Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Den hurtigste bybane

Formel 1 
16/06/16 

Optakt til æ' løb i Baku
Det skulle være den hurtigste bybane i verdenen. Sådan siger banens fader - tyskeren Herman Tielke, der gennem årtier har lavet alle de nye baner, der er dukket op. At være den hurtigste bybane lyder nu alligevel ikke af så meget - bybaner er ikke ligefrem kendt for deres høje gennemsnitshastighed. Nogle af dem har til gengæld charme.
 

Bybanernes konge er Monaco, med havn, hårnåle og haverer. Men gennem historien har der været en hel del bybaner, af varierende kvalitet. De to sidste ankomne på kalenderen var løbene i Singapore, der fungerer ganske nydeligt - og så den ret triste bane i Valencia. Ellers har der været nogle stykker - i USA havde vi på et tidspunkt den dejlige bane i Long Beach, med udsigt til Stillehavet. Senere kom løbet i Detroit til. Selvfølgelig skulle F1 køre i bilernes hjemby. Løbet er forlængst afskaffet - og det er lige før man kan påstå det samme om Detroit. Byen er i al fald ikke hvad den har været. Long Beach bliver stadig brugt, til IndyCar løb.

Der var også den pinagtige parantes i 1981 og 82, hvor man kørte på parkeringspladsen ved kasinoet Ceasar's Palace. Det var vel strengt taget også et byløb, dog uden at være et gadeløb. Af paranteser var der også løbet i Dallas i 1984. At køre i Texas midt på sommeren var måske ikke så klogt - asfalten boblede op og Nigel Mansell kollapsede mens han var ved at skubbe sin bil over målstregen, på grund af dehydrering. Finske Keke Rosberg var vokset op med sauna og befandt sig fint i varmen - og vandt løbet.

Gadeløb har en sær fascination. Der er noget selvmodsigende ved de monstermaskiner, der fræser gennem de snævre gader i en by. Der er noget sjæl ved en bybane, som der ikke er ved en motodrom. I Baku lover de den hurtigste bybane. Og hastighed er i den grad blevet et plusord. Næste år bliver vi også lovet hurtigere biler. Men hastigheden er egentlig uinteressant. Hvis løbet er tæt og spændende, er hastigheden egentlig ganske uinteressant.

Om løbet i Baku bliver interessant, må vi vente til søndag eftermiddag med at se. Men lad os dog være positive - en kedelig bybane er som regel (Valencia undtagelsen) bedre end en kedelig racerbane! En spændende bane, er en spændende bane, uanset hvor den ligger.

Mercedes vandt ikke i Spanien - og det markerede så et vendepunkt for Nico Rosberg. De to næste løb har for hans vedkommende været ganske forglemmelige. Det er ikke godt, slet ikke når Hamilton så vinder dem begge to. Men det er værd at bemærke at sejrene måske nok stadig vælter ind, er de mere en konsekvens af omstændigheder end resultatet af en total overlegenhed. I Monaco var det Red Bull der fuckede op, mens Ferrari også selv ødelagde deres chancer i Canada.

Det fortæller tre ting: De andre biler er blevet konkurrencedygtige - og der er stadig mulighed for at få et spændende VM hvis de lige får snøvlet sig sammen og ikke laver fejl. For det andet er det tydeligt at Mercedes er bevidste om at de andre er kommet tættere på. Og i den sammenhæng - det tredie vi har lært: Mercedes er stadig sultne og skarpe. Efter flere års succes ses det ofte, at et team glemmer hvordan man nogle gange ikke bare kan forlade sig på overlegenhed, men også skal gribe chancen når den er der. Det gør Mercedes stadig - de er ikke blevet dovne. Dermed sagt, at de andre ikke skal satse på mange fejltagelser fra tysk side.

Mercedes er ikke pludselig den anden eller trediebedste bil i feltet. Det er stadig den bedste pakke, der kører rundt der, men de andre er kommet tæt på. Lad os håbe at vi Baku får set lidt mere til dette

Silly Season er så småt ved at gå i gang. Lige nu er den mere silly end substantiel. Massa har i brasilianske medier været rygtet alle mulige steder hen. Ingen tvivl om at han måske gør klogt i at kigge efter en anden arbejdsgiver næste år - han er bare ikke hvad han har været. Rygtet har sat ham i forbindelse med Renault, hvor han skal være med til at bygge teamet op. Som teamopbygger har han ikke meget på CV'et. Han har en masse rutine og hans relativt begrænsede talent har bragt ham langt, men hans profil passer overhovedet ikke på Renaults planer.

Bottas rygtes stadigvæk til Ferrari - men listen af potentielle Ferrari kørere er efterhånden ret lang: Grosjean, Bottas, Perez, Ricciardo, Rosberg og, nå ja, Gutierrez. Sidstnævnte behøves nok ikke trække eventuelt andre forhandlinger ud fordi han venter på et opkald fra Maranello. Der er jo faktisk også muligheden for at de beholder Raikkonen et år til. Finnen er ikke hvad han har været, men han trives godt med Vettel, og så lang tid man faktisk er i tvivl om hvem der skal afløse ham, giver det måske mening at beholde det man kender.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Baku
  • 19/06/16 - Baku - Formel 1 - FIA F1
  •