Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Regelrytteri og mørke skyer

Formel 1 
10/11/16 

Optakt til Det Brasilianske Grand Prix
Mens bilerne er ved at blive samlet i pitten på Interlagos, og man gør klar til det årlige løb i Brasilien, spøger Mexicos Grand Prix for fjorten dage siden, stadig. Charlie Whiting har forsøgt at forklare årsagerne til straffene, Ferrari har anket Vettels straf - og så kan vi se frem til flere kontroversielle øjeblikke, når nu de skal køre på en bane, hvor man faktisk kan køre racerløb. Samtidig er der pæne muligheder for regnvejr.
 

Interlagos er mere racerbane end de fleste andre baner i den moderne F1 kalender. Med sin placering her sidst på året, har den udviklet sig til at være et af de løb, hvor der kan ske det uventede. Tidligere lå Brasilien som et af de første løb i kalenderen, og her skete det uventede ikke så tit - derimod var det her, man kunne se hvem der ville betyde noget i den sæson, man lige var startet på.

Man kan overhale på Interlagos. Problemet med overhalinger er bare, at de efterhånden har en tendens til at blive gennemanalyseret og undersøgt fra alle vinkler - ikke fordi de så fede ud, men fordi vi skal have undersøgt om der skete noget ulovligt. At der er noget galt med reglerne i Formel 1 er tydeligt. Her er det ikke de tekniske regler - dem er der ellers også nok at skrive om - men de sportslige. At man løb efter løb kan se straffe uddelt og have afgørelser, der ikke falder i tråd med afgørelserne fra forrige løb, er tåkrummende pinligt efterhånden. Den professionalisme som Bernie Ecclestone har været primus motor på, siden han købte sine første tv-rettigheder tilbage i 70'erne, er måske nok trængt dybt ned i holdenes DNA, men hos FIA er den stadig ikke trængt ind.

Formel 1 er en sport - og en sport er underholdning. Vi vil gerne se tætte dueller. Vi vil gerne se de kæmper for deres placering, og hvis nogen virkelig træder ved siden af, skal de selvfølgelig straffes. Men når man begynder at debattere hvor meget eller hvor lidt man må skifte retning under nedbremsning - og når stort set hver eneste overhaling, og hver eneste lille kontakt, skal undersøges og ofte straffes, har det taget overhånd. Kørere er mennesker. Og selvom de meget bedre til at køre racerbil end jeg er, så laver de stadig fejl. Det er det, der er meningen med sport. Situationen skal være så ekstrem, at man fremprovokerer fejl hos deltagerne. Hvis ikke de fejler, er de ikke presset nok.

Autosport skrev for nyligt om blå flag - og kørernes trend med at beklage sig over kolleger, der er en omgang bagud. Her var holdningen klar - blåt flag er til når man ikke flytter sig for en bil, der er helt oppe i gearkassen på en - det er ikke noget der skal bruges når ham bagved er et sekund bagefter. Det op til den førende bil at køre sig op til de bagerste - og så ellers sørge for at komme forbi på ordentligt tidspunkt. At kunne klare trafikken har tidligere været noget af det, der kendetegnede de rigtig gode. Hermed er ikke sagt, at de bagerste skal køre i vejen - men de skal ikke ødelægge deres eget løb.

Charlie Whiting har i Brasilien forklaret hvorfor Verstappen blev straffet i Mexico, mens Hamilton ikke gjorde. Forklaringen var, at Hamilton bevarede føringen fordi Verstappen og Rosberg knaldede hjulene sammen. Hamilton reducerede sin hastighed til 80% af normalen - og det gjorde Verstappen ikke senere, da det var ham, der ramte ved siden af banen. 80%? Det er ikke meget reduktion over det. Jeg slutter mig gerne til koret, der forlanger sandkassernes tilbagekomst til Formel 1. Så kan overmodige kørere blive fanget der og se de andre trille forbi ude på asfalten. Banens grænser er banens grænser - og straffen for at overtræde grænserne skal være fysisk, ikke administrativ.

