Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Rosberg fik den forudbestilte sejr

Formel 1 
28/08/16 

Hamilton på podiet i Belgien
På en dag hvor Hamilton havde 55 strafplaceringer, var der en pligtsejr til Rosberg på vej. Når ens eneste konkurrent starter sidst, så skal man vinde. Det gjorde tyskeren også, og man skal ikke underkende hans indsats. En sejr i dag, kan fejres, selvom den ikke var uventet, men den trækker ikke de store jubelscener. Rosberg havde i virkeligheden alt at miste, intet at vinde - udover at reducere Hamiltons forspring - men det var også nok!
 

Før løbet havde Hamilton 19 point, efter løbet har han nu 9 point. Sådan set meget imponerende at han begrænsede skaden så meget, men omstændighederne var også med ham i dag.

Når man starter på sidste række, skal der flere ting til, før man får et godt resultat: For det første skal bilen være til det - og i dag så vi igen en demonstration af, at Mercedes bare er så meget bedre end alle de andre, at det er muligt at de ville vinde ligeså mange løb, selvom de blev tvunget til at starte sidst. Det andet der skal til, er at køreren kan levere. Det kan Hamilton, det har vi set før. Noget af det, der adskiller en topkører fra en der bare er vanvittig dygtig, er evnen til få et godt resultat ud af dårlige betingelser. Det sidste, der skal til er held. Og heldet pegede i den grad også på Hamilton.

Det første held han fik var i første sving. Raikkonen var kommet rigtig godt fra start og lå 2'er. På vej rundt i hårnålen forsøgte Verstappen at komme på indersiden, i en bane der var lidt for snæver - det ville næppe have lykkedes, men det også ganske uproblematisk. Problemet var den anden Ferrari - Vettel kørte som om han var alene på banen, tog en linje gennem svinget der sendte ham på kollisionskurs med Raikkonen - der igen ramte Verstappen. Alle tre biler overlevede, men deres chance for en topplacering var forsvundet - resten af eftermiddagen skulle bruges på at begrænse skadens omfang.

Næste store break for Hamilton var da Magnussen klaskede ind i barrieren i næsten fuld fart. Danskeren tabte bilen ved udgangen af Eau Rouge og lavede sæsonens hidtil største uheld. Han kom selv ud ad bilen, men kom efterfølgende på hospitalet. Ærgeligt på en dag, hvor der måske var muligheder for Renault - og ærgeligt på et tidspunkt i karrieren, hvor fremtiden er usikker, men snart skal afgøres. Uheldet var så kraftigt, at barrieren skulle repareres og det røde flag kom derfor ud. Inden da, havde der været en del pitstop og Hamilton var rykket frem til en 5. plads. Med en pause, en SC og genstart fik Hamilton foræret nogle sekunder og kunne relativt hurtigt komme forbi først Alonso, dernæst Hülkenberg. Han nåede endda op til Ricciardo inden sit pitstop. Efter sit stop måtte han endnu en gang forbi Hülkenberg, og Ricciardo var for langt væk. Dermed blev det til en 3. plads for den engelske verdensmester.

De tidlige omgange betød også på et exit for Wehrlein og Button. Førstnævnte ramte sidstnævnte i numsen - og begge biler udgik. Spanske Carlos Sainz udgik også tidlige, da hans ene bagdæk mistede luften lidt pludseligt og ødelagde bilen. Sainz forsøgte at holde bilen kørerende, og det var ved at gå ud over Kvjat i den anden Toro Rosso.

Så er der Verstappen. Den her lidt for kække teenager, der lidt for hurtigt er kommet op at flyve - en attitude som Bendtner. I første sving blev han et uskyldigt offer for Vettels tåbelighed, men senere demonstrerede han sin egen manglende sans for rigtigt og forkert - uden at mærke konsekvenserne. En understregning af, at konsekvens og straf i Formel 1 er noget varierer fra minut til minut. Først pressede han Raikkonen udover banen, da han blev overhalet af finnen. Han var så langt ude, at han ikke en gang selv kunne blive inde på banen. Raikkonen gav pladsen tilbage, da han havde fået en fordel af sin tur tværs over afkørselsarealet. Omgangen efter prøvede han igen, hvorefter hollænderen igen demonstrerede at definitionen af tallet ét, som i ét linjeskift, er en variabel størrelse.

Senere kom Raikkonen nu alligevel foran Verstappen og endte på en 9. plads, på en dag, hvor det ellers virkede til at Ferrari havde mere at byde på. Vettel i den anden Ferrari blev nr. 6 - efter Perez på 5. pladsen. Alonso og Bottas blev nr. 7 og 8, mens Massa hentede det sidste point på en 10. plads.

Og så er der kun en uge til at en anden klassiker løber af stablen, når Formel 1 bevæger sig sydpå til Monza. Her vil hjemmepublikummet håbe på at Ferrari, bare for en enkelt weekends skyld ikke vil gøre livet svært for dem selv.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Spa-Francorchamps
  • 28/08/16 - Spa-Francorchamps - Formel 1 - FIA F1
  •