Det første lille hik af kaos, var da Lance Stroll sejlede ud i gruset og parkerede sin Williams. TV-billederne viste at den unge canadier ramlede sammen med Ocon på vej gennem et sving. En af de her situationer som sidste år sikkert havde medført en påtale og strafpoint, men som i år bliver kategoriseret som "race incident". Sammenstød sker i racerløb - og det skete her. Ocon overlevede, Stroll udgik.
Strolls exit medførte virtual SC. Altså at bilerne skal holde positioner og køre i et bestemt tempo. Så langt så godt. Mange benyttede den mulighed til at smutte i pit og skfite til slicks. Knapt var løbet sat i gang igen, før Giovinazzi for anden gang denne weekend smadrede sin bil på vej ind på langsiden. Med kadaveret placeret midt på opløbsstrækningen kom den rigtige SC nu på banen og måtte lede hele feltet igennem pitten. Yderligere et par stykker fik her skiftet dæk - blandt andet Hamilton, der kunne bevare sin førsteplads. Teamkammeraten Bottas gjorde en middelmådig weekend dårligere, da han spandt under SC og røg rigtig langt ned i feltet.
Løbet kom i gang igen med Hamilton forrest, fulgt af Ricciardo, Raikkonen, Verstappen og Vettel. Og netop disse kørere var dem, der sluttede løbet i front, bare ikke i den rækkefølge. Verstappen overhalede Raikkonen. I flere omgange havde vi så et følge med Ricciardo foran Verstappen og bag de to, kom så Raikkonen og Vettel. Da Verstappen så overhalede Ricciardo og slog et hul, gik der ikke længe før Vettel smuttede forbi Raikkonen, for senere også at passere Ricciardo i en hjul til hjul duel af den gode slags.
Vettels gode eftermiddag sluttede med at ligge pres på Verstappen, til den unge hollænder lavede en fejl, forbremsede sig og måtte lade den erfarne tysker køre fra sig. Mod slutningen af løbet blev Verstappen igen fanget af Ricciardo, der dog ikke kunne finde en vej forbi. Til gengæld blamerede Verstappen sig med at brokke sig flere gange over Grosjean, der lå foran dem, men én omgang tilbage. Selvom de kørte stort set identiske tider og Verstappen var et pænt stykke bag Grosjean argumenterede den pivede hollænder for at franskmanden skulle give plads. Ingen tog ham dog særlig alvorligt.
Efter denne dominerende top fem, finder vi en genrejst Valtteri Bottas på 6. pladsen. Efter sit pinlige øjeblik under SC kørte finnen et fornuftigt løb og høvlede sig gennem feltet og kom mod slutningen endda i nærheden af Raikkonen. På 7. pladsen kom så Carlos Sainz, der på trods af sit spind og sit møde med autoværnet etc. slap billigt, nok på grund af SC, både den rigtige og den virtuelle. Han må have været en glad mand.
På en fornuftig 8. plads kom Kevin Magnussen og hentede sin første point for Haas. Danskeren fik en dårlig start, men nød godt af andres tekniske problemer og kæmpede sig derefter forbi to pink Force India racere. Først Ocon, der sluttede nr. 10 og så Perez, der sluttede som nr. 9. Specielt duellen mellem Magnussen og Perez var lidt pudsig - to tidligere McLaren kørere, der måske begge en gang var skuffede, men i dag måske begge er meget godt tilfredse med at det ikke er netop dem, der sidder i den umulige orange-sorte bil. De udgik i øvrigt begge to.
Kinas Grand Prix er som regel ganske underholdende og i år var det i al fald. En god mængde dueller og en god mængde overhalinger. Placeringer skal helst vindes på banen, og det blev de generelt i dag. DRS zonerne gjorde ikke den store forskel - det store overhalingssted var i nedbremsningen til hårnålen - altså rigtig racerløb. Overordnet set, er VM åbent - omend to mænd rækker mere ud efter det end andre. Men det positive er, at de kommer fra to forskellige teams. Det virker til at Ferrari og Mercedes er nogenlunde jævnt matchet og det kan give anledning til en klassisk sæson. Optimismen ikke bare lever endnu - den har fået lidt ekstra liv.
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Shanghai - Tianma Circuit09/04/17 - Shanghai - Tianma Circuit - Formel 1 - FIA F1 |