Vettel blev også straffet for løbet i Mexico. Det var fordi han skiftede retning under nedbremsning, i duellen med Ricciardo. Hvordan man ellers kan bedømme det, når det var på vej gennem et sving, skal jeg lade være med at gøre mig klog på. Men Ferrari har protesteret over afgørelsen. Ikke så meget for de få points skyld - de vil alligevel ikke ændre på ret meget. Men for princippets skyld. Så dermed er Mexicos Grand Prix 2016 ikke afgjort endnu.

Sebastian Vettel og Charlie Whiting har også været hovedpersoner i en anden saga. Fuck Off sagaen - her navngivet efter Vettels lidet høflige ordvalg i radioen. Det var selvfølgelig ikke pænt sagt - heller ikke selvom han faktisk skulle mene det. Vettel har da også hurtigt undskyldt overfor Whiting. Alligevel har der siden sidst, været en del debat over om ikke den kække tysker skulle have et par drag over nakken for sine sproglige uhumskheder. Fordi det er jo en sport - og som sportsmand er man rollemodel.

Faktum er at Vettel ikke er blevet straffet. Heldigvis. Igen - kørerne skal presses. Lige her var Vettel presset - og han reagerede på samme måde, som så mange andre gør, ved meget lavere hastigheder og meget mindre betydningsfulde situationer. Selv kan jeg huske et nogenlunde tilsvarende udbrud tidligere i dag, fra mig selv, da arbejdspladsen internet (igen) ikke fungerede. Vettel er ingen Hamilton, han har meget mindre flamboyante interesser. Men han er heller ikke velpoleret. Han er en ærlig mand, der siger sin mening - og den slags har vi brug for i sporten. Der skal være følelser og drama på spil. At straffe en kører for noget han siger i radioen er så langt ved siden af, hvad sporten drejer sig om, og hvor fokus skal være. Den politiske korrekthed overlever nok alligevel! Radiobeskeder må betragtes som en privat samtale, som vi har lov til at få et indblik ind i. Og som Autosport skrev - hvis udtalelsen var at bringe sporten i miskredit, skulle de jo ikke have sendt den ud i tv!

Men selvom det Mexicanske GP stadig fylder, så skal der nu køres et løb denne weekend. Hvis brikkerne falder på den ene måde bliver Rosberg verdensmester på søndag. Hvis de falder på den anden måde, får vi først en afgørelse i Abu Dhabi. Igen kan Rosberg nøjes med at blive nummer to i de sidste to løb, men efter to andenpladser, er det måske alligevel på tide, at være lidt mere offensiv. Og selvfølgelig er der lagt op til Mercedes dominans igen. Omend man jo sådan set godt kunne unde Massa en overraskende sejr på hjemmebane. Det ville alligevel være højdepunktet i hans karriere - næsten.

Sæderne for 2017 er ved at være fordelt. Ocon rykker som ventet til Force India som afløser for Hülkenberg. Dermed bliver han den næste i rækken af kørere, der på den ene eller anden måde afviser Renault. Den række har Kevin Magnussen også stillet sig i. Han har afvist Renaults udspil om en et-årig forlængelse. Til fordel for hvad, kan han ikke sige endnu, men han føler sig ret sikker på at han kan sige noget i løbet af weekenden. Det samme siger Haas, som efter sigende har tilbudt ham en to-årig aftale. Den kan vi vende tilbage til i næste uge, når det bliver officielt.

Renault har derfor forlænget med Palmer. Det giver i det mindste noget kontinuitet, men reelt set varmer den sympatiske brite sædet for Sainz eller Bottas, eller hvem Renault nu kaster kærligheden på over de næste tolv måneder. Medmindre selvfølgelig at Palmer kan køre lige op med - eller være bedre end - Hülkenberg.

Tilbage er der nu nogle sæder hos Sauber og hos Manor. De falder nok snarligt på plads. Imens kan vi nyde løbet på søndag.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Interlagos
  • 13/11/16 - Interlagos - Formel 1 - FIA F1
  •