At Ferrari vandt første løb i 2017 var en forandring og efter mange år med Mercedes dominans fryder forandring. Om sejren skyldtes en taktisk fejl fra Mercedes eller at Ferrari bare er blidere ved dækkene, må vi vente nogle løb på at få svar på. Ikke engang en sejr til den eller den anden i Kina vil give et klart svar. Men under alle omstændigheder vil vi rykke nærmere noget der kan antyde noget.
Vinder Ferrari igen på søndag, var sejren i Australien næppe tilfældig. Vinder Mercedes må vi vente lidt længere for at se om Australien bare var en tilfældighed, eller om 2017 bliver et år med to biler i kamp gennem hele sæsonen (det ville jo ikke gøre noget). Vinder en af de andre biler, så kan alt åbenbart ske...
Bilerner ser bedre ud (når man ellers lige abstraherer fra t-vinger og hajfinner), bredere dæk er bare pænere! Hvor meget hurtigere end sidste år, de egentlig er, er noget af det, vi faktisk kan få et svar på, på søndag. Sidste år var hurtigste omgang 1:39,824 (Hülkenberg). Bilerne til i år skulle gerne være en del hurtigere end det, fire - fem sekunder var løftet. Så lad os se, hvordan tiderne ser ud på søndag.
Overhalinger bliver stadig omtalt som problemet. Mere komplekse vinger har gjort bilerne endnu mere følsomme overfor beskidt luft fra den forankørende - dermed er det sværere at køre tæt, og sætte en angreb ind. Det problem har vi kendt til i mange år og indtil nu har løsningen været DRS. Det har givet flere overhalinger, uden at det er endt med en total ulige kamp. Men egentlig er overhalinger ikke det vigtigste i F1. Det vigtigste er kampen om pladserne. DRS har egentlig givet den hurtige bil en fordel, fordi den relativt ubesværet kommer forbi en langsommere bil. Uden DRS vil de være nødt til at kæmpe sig forbi. Problemet med beskidt luft er bare at de ikke kan komme tæt nok til at duellere. Det problem er tilsyneladende blevet forværret i år, i stedet for at blive adresseret. En god duel behøves ikke at ende med en overhaling, den kan også med status quo - det er faktisk ikke så vigtigt. Det er duellen der er vigtig.
I Kina kan vi se hvordan bileren egentlig reagerer på hinanden og hvor tæt de kan køre. Et andet problem her er dog, noget reglerne og designet ikke kan tage højde for. Nemlig forskellen i de forskellige bilers respektive præstationer. For målt på performance er F1 et ret spredt felt. Og her hjælper hverken DRS eller reducering af downforce. Det hjælper jo ikke noget at bilerne i teorien kan duellere, når de aldrig er tæt nok på hinanden til faktisk at gøre det. Dybest set er dette mere et spørgsmål om økonomi end om dygtighed. Liberty Media har bebudet at man vil se på hvordan pengene i F1 bliver fordelt, men det bliver ikke et nemt slag, de der skal kæmpe. Nogle teams har visse økonomiske privilegier, og der findes ikke mange eksempler fra historien (hverken indenfor sport eller politik), hvor disse frivilligt er blevet opgivet.
Et område har Liberty Media dog gjort noget ved, allerede. I sidste uge var der møde om motorerne. I hvad der egentlig lød som en aprilsnar, blev man enige, Liberty Media, FIA, motorproducenter og et par potentielle motorleverandører, om at skrotte de nuværende motorer med udgangen af 2020, til fordel for et eller andet, der skulle larme mere og være billigere - og mere defineret er det så ikke endnu.
Med hensyn til løbet på søndag må man formode at Mercedes og Ferrari bliver de dominerende i en eller anden orden. Red Bull virker til at komme lige efter og så er der ellers et hul ned til midten, hvor det så er alles kamp mod alle. En egentlig bagtrop er der ikke rigtig endnu, der er flere der kandidere til midterfeltet, der på sigt kan glide ned mod bagenden.
De interne team dueller er først lige kommet i gang, og det er for tidligt rigtigt at drage nogle konklusioner. Det mest interessante er sådan set Giovinazzi i Sauber, der gjorde et smukt arbejde i Australien. Han er med på afbud, men Wehrlein imponerede ikke sådan helt vildt sidste år, og han kan hurtigt komme under pres, når han vender tilbage, hvis Giovinizzi bliver ved med at imponere i Wehrleins bil.
I Australien så vi et par afkørsler, muligvis forårsaget af biler, der er sværere at køre. Det kommer vi så nok til at se igen, omvendt plejer racerkørere at være relativt lærernemme.
Løbet starter kl. 8 om morgenen dansk tid, lige til rundstykkerne...
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Shanghai - Tianma Circuit09/04/17 - Shanghai - Tianma Circuit - Formel 1 - FIA F1 |