Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Formel 1

Hat-trick til Rosberg

Formel 1 
17/04/16 

Kun 22 biler gennemførte i Kina!
Året hidtil bedste løb. Selvom vinderen var den samme, som i de to andre. Men denne gang var der kamp i starten, kampe undervejs - og faktisk flere dueller undervejs. Rosberg sejlede afsted på sin egen lille sky, helt uden om alt hvad der var spændende eller dramatisk. Så hans udfordringer på vej mod sejren var små, mens alt bag ham var til tider lettere kaotisk.
 

En frontvinge på en Formel 1 racer består af rigtig mange små dele. Ikke nok med at de er små - og nemt brækker af. De sidder også ret yderligt på vingen, så de kommer hurtigt i kontakt med andre biler. I dag i Kina, så vi flere dele rundt om på banen, sågar endda en SC for at få ryddet relativt små dele op. Måske FIA skulle foretage nogle ændringer i det tekniske reglement, af hensyn til sikkerhed, så der er færre dele på vingerne, der kan gå af!

I dag var det Ricciardo der fik flænset et dæk, i cirka samme øjeblik DRS blev givet frit - og Rosberg smuttede forbi ham. Heldigvis for at australieren var det ret tæt på pitten - og kort efter kom netop SC på banen, for at rydde lidt op i de vragdele, der var rundt omkring.

Det var på første omgang at folk kastede om sig med kulfiberdele. Først var det to Ferrari racere der ramlede sammen i første sving. Det var Vettel der ramte Raikkonen - den finne er bare ikke heldig - og begge måtte have en ny snude. Vettel var rasende og mente ikke han kunne gøre andet, fordi han blev presset af Kvyat, som kom flyvende som en sinddsyg - eller noget i den retning. Efter løbet var Vettel meget lidt begejstret for russeren - og skældte ham ud. Men det er ganske tydeligt at man ikke kan se hele sandheden fra en siddebrønd i en formel racer. For Kvyat gjorde egentlig ikke noget som alle andre ikke også ville have gjort. Vettel følte sig presset - jeps - men det er ligesom det, der nogle gange sker i starten af et racerløb.

Lige lidt senere i samme sving blev Hamilton ramt af en Sauber - også noget af det, der sker. Også Hamilton måtte i pit og få en ny snude til dytten. Senere ramlede Vettel sammen med Bottas og fik ødelagt lidt af sin frontvinge, det blev dog siddende et stykke tid, inden det hoppede af på vej ned ad langsiden.

Men tilbage til starten. For igen kom Mercedes ikke fantastisk fra start. Dennegang var det Red Bull bilerne der imponerede. Ricciardo vandt starten, men manglede overskuddet til at holde fast i føringen efter DRS blev givet fri - og så var der lige den der detalje, med dækket der ophævede forlovelsen med fælgen. Også Kvyat lavede en god start - det var det, der overraskede Vettel måske?

Mens Ricciardo måtte kæmpe sig op igen efter sit uheld med dækket, holdt Kvyat fast i toppen i hele løbet. Det gjorde Rosberg også, men det er vi sådan set ret vant til. Men Kvyat har haft en elendig start på sæsonen og lignede en mand der var en smule presset internt. Men i dag var en af hans gode dage, også selvom han måtte strække våben overfor netop Vettel, der lavede løbets mest imponerende præstation, da han kørte sig op på en 2. plads. Fremragende kørsel af tyskeren.

Top fem blev udfyldt af andre, der kørte sig op igen. Nr. 4 blev Daniel Ricciardo der kom fornuftigt igen efter sin modgang. På 5. pladsen kom den uheldige finne, Kimi Raikkonen, også efter et flot kørt løb.

Det væsentlige ved dette, er at i top fem var det kun Rosberg og Kvyat der undgik problemer undervejs. De tre andre lignede alle nogen, der kunne leveret mere, hvis ikke de havde haft problemer. Dette lover i særdeleshed godt for Ferrari. Noget tyder på at de faktisk kan tage kampen op mod Mercedes, hvis de altså undgår alle mulige uheld. For Red Bull - og Renault - er det også lovende, at de faktisk er i stand til at få to biler i top fem. Motoren er bedre end sidste år, og Red Bull er måske den bedste bil i år. Det understreger hvor meget arbejde Renault skal have gjort på bilen i deres eget team.

Nr. 6 blev Felipe Massa, der egentlig også holdt sig ude af problemer, men lider under at Williams lige nu sådan set bare er den fjerde bedste bil i feltet. Men mens andre kæmpede sig vej forbi brasilianeren, så holdt han faktisk Hamilton bag sig i ganske lang tid. Hamilton prøvede et par gange - og det så ud til at lykkedes, men to Mercedes motorer mod hinanden og en tændt Massa, var for meget en lige duel til at det lykkedes for den regerende mester. I stedet måtte han tage til takke med en 7. plads.

Toro Rosso tvillingerne Verstappen og Sainz tog plads nr. 8 og 9 efter fornuftig kørsel - og ingen kontroverser! Mod slutningen skulle de begge kæmpe sig forbi Bottas i den anden Williams. Han havde en virkelig dårlig dag på kontoret. Det Ferrari sæde han kandiderede til sidste sæson virker nu endnu længere væk. Tidligere har han haft god styr på Massa - det har han heller ikke mere. Bottas er en af de kørere der lige nu skal fokusere rigtig meget på sig selv.

Udenfor top ti finder vi de to mestre, Alonso og Button. Deres McLaren racer er ikke længere rigtig pinlig, men jeg ved ikke helt om det trods alt er mindre frustrerende at være håbløst bagud, end bare blandt de ti dårligste? Det første kan man i det mindste trække på skulderen af, det andet er et nødvendigt onde på vej mod de sjove placeringer.

Vi finder også to Renault racere - hvoraf Palmer endte på en skuffende 22. plads, mens Magnussen holdt fast i 17. pladsen. Banen passede tydeligvis ikke til bilen, og der var ingen foran dem, der var så flinke at udgå.

Den store åbenbaring i denne sæsons to første løb var Haas og specielt Grosjean. I dette løb lignede de mere et team i deres første sæson - Gutierrez blev nr. 14 mens en problemramt Grosjean blev nr. 19.

Vi finder også de to Force India racere hernede i dybet. Hülkenberg endte som nr. 15 efter en straf, fordi han havde kørt for langsomt på vej ind i pitten - med det resultat at en beslutsom Vettel overhalede ham gennem indkørslen.

Året bedste løb, og det lover godt for hvad vi kan forvente. Forskellen mellem Shanghai og banen i Rusland, hvor de næste gang skal køre, er at banen i Kina er en racerbane, den i Rusland er en paradebane... vi ses!

Martin Møller-Thomsen

Læs mere om:
  • Shanghai - Tianma Circuit
  • 17/04/16 - Shanghai - Tianma Circuit - Formel 1 - FIA F1
  •