Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Rally Monte-Carlo Historique

Hansen og Brodersen stadig i top 3

Rally Monte-Carlo
Historique 

31/01/17 

Rally Monte Carlo Historique feltet nåede mandag til Ardéche
Ardéche er kendt for sit varme vejr om sommeren, og skiftende vejr i vinterperioden. At det er sandt med det skiftende vejr, blev dokumenteret i dag, da Rally Monte Carlo Historique feltet nåede så langt.
En morgen med frost og glatte veje. En formiddag med tæt tåge på mange strækninger, og lige omkring frysepunktet i højderne. En eftermiddag med styrtende regn og vandglatte veje.
 

Det var betingelserne for dagens etape, som startede i Valence kl. tidligt i morges, og sluttede sidst på eftermiddagen i Valence.

Betingelserne på specialstrækningerne er hver dag meget forskellige for deltagerne. Når 326 biler skal starte med et minuts mellemrum, strækker starten sig over mere end fem timer. Nogle starter i klar frost med glatte veje om morgenen, og de sidste startende kan være heldige at køre på tørre veje i dagslys. Omvendt om aftenen. Nogle kommer i mål mens det endnu er lyst, og andre må køre mange kilometer i mørke, og måske med våde eller glatte veje.


Toni Hansen og Per Brodersen
(Foto: Viggo Johansen - Rallypics.dk)

Disse betingelser stiller store krav til valg af de rigtige dæk. Her kommer det gode serviceteam ind i billedet, samt de meldinger der kommer fra ”ispiloterne”, som kører strækningen igennem inden første bil starter på hver specialstrækning.

De danske deltagere, som startede i Nærum sidste torsdag, havde dog ingen problemer med at tilpasse sig det vejr det nu var i dag, uanset om de startede tidligt eller sent.

Toni Hansen, Horsens og Per Brodersen, Lem ved Ringkøbing, kørte for at forsvare deres flotte 1. plads fra søndag. Desværre måtte de se sig slået af et tysk og et italiensk hold, og ligger nu på 3. pladsen i den samlede stilling, inden det sidste døgn starter tirsdag morgen kl. 6.00. Både Toni og Per er fortrøstningsfulde med hensyn til at vinde det tabte tilbage.


Lars Bækkelund og Jan Østergaard
(Foto: Viggo Johansen - Rallypics.dk)

Lars Bækkelund, Horsens og Jan Østergaard, Horsens kom lidt forskelligt igennem dagen. To af dagens specialstrækninger gik OK, mens de på den ene af de resterende blev lukket inde af en anden bil, så de mistede kostbar tid, inden de kunne komme videre. Jan Østergaard: ”Det går egentlig OK – vi satser nu på at blive 2. bedste danske bil. Vi har en tendens til at komme lidt for hurtigt frem til tidskontrollerne, hvilket koster lidt strafpoint hist og her – I nogle situationer har vi heller ikke de helt rigtige dæk med til det vejr Frankrig byder på i øjeblikket – Vi er godt tilfredse, og ligger aktuelt som nr. 68.

Lars Hindsgaul, Assens og Arne Pagh, Middelfart, havde gode tider på tre af de fire specialstrækninger. Den sidst var knapt så heldig. Tilskuere havde smidt en del sne på vejen i et sving, og Fiat’en måtte en tur af vejen, og ind i høj sne. Det tog flere minutter at få den fri igen, så det bliver ikke til nogen topplacering i år. Arne Pagh: ”Vi har rystet hændelsen af os, og i morgen kører vi atter gode tider. Ærgerligt er det dog”. Lars og Arne slutter dagen med en placering som nr. 139.


Lars Hindsgaul og Arne Pagh
(Foto: Viggo Johansen - Rallypics.dk)

Jens Gandrup Jørgensen, Odense og Kristian Flensbak Jørgensen, Aarhus, havde generelt en hård dag. Godt inde på den første specialstrækning, bliver Kristian utilpas, og har haft problemer hele dagen. Alt taget i betragtning, er holdet tilfredse med dagens prøveresultater. De ligger nu nr. 127 i den samlede stilling.
”Der er i øvrigt stor fremmed opmærksomhed på vores bil” siger Jens Gandrup Jørgensen. ”søndag blev vi påkørt af en anden deltager, mens vi var kørt fast i sneen. Søndag, på vej ned fra bjergene var der kø på grund af en klippeblok der var faldet ned. En foran holdende varevogn begyndte at bakke, og ramte vores ene forskærm, som måtte have en tur af muggerten, før vi kunne køre videre. Nu vil vi gerne køre resten af løbet uden brug af det grove håndværktøj”


Jens Gandrup og Kristian Flensbak
(Foto: Viggo Johansen - Rallypics.dk)

Peter Karlsen, Holbæk og Erik Rasmussen, Ry havde en speciel dag. ”Golfen bløder, siger Erik. Først sprang der et speederkabel, som det tog mange minutter at reparere – vi fik dog en okay tid ved mål på strækningen. Ved udkørslen fra en specialstrækning, røg udstødningssystemet af bilen med et brag, så den tilstedeværende gendarm var ved at få et chok. I går brugte vi også tid på reparationer – der var det en kølerslange der drillede. Vi kæmper dog videre, og sluttede SS 9 på omkring plads nr. 100. Generelt ligger vi som nr. 226.

Kenneth Simonsen, Charlottenlund og Otto Kristensen, Tune, kører meget stabilt, og slutter dagen som nr. 87 generelt. De har ikke haft de store problemer undervejs.

Tirsdag morgen kl. 5.00 sendes første bil afsted fra Valence mod Monaco. Der køres tre specialstrækninger tirsdag formiddag, og først på eftermiddagen, hvor første bil er i mål kl. 15.20. Derefter er der pause i Monaco indtil kl. 21.00, hvor første bil sendes afsted til det der kaldes ”De lange knives nat”, som består af to meget krævende specialstrækninger i de franske alper. Her er vej- og vejrkonditionerne virkelig barske, og det er her at fårene skilles fra bukkene. Man har tidligere set, at der er blevet vendt fuldstændigt om på slutstillingen. Det bliver der sandsynligvis også denne gang.

Viggo Johansen
Rallypics.dk


Læs mere om:
  • Monaco
  • 01/02/17 - Monaco - Rally Monte-Carlo Historique
  •  
     

    Rally Monte-Carlo Historique nyhederne på Motorsporten.dk er sponsoreret af: