Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

SuperCup

Stort felt og stor spænding i Yokohama SuperCup

SuperCup 
28/09/16 

Der var ventet en spændende kamp i toppen af Yokohama SuperCup, hvor det inden weekenden stor klart at mesterskabet var en kamp mellem Kim Lund Johansen i Seat Leon, og Lasse M. Sørensen i Opel Astra. Kampen kom, men ikke i heat 1, for her havde Lasse M. Sørensen slet ikke fart i sin Opel, og han måtte tage til takke med en P4, mens Kim Lund Johansen hård presset af Jakob Borum tog heatsejren, og Allan Kristensen kørte sig på sidste omgang op på tredjepladsen.
 

Til heat 2 havde Opel teamet fundet problemet, og løst det. Det betød, at Lasse kunne tage en heatsejr hjem i heat 2, og igen kom Jakob Borum på P2, og Kim måtte tage til takke med P3. I heat 3 kom den direkte duel mellem de to førende. Jakob Borum fik en god start og kom i front med det samme, men hele heatet igennem kæmpede Kim og Lasse om andenpladsen. Det lykkedes dog Kim at holde fast helt til målflaget, og han tager P2 med kun 2/10 sekund til Lasse på P3. DASU mesterskabet er endnu ikke afgjort, da der er en verserende sag i Amatør og Ordensudvalget. Den endelig afgørelse om hvem der bliver mester og hvem der får sølv afhænger af udfaldet af denne sag. Det betød også at der ikke blev uddelt medaljer til mestrene efter heatet, i stedet valgte man at uddele champagne til de 3 der senere skal have medaljerne, så man kunne få den traditionelle champagnekamp til stor fornøjelse for publikum.


Om det bliver Kim Lund Johansen eller Lasse M. Sørensen, der ender som årets mester afhænger af en afgørelse i DASU.
(Foto: Keld Dohm)

Kampen om tredjepladsen i mesterskabet var inden weekenden heller ikke afgjort, selvom Tino Vang Jørgensen i VW Polo havde et rimelig komfortabelt forspring på 27 point foran Allan Kristensen i Seat Ibiza. Der skulle lidt held til for Allan, måske kombineret med lidt uheld til Tino, for at det kunne lykkes for Allan at tage den samlede tredjeplads. Allan kørte en nærmest problemfri weekend, i modsætning til Tino, der kæmpede med en bil der drillede både med bremser og trækaksler. Det betød rent faktisk at inde weekendens sidste heat, så kunne Allan sikre sig tredjepladsen, hvis han tog en P3, og Tino samtidig blev P6 eller dårligere. Allan gjorde hvad han kunne, men han måtte nøjes med P4 i heat 3, så selvom Tino sluttede heatet nede på en uvant 10. plads, så holdt Tino fast i tredjepladsen, med mindst mulig margin, nemlig et point ned til Allan. Bronzemedaljen går dermed til Tino Vang Jørgensen, uanset udfaldet af overnævnte sag.


Årets bronze går til Tino Vang Jørgensen med mindst mulig margin.
(Foto: Keld Dohm)

At Yokohama SuperCup er en klasse med tæt og hård konkurrence vidner weekendens bedst kørende deltager om, det var nemlig ingen af de fire førende i mesterskabet, det var derimod Jakob Borum i Honda Integra. Jakob kørte sig som tidligere nævnt til to andenpladsen, og en enkelt heatsejr i årets sidste heat, og dermed havde han sæsonens absolut bedste resultat, og weekendens højeste samlede pointhøst.


Jakob Borum fik den bedst tænkelige sæsonafslutning, med en heatsejr i heat 3, selvom oliespild fra gearkassen var tæt på at ødelægge det hele.
(Foto: Keld Dohm)

Feltet til finaleweekenden var noget større end det tidligere er set i år i SuperCup, og det skyldtes primært, at en del Youngtimere havde taget udfordringen op om at prøve kræfter med klassen. En del af de gæstende youngtimere havde ikke nok hk til at kunne blande sig i toppen af feltet, men de fik alligevel en masse godt race lidt længere nede i feltet. Både de ”gamle” Yokohama SuperCup kørere, og de ”nye” gæstende kørere var meget tilfredse med forløbet, og flere af gæsterne gav udtryk for at Yokohama SuperCup er en klasse de godt kunne tænke sig at køre i.

Lørdag middag blev der desuden holdt et informationsmøde om klassen, og her var der et rigtig flot fremmøde. Klasserepræsentant Jakob Borum fortalte om klassen og planerne for næste år, og teknisk kontrollant Bo Stentved fortalte om specielt brugen af loggere. Det kom der en rigtig god dialog ud af, men gode spørgsmål, gode forslag og i det hele taget en god stemning. Et af de mere interessante spørgsmål gik på om klassen ville bestå som selvstændig klasse i 2017, og hertil svarede Jakob Borum, at klassen helt sikkert vil bestå som selvstændig klasse. Han sagde bl.a.: ”Det er den eneste klasse i Danmark for 2 liters standardvogne, og jeg kan slet ikke forestille mig, at man ikke vil have sådan en klasse også i fremtiden” og han fortsatte ”Det er en fødeklasse for dem der gerne vil op i de store klasser som DTC og DST, og det viser sig gang på gang, at kan man være med i toppen af Yokohama SuperCup, så kan man også køre med i toppen af dansk motorsport, og dermed reelt også klare sig internationalt”

Sæsonen er slut for i år, og nu går arbejdet i gang med at forberede sæson 2017. Yokohama SuperCups bestyrelse takker for en god sæson, og siger på gensyn til foråret, til en forhåbentlig endnu mere spændende sæson.

Yokohama SuperCup, www.supercup.dk
Keld O. Dohm


Læs mere om:
  • Jakob Borum
  • Kim Lund Johansen
  • Lasse M. Sørensen
  • Tino V. Jørgensen
  • Jyllandsringen
  • 25/09/16 - Jyllandsringen - SuperCup
  •