Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser
ASETEK SIMSPORTS

Formel 1

Det store spørgsmål...

Formel 1 
27/04/16 

Optakt til Det Russiske Grand Prix
Cirkus er tilbage på kontinentet, efter at have besøgt nogle af de mere eksotiske stop på turnéen. Inden det dog bliver al for sjovt, skal vi lige have overstået Det Russiske Grand Prix på Со́чи. Som bane er den ikke meget bevendt, og det sportslige argumenter for at køre der, kan være små - de politiske endnu mindre.
 

Bernie Ecclestone har flere gange udtrykt sin begejstring for Vladimir Putin - og i øvrigt også for Donald Trump. Der er en regel i sporten, om at man ikke må bringe sporten i miskredit. Men det gælder nok kun for deltagere og ikke for Bernie himsælf!

Men nu skal vi ikke fortabe os i rimeligheden af at køre i Rusland, hverken sportsligt eller politisk. I stedet kan vi jo kigge på Det Store Spørgsmål - og overveje om det er denne weekend vi kommer nærmere et svar.

Spørgsmålet er, hvor tæt er Ferrari egentlig på Mercedes. I de tre første løb af sæsonen er det tydeligt at Ferrari har haft potentiale til noget - og måske mere end de har opnået. Samtidig har Ferrari også været ramt af forskellige omstændigheder, der har arbejdet mod at de kan nå deres fulde potentiale. Mercedes derimod har vundet og vundet.

Så det vi venter på, er at Ferrari har en weekend uden forskellige former for uheld, så vi rent faktisk kan se hvordan de to teams ligger i forhold til hinanden. Men allerhelst skal det så også være en weekend, hvor Mercedes heller ikke får omstændighederne mod sig. Altså en direkte kamp mellem mindst én bil fra hvert hold. Så kan vi måle på dem - og få et indtryk af, hvor meget vi egentlig skal forvente os af denne sæson.

Man skal dog ikke helt glemme Red Bull, der har lavet hvad der måske er årets bedste bil, men lider under at Renault motoren stadig er feltets svageste. Præstationen fra teamet i Kina var flot - og det skal nu blive spændende at se hvordan de arter sig næste gang. Kvjat kommer med optimisme efter en tur på podiet i Kina. Han virker heller ikke særlig nedtryk over Vettels angreb på ham, umiddelbart inden præmieoverrækkelsen - og det bør han heller ikke være.

For resten af feltet hedder det ganske enkelt, at de skal lukke hullet til dem foran. De tre teams er allerede ved at skille sig ud i en frontgruppe. Specielt Williams skal kigge lidt indad og se hvad de kan gøre anderledes.

Og for stakkels Renault, der i den grad ramte bunden, hedder opgaven at gøre det bedre end sidst. De har snakket om, at de skal overveje om de skal gøre mere ved den nuværende bil, eller de skal satse alt på næste sæson. Men med så ringe en præstation i Kina, er spørgsmålet om de har råd til at tilbringe en hel sæson som bundprop. Ikke økonomisk, men mentalt. Et Formel 1 team består af præstationsmotiverede mennesker, der hvis de ikke kan vinde, i al fald vil gøre det bedre. Og hvis man alt for hurtigt opgiver 2016 kan man risikere at man mentalt går i stå og synker til bunds i et hav af ligegyldighed.

Når nu vi snakker om 2017, så har de 11 teams holdt møde, for at diskutere motorregler for næste sæson. Det endte, ikke ganske overraskende med at de ikke kunne blive enige. Det understreger hvor problematisk ledelsen af sporten fungerer i øjeblikket. De har indtil videre aftalt af tage en e-afstemning senere.

Af andre diskussioner, der kan være værd at referere, er der de aerodynamiske regler for den kommende sæson. Der er lagt op til at bilerne skal være hurtigere, og det skal blandt opnåes ved at øge downforce. Der er flere og flere, der gør opmærksom på, at det på ingen måder er garanti for mere underholdning - tværtimod. Hvis det skal være nemmere at køre tæt og vi skal have flere overhalinger, skal downforce reduceres, ikke øges.

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Sochi
  • 01/05/16 - Sochi - Formel 1 - FIA F1
  •  



    ASETEK SIMSPORTS