Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

1600 Challenge

Steffen Larsen DIF Danmarksmester 2015

1600 Challenge 
18/10/15 

Steffen Larsen og Team Low Budget er DIF Danmarksmester 2015.
Køreren fra Ishøj tog sin i alt 3. mesterskabstitel i klassen, som han tidligere har vundet i tilbage i 2003 og 2004.
Siden dengang er der kommet et hav af sejre på kontoen. I alt er det indtil videre blevet til 13 sejre, 10 Pole Positions, samt 37 podiepladser i Gruppe N 1600 klassen, som i dag kaldes Yokohama 1600 Challenge.
 

Efter mesterskabet i 2004 blev bilen solgt videre til en anden kører, der senere totalskadede den. Steffen har bl.a. deltaget Renault Clio Cup samt Yokohama Cup N2000, og de sidstnævnte var han snublende tæt på at vinde mesterskabet i både 2010 og 2011. Dengang var marginalerne ikke helt på hans side.

2014 sæsonen var bare en hyggesæson, hvor der blev kørt få, udvalgte løb i flere forskellige klasser. I efteråret fandt han frem til en af de biler – en Peugeot 106 GTI - som han havde konkurreret imod tilbage i 2003 og 2004, og da den havde været lynende hurtig dengang, tænkte han at den måtte han bare eje, og så komme ud og hygge sig med motorsporten uden det helt store pres.


Steffen Larsen
(Foto: CNPhoto.dk)

I 2015 faldt valget derfor på en fuld sæson Yokohama 1600 Challenge. Efter flere sæsoner hvor der var brugt en del tid og penge, ville det være rart for teamet at geare lidt ned, og her var der med en 17 år gammel bil slet ikke noget forventningspres fra andre end ham selv.

Det var blevet til en enkelt start i Peugeot 106 GTI’eren i 2014, og allerede her havde han kørt den på podiet, selvom det var 5 år siden at bilen sidst havde kørt racerløb!

Sæsonen startede dog ud i en Peugeot 307 1,6, hvor han ved Åbningsløbet lige tog endnu en podieplads. Planen var lige at køre et enkelt løb i den, for så at vende tilbage i 106’eren resten af sæsonen.

Ved den 2. afdeling på Padborg Park havde teamet rigtig god fart i bilen. Faktisk så god fart at de tog Pole Position! Det var første Pole Position til en Peugeot 106 siden 2010!

I det første heat blev der kørt endnu en podieplads hjem, og efter weekenden førte teamet DIF Danmarksmesterskabet.

På Ring Djursland knækkede et gearkasseophæng og beskadigede gearkassen samt trækakslen i heat 1, men en fantastisk tilbagekørsel i heat 2, så ham køre sig tilbage på en 6. plads, og derved stadig score en masse point.


Steffen Larsen
(Foto: CNPhoto.dk)

Efter sommerferien startede klassen op på Ring Djursland igen, og her blev der med en 3. og en 4. plads endnu engang understreget at makkerparret Larsen/106 kunne et eller andet.

Resultaterne betød at der skulle 50kg succesballast i bilen til Grand Prix Danmark. Det var dog ikke nogen større hæmsko end at teamet kunne køre endnu en podieplads samt 5. plads hjem.

Den 6. afdeling på FDM Jyllandsringen skulle dog ikke blive den nemmeste. Det føltes som om at bilen manglede trækkraft ned af langsiden i forhold til konkurrenterne. Alligevel blev der kørt en 4. og en 5. plads hjem.

Hjemme på værkstedet i Ishøj kunne der konstateres, at en dårlig stelforbindelse i den ene baglygte havde givet et mindre spændingstab, og da den samtidig drev benzinpumpen, gav det hele pludselig mening.

Ledningerne blev gået efter, og kurset sat mod DM Finalen på Padborg Park.

Inden weekenden indtog teamet en beskeden 5. plads, men blot 7 point bag den mesterskabsførende. Derfor var der stadig rig mulighed for avancement i og pokaler. Heldet skulle dog være med teamet for at det skulle blive den helt store pokal – men man skal aldrig sige aldrig, og ting kan ske meget hurtigt i motorsport.


Steffen Larsen
(Foto: CNPhoto.dk)

I træningen blev der kun kørt få omgange for lige at tjekke om teknikken virkede. Det gjorde den, og så var det ellers bare at vente til lørdag eftermiddag, hvor det var tid til kvalifikationen. Med 5. bedste tid på brugte dæk, var der forhåbning i teamet på at kunne få nogle gode resultater i hus om søndagen.

Søndag morgen 9.15 gik de 5 røde lamper ud til heat 1. Steffen fik en rigtig god start, og var allerede oppe på 3. pladsen ved sving 1.

Uheldigvis var der kontakt med manden på 2. pladsen, da han skar ind lige foran Steffen, så Steffen ikke kunne undgå at ramme ham selvom han forsøgte at bremse og undvige alt det han kunne. Ved kontakten mistede Steffen kofangeren samt bøjede en bærearm. Derfor kørte bilen heller ikke optimalt i resten af heatet, men han fik alligevel kæmpet sig hjem på 7. pladsen.

Da teamet fik regnet på pointstillingen, så alting slet ikke så sort ud. Det var faktisk næsten perfekt. Når man havde fjernet de 2 dårligste resultater fra sæsonen, var Steffen blot 1 point fra mesterskabsføringen! Og da man vender top 8 til heat 2, var en startplacering fra forreste række det allerbedste udgangspunkt for køreren fra Ishøj.

Da lamperne gik ud, lavede Steffen det han selv betegner som sin bedste start nogensinde, og trak forbi manden på Pole Position allerede inden 1. sving.

Herefter kunne Larsen kontrollere resten af løbet. Det var kun da der kom safetycar et par omgange inde i løbet, at der kom lidt sved på panden. Et kæmpe forspring som ellers var opbygget, forduftede til ingenting. Men i løbet af kort tid, efter løbet var givet frit igen, havde Steffen igen et stort forspring og kunne køre sæsonens første sejr i hus.

Og mesterskabet!

Alting havde flasket sig perfekt, så DIF Danmarksmesterskabet blev kørt i hus med 7 points forspring til nummer 2.

Det er første gang siden 2010 at en Peugeot 106 har vundet, og med en bilalder på 17 år, må det siges at være en kæmpe stor præstation af Team Low Budget. Og når det hedder Team Low Budget, så er det altså ikke løgn.

Budgettet der er brugt i år er følgende:
Transport + tilmelding
8 nye dæk
4 sæt bremseklodser
1 sæt bremseskiver
1 brugt gearkasse
1 trækaksel
1 kobling
10 liter motorolie
4 liter gearolie
2 syncromessringe
1 bærearm
1 kofanger samt et par andre småting.

Teamet vil gerne sende en kæmpe tak til sponsorerne som har støttet op om denne sæson og muliggjort dette fantastiske resultat.

I alfabetisk rækkefølge:
Jysk Bilsyn
Lasse Hertz
Rosendahl Skilte & Solfilm
Scan Auto & Dybbroe Group
Suhr’s Autogenbrug


Steffen Larsen
(Foto: CNPhoto.dk)

Dette resultat er opnået samtidig med at han bare hyggede sig og havde det sjovt…

Nu er mesterskabsbilen sat til salg, så vi må se hvad fremtiden bringer.

Men som det ser ud nu, så bliver det endnu en sæson i Yokohama 1600 Challenge.

Team Low Budget

JJ Media


Læs mere om:
  • Steffen Larsen
  • Team Low Budget
  •