Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser
ASETEK SIMSPORTS

Formel 1

Siden sidst

Formel 1 
15/09/16 

Nye ejere, nye tider, nye håb
Bilerne, kørerne, mekanikerne - alle er de samme i weekenden i Singapore, som de var det for to uger siden i Italien. Men alligevel er der sket noget. Formel 1 har fået nye ejere - eller rettere - et nyt firma har overtaget de kommercielle rettigheder til sporten. Samtidig skal endnu et kapitel i VM kampen udkæmpes.
 

Når man nu tænker på at vi befinder os i tredie år med Mercedes dominans, må man alligevel sige, at VM er mere spændende i år, end de to andre. I år har Rosberg faktisk en chance. Historiens vurdering af sæsonen 2016 kommer til at afhænge af hvordan han klarer det. Bliver han fra nu af trådt under fode af Lewis Hamilton, vil den indledende spænding hurtigt blive glemt. Tager han kampen til sidste løb, vil fortællingen være af den mere positive slags. Den rigtig gode historie er dog kun hvis Rosberg vinder. At en mand vinder tre år i træk, er godt for hans historie, men for den enkelte sæson vil det ende med et skuldertræk. Hvem tænker ret meget over at VM 2003 var mere interessant end 2002 og 2004? Schumacher vandt jo bare dem allesammen.

Hvis alt er som det plejer, vinder Hamilton VM. Hvis Rosberg skal tage titlen, skal han grave lige lidt dybere i sig selv, end han hidtil har gjort, Singapore kan blive afgørende. Ikke bare på grund af resultatet - sandsynligheden peger på at Mercedes vinder foran Mercedes - og ikke meget vil forrykke sig i den statistiske VM balance. Men måden den ene af dem vinder på kan indikere hvad vi kan forvente os resten af sæsonen. Er Hamilton overlegen ligger vejen mod titel nr. 4 åben, er Rosberg overlegen er det Hamilton der skal til at grave dybt. Ligger de i duel hele vejen igennem, er alt åbent.

Resten af feltet er reduceret til statister og biroller. Nogle håber på at bybanen i Singapore giver dem muligheder, de ellers ikke har. Og en del danskere håber at det bliver denne weekend Magnussen rammer formen fra Sotji og hiver gule point hjem og understreger det han gennem sæsonen tydeligvis ikke understreget godt nok: At han er den Renault skal satse på i fremtiden.

Men det mest interessante lige nu er ikke hvad der sker på banen, ikke engang hvad der sker næste år. Men hvad de nye ejere vil bringe til sporten. CVC solgte rettighederne til Formel 1 til et amerikansk firma, Liberty, der nu tager navneforandring, så det tydeligere bliver afspejlet, at det er Formel 1 det drejer sig om. Dommen er ret simpelt - det er svært at forestille sig at nogen kunne være værre end CVC - så salget er godt for Formel 1. CVC købte det for at tjene penge, Liberty vil også tjene penge, men deres taktik er en anden. CVC tjente penge ved at malke Formel 1 - og så sælge det videre. Liberty vil tjene penge på at sporten tjener penge.

Men ikke alt bliver forandret. Bernie Ecclestone skal alligevel ikke pensioneres endnu. Sporten kunne ellers godt trænge til noget nyt blod, men mellem os sagt, virker det til at gamle Bernhard von Ækelsten igennem et stykke tid har været klar over, at CVC ikke var de rigtige til at føre sporten videre.

Amerikanere har en anden tilgang til sport. De betragter det lidt mere som en underholdningsindustri, hvilke det også er. Måske vil Formel 1 nu komme tættere på sit publikum, både på banen og på de digitale medier. Og måske vil fordelingen af penge også blive udsat for perestrojka - amerikanere har en forsmag for lighed mellem deltagere i sport. Jo mere lige, jo mere interessant, jo flere tilskuere, jo mere omtale, jo flere penge.

Samtidig har de også snakket om at udvide Formel 1 i nordamerika, hvor succesen aldrig har været stor - måske også i Asien, og samtidig holde fast i rødderne i Europa. Måske er de villige til lavere gebyrer fra banerne, for så at tjene pengene ind på andre måder.

Så både VM og sporten går en spændende tid i møde. Vi kan glæde os til både fremtid og løb.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Marina Bay Street Circuit
  • 18/09/16 - Marina Bay Street Circuit - Formel 1 - FIA F1
  •  



    ASETEK SIMSPORTS