Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

En afslutning der bliver husket

Formel 1 
03/07/16 

Hamilton vandt i Østrig
Det blev Lewis Hamilton der vandt Det Østrigske Grand Prix 2016. Det er der sådan set ikke rigtig noget overraskende i. Det kunne lyde som en vanlig dag på kontoret for en Mercedeskører på pole position - men det var det ikke. I et løb præget lidt for meget af forskellige dækstrategier endte det hele i et mand mod mand opgør internt i Mercedes. Et opgør hvor Rosberg førte da de kørte ud på sidste omgang.
 

Hamilton var startet fra pole, Rosberg et eller andet sted længere nede. I mellem dem var nogle gode biler - og nogle mindre gode biler. Blandt andet fadede Hülkenberg, der startede 2'er, allerede på de første meter. Men det ufortalt, havde Hamilton stadig en god fordel. Men Rosberg var smart ved et tidligt pitstop - på sigte bragte det ham i front for løbet. Og så trillede de ellers rundt. Mod slutningen skulle der skiftes dæk igen. Hamilton gik først i pit, og endte på soft dæk, mens Rosberg pittede en omgang senere og kom ud på supersoft - og beholdt føringen. Så var der ellers lagt op til en kamp - hvem havde truffet det rigtige dækvalg.

På de allersidste omgange var det tydeligt - Hamilton var hurtigere end den førende Rosberg - men det er ikke altid nok at være hurtigst. Undervejs havde han flere gange været i DRS afstand fra sin holdkammerat, men Rosberg var blevet hjulet af langsommere trafik, der også udløste DRS til ham. Da de kørte ud på sidste omgang var der ikke mange chancer tilbage for Hamilton, men han var tydeligt hurtigere - så derfor forsøgte han. Men Rosberg afviste - bare ikke på den gode måde!

Hamilton prøvede at komme forbi på ydersiden, men Rosberg bed godt fra sig - lidt for godt. På vej mod et højresving, hvor Rosberg havde Hamilton på ydersiden, blev han mere optaget af at presse Hamilton end at holde sin egen linje - eller også havde han en bremsefejl (officiel Mercedes forklaring) - og fortsatte lige ud i stedet for at følge asfalten rundt. Hamilton var lidt mere opmærksom på vejens forløb og var begyndt at dreje.... Altså et mindre sammenstød mellem de to. Umiddelbart virkede det ikke alvorligt - Hamilton røg lidt af banen, men kom hurtigt på - mens for Rosberg var det mere alvorligt. Hans frontvinge var knækket ved sammestødet og han måtte humpe den sidste halve omgang - og dermed også se sig overhalet af Verstappen og Raikkonen, der duellerede om hvad de troede var en 3. plads. I stedet endte de begge på podiet, med Verstappen forrest.

Det var Rosbergs fejl - kort og godt! Han prøvede at presse Hamilton alt for langt ud - og som konsekvens ramlede de sammen. Tanken hos Rosberg har nok været noget i retning af, at Hamilton havde mest at tabe - hvis de begge udgik, ville der jo være status quo i VM kampen. Men Rosberg fejlbedømte situationen og endte som taberen på en 4. plads. Rosberg mente selv at han havde retten på sin side, fordi han var på indersiden på vej ind i svinget - men han var altså ret langt fra den normale linje - selv når man tager svinget bredt.

Drama er godt! Mindre kunne nu også have gjort det - men nu skal vi ikke klage. At se to biler kæmpe om sejren på de sidste omgange - samtidig med at der i øvrigt er to biler, der kæmper om trediepladsen. Det er det Formel 1 har brug for - spænding mod slutningen af løbet. Undervejs var der mange forskellige dækstrategier i spil - men de skal jo helst lede hen til det, vi fik, den spændende afslutning.

Undervejs fik vi også lov at hilse Safety Car'en. Det skete efter at Ferrari igen lavede en form for taktisk brøler og lod Vettel køre for længe på for gamle dæk. Ned ad langsiden fik det ene bagdæk nok af den manglende pension og valgte at gå i opløsning. Det sendte Vettel i barrieren - i både den ene og den anden side af banen - og spredte Ferrari stumper og dækrester udover en god del af start/mål langsiden.

Udover Vettel fik også Perez smadret sin bil, og det på allersidste omgang - efter hvad der sandsynligvis var en mekanisk defekt. Men han endte i muren og det gjorde at et par andre kørere rykkede en placering op. Bottas blev således nr. 9 i stedet for nr. 10 - mens det enlige point gik til Wehrlein i Manor. Det lille team havde en fantastisk dag - og en fantastisk weekend.

Hülkenberg, Alonso og Massa udgik også alle på de sidste omgange, men fra pitlane. Alle udgik de så sent, at de faktisk blev klassificeret i løbet. Ude på banen endte Ricciardo på en 5. plads efter en duel med Button, der fik sit bedste resultat længe - og som lå på 2. pladsen i starten af løbet. 7. pladsen gik til Grosjean, mens Sainz blev nr. 8. Magnussen endte som nr. 14, to pladser efter Palmer. Men Magnussen var en af de kørere der fik en straf. Der blev uddelt en del straffe for at køre for hurtigt i pitten, men Magnussen blev straffet for at skifte bane for ofte under en duel med Wehrlein.

I VM fører Rosberg stadig, men føringen er skrumpet til 11 point. At der kun er to kørere med i VM kampen kan man se af, at fra Hamilton er der 46 point ned til Vettel og Raikkonen på en delt 3. plads.

Om en uge køres der på Silverstone. Forvent at Mercedes vinder...

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Red Bull Ring
  • 03/07/16 - Red Bull Ring - Formel 1 - FIA F1
  